شنبه / ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۰:۳۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۱۲۸۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

الگوی مناسبی برای صادرات و واردات محصولات کشاورزی نداریم

عضو کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه در صورت وجود الگوی کشت قطعا به سمت کشت محصولاتی که پتانسیل صادراتی بیشتری دارد سوق می‌یابیم، گفت: نباید در صادرات صرفا صادر کننده مواد خام و فله‌ای باشیم و باید محصولات کشاورزی فرآوری شوند.

غلامرضا نوری عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی در مورد نداشتن الگوی مناسب برای صادرات و واردات محصولات کشاورزی، گفت: الگوی صادرات و واردات محصولات کشاورزی کشور باید بر اساس آب مجازی باشد، بطوریکه محصولات آب‌بر را صادر نکنیم و در عوض محصولات که آب زیادی را مصرف می‌کنند را وارد کنیم.

وی افزود: کشت هندوانه به دلیل مصرف زیاد آب با توجه به کم‌آبی  یکی از معضلات بخش کشاورزی محسوب می‌شود که متاسفانه این محصول به برخی از کشورهای همسایه صادر می‌شود که باید در مورد آن بازنگری انجام شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی تصریح کرد: کشاورزی کشور از نداشتن الگوی کشت رنج می‌برد در حالیکه ایجاد الگوی کشت در قوانین است اما در مورد اجرای آن تعلل می‌شود.

نوری با بیان اینکه در صورت وجود الگوی کشت قطعا به سمت کشت محصولاتی که پتاسیل صادراتی بیشتری برای ما دارد سوق می‌یابیم، اظهار داشت: در صادرات حتما باید به فرآوری و تبدیل محصولات به محصولات نهایی توجه شود و نباید در صادرات صرفا صادرکننده مواد خام و فله‌ای باشیم.

وی افزود: یکی از اشکالات ما در صادرات علاوه بر توجه نکردن به صادرات محصولات آب بر این است که معمولا محصولات خام مثل زعفران را صادر می‌کنیم و به فرآوری صادرات محصولات کشاورزی توجه نمی‌کنیم در حالیکه با فرآوری و تبدیل محصولات به محصول نهایی ارزش افزوده بیشتری عاید کشور می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی با بیان اینکه کشور پتانسیل خوبی برای صادرات محصولات باغی و خشکبار دارد اما برای آن سرمایه‌گذاری نمی‌‌شود، گفت: باید با برخی افکار انحرافی مثل اینکه واردات ارزان‌تر است و باید به سمت واردات پیش رفت مقابله کرد.

نوری اظهار داشت: در هیچ کجای دنیا کشاورزی را براساس معیارهای متعارف اقتصادی نمی‌سنجد و پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا، بیشترین یارانه را به کشاورزی اختصاص می‌دهند.

وی با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته به بخش کشاورزی اهمیت زیادی می‌دهند، افزود: برای این کشورها امنیت غذایی حائز اهمیت است و به این موضوع اهمیت زیادی می‌دهند زیرا این کشورها با امنیت غذایی می‌‌توانند در مقابل کشورهای با امنیت غذایی کمتر به اهداف سیاسی خود دست یابند و در موضع قدرت قرار گیرند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اظهار داشت: باید حداقل سهم 13 درصدی بخش کشاورزی در اقتصاد به این بخش داده شود و همچ حداقل 13 درصد سرمایه‌گذاری‌های عمرانی، جاری و تسهیلات بانکی به بخش کشاورزی اختصاص یابد.

نوری گفت: بخش کشاورزی یک سوم از سهم خودش را در اقتصاد دارد و اگر این سرمایه 3 برابر شود مطمئنا تحولات خیلی جدی در این بخش اتفاق می‌افتد.

فارس

(شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۳) ۱۰:۳۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها