یکشنبه / ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۹
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۱۳۱۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

مواد غذایی رنگ بندی می‌شوند

رئیس سازمان غذا و دارو از گروه بندی مواد غذایی در ۳ گروه مواد مفید، بدون مشکل و مضر با رنگ بندی های متفاوت در سال جاری خبر داد و گفت: دلالان تجهیزات پزشکی قیمت برخی از این وسایل را از کارخانه تا بیمارستان ۱۰ برابر گرانتر می کنند که برخورد با این پدیده آغاز شده است.

رسول دیناروند امروز در نشست قطب های غذا و داروی دانشگاههای علوم پزشکی کشور افزود: وزارت بهداشت طی یکسال گذشته عملکرد نسبتاً موفقی داشته است و این موفقیت در سخنان مقامات ارشد کشور نیز نمود پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در نظرسنجی که اوایل دولت یازدهم انجام شد، 68 درصد شرکت کنندگان دارو را مهمترین مشکل بهداشتی- درمانی کشور اعلام کرده بودند به همین علت حتی قبل از اینکه حکم بنده به عنوان رئیس سازمان غذا و دارو صادر شود بنده با شرکت در جلساتی با حضور رئیس جمهوری تصمیماتی برای رفع مشکل بحران دارویی کشور اتخاد کردم و حل بحران دارویی کشور در اولویت کاری دولت قرار گرفت و اعتبارات لازم را اختصاص داد.

دیناروند گفت: ستاد تدابیر ویژه دولت آغاز به کار کرد و توانستیم بحران کمبود دارو را طی مدت کوتاهی بر طرف کنیم، اکنون دیگر بحران دارو وجود ندارد، کمبودها را پشت سر گذاشته‌ایم و تعداد اقلام دارویی که کمبود دارند از بهمن پارسال به زیر 30 قلم رسیده است که برخی از آنها بعد از 2 تا 3 هفته بر طرف می شود که در همه جای دنیا امری طبیعی و قابل قبول است.

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: از سال گذشته تا امروز به هیچوجه افرایش واردات دارو نداشتیم، واردات دارو در سال 91 حدود یک میلیارد و 250 میلیون دلار بود و سال گذشته به یک میلیارد و 170 میلیون دلار کاهش پیدا می کند، سیاست ما محدودیت واردات داروهایی که تولید داخل دارند، است، البته ممنوعیت وجود ندارد اما به سمت کاهش 30 درصدی واردات حرکت می کنیم و امسال تلاش می کنیم میزان واردات دارو به زیر 950 میلیون دلار برسد.

معاون وزیر بهداشت گفت:‌ دیگر واردات لجام گسیخته دارو نخواهیم داشت و در عین حال تأمین داروی مورد نیاز بیماران بدون مشکل در حال انجام است، چرخ صنعت دارو نیز می‌چرخد و باید از صنعت دارویی کشور حمایت کنیم.

وی افزود: وزارت بهداشت یک وزارتخانه اقتصادی نیست اما با مدیریتی که انجام شده میزان تورم بخش دارو در 6 ماه اول سال از تورم کلی جامعه کمتر بوده است، در مورد برخی اقلام، تورم 10 برابر تورم بخش داروست.

دیناروند ادامه داد: سیاست کنترل قبمت دارو نیز به نحوی اجرا می‌شود که به صنعت داروی کشور آسیب وارد نشود و اگر لازم باشد قیمت برخی اقلام تولید داخل در نیمه دوم امسال اصلاح می‌شود اما به طور کلی قیمت دارو در کشور سیر صعودی نحواهد داشت. سیاست اصلی وزارت بهداشت حمایت از تولید داخل و حتی ورود داروهای داخلی به بازارهای خارجی و افزایش صادرات است.

وی گفت: اقدام دیگر وزارت بهداشت که شروع شده و هنوز به ثمر نرسیده است، ایجاد پورتال سازمان غذا و داروست که امیدواریم امسال با اولویت بخش دارو به ثمر برسد و راه‌اندازی شود و بعد از آن پروژه نسخه الکترونیک سلامت را تکمیل و در برخی استانها اجرا می کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: در حوزه غذا تاکنون کنترل اصلی در گلوگاههای تولید و واردات بوده است اما از این پس کنترل اصلی در بازار انجام می شود، برنامه PMS یا همان نمونه گیری و نظارت در بازار را که چند سال گذشته دچار وقفه شده بود را دوباره احیا می کنیم.

وی گفت: لازم نیست در صدور مجوزها این قدر سخت بگیریم که بعداً در صورت تخلف، ابطال آن برای خودمان سخت باشد، در صدور مجوزها باید بروکراسی های اضافی حدف شود و سهل گرفته شود در عوض به سهولت هم در صورت تخلف پروانه باطل شود. در این صورت با نظارت بیشتر در بازار می توانیم بهتر سلامت محصولات غذایی را برای مردم تضمین کنیم.

دیناروند اضافه کرد: در مورد برخی محصولات غذایی نمی توانیم تولید برخی محصولات را که مصرف زیاد آنها مضر است ممنوع کنیم، محصولاتی مانند تنقلات اگر کم مصرف شوند،  مشکلی ایجاد نمی کنند، باید فرهنگ سازی کنیم که در مصرف آنها افراط نشود، حتی در دنیا تولید سیگار را هم که کاملاً مضر است نمی توانند متوقف کنند چون قاچاق آن افزایش پیدا می کند.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت گفت:‌ باید مصرف کمتر نمک و چربی را بین مردم ترویج کنیم، باید مردم را ترغیب کنیم که لبنیات کم چرب استفاده کنند برای این کار به زودی طرح نشاندار کردن مواد غذایی اجرا می شود و طی آن مواد غذایی به 3 گروه تقسیم می شوند،مواد غذایی مفید با یک رنگ، مواد غذایی که خیلی مضر نیستند و مصرف آنها مشکل ندارد با رنگی متفاوت مشخص می شود و مواد غذایی مضر با رنگ دیگری نشاندار می شوند.

وی افزود: مثلاً لبنیات کم چرب پروبیوتیک در گروه اول، لبنیات کم چرب در گروه دوم و لبنیات پر چرب در گروه سوم قرار می گیرد. اجرای این طرح به زودی به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ می شود.

وی اضافه کرد:‌ در مورد ساماندهی تجهیزات پزشکی که مدیریت آن به سازمان غذا و دارو واگذار شده است، متأسفانه هنوز تعیین تکلیف نهایی نشده است اما از نظر وزیر بهداشت و بنده تعیین تکلیف شده است و مسئولیت این حوزه با سازمان غذاو داروست.

دیناروند گفت:‌ در مورد برخی تجهیزات پزشکی وضعیتی مانند بازار میوه داریم یعنی اختلاف قیمت یک محصول در واحد تولید کننده با بازار گاهی بیش از 10 برابر است، شما نگاه کنید قیمت یک کیلو سیب در ارومیه در محل باغ 500 تومان و قیمت همان محصول در مغازه 6 تا 7 هزار تومان است، چنین وضعیتی را در مورد برخی تجهیزات پزشکی هم شاهد هستیم.

وی ادامه داد: برخی تجهیزات پزشکی هستند که در محل تولید، هزار تومان و در بیمارستان 8 هزار تومان است،در حالی که در حوزه دارو،‌یک داروی 10 هزار تومانی در کارخانه در بازار 14 هزار تومان عرضه می‌شود، سود یک کالا نباید بیش از 50 درصد باشد و باید دلال‌ها و واسطه ها را از بازار تجهیزات پزشکی حذف کنیم.

وی گفت: در مورد آزمایشگاههای کنترل غذا و دارو نیز این آزمایشگاهها در دانشگاههای بزرگ و کوچک و پایتخت رتبه بندی می‌شوند، باید آزمایشگاههای دانشگاهی در همه دانشگاهها تقویت شوند و لازم نباشد برای یک ‌آزمایش ساده نمونه به تهران ارسال شود.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: در مورد خیلی محصولات غذایی مانند آبلیموها شاهد تقلب هستیم، یا مصرف نمک و چربی در برخی محصولات بالاست، باید این موارد در کشور رصد شود و با تخلفات به سرعت برخورد کرد.

فارس

(یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۳) ۱۳:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها