شنبه / ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۵
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۱۲۶۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

دولت خودش دلال محصولات کشاورزی شد

از این پس، محصول کشاورزان با قیمت توافقی توسط دولت خریداری و حاصل دسترنج آنها از طریق دولت به فروش می‌رسد.

قرار شده از این پس دولت در کنار خرید تضمینی محصولات پرمصرف کشاورزان، از طریق خرید توافقی محصولات آنها نیز از آنها حمایت کند.

بر این اساسمعاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور از تصویب خرید توافقی محصول برنجکاران شمالی در جلسه اخیر هیات دولت خبر داد.

آن طور که خبرگزار‌ی‌ها گزارش داده‌اند، محمدباقر نوبخت در پایان نشستی که با موضوع خرید توافقی برنج استان‌های شمالی با حضور وزرای جهاد کشاورزی و صنعت ، معدن و تجارت و مدیران مرتبط برگزار شد،گفته است: در پی گزارش استانداران استان‌های شمالی از جمله مازندران و گیلان در خصوص بازار راکد فروش محصول برنج کشاورزان همزمان با برداشت و اجبار کشاورزان به فروش محصولاتشان به قیمت نازل به واسطه‌ها، هیئت دولت مأموریتی را به این معاونت برای خرید توافقی برنج از کشاورزان واگذار کرد که در جلسه فوق‌العاده عصر چهارشنبه خرید توافقی برنج از شالیکاران شمال کشور تصویب شد.

این ماموریت جدید دولت در حالی است که معمولا در خرید تضمینی چای در سال‌های اخیر پول چایکاران با تاخیر پرداخت می‌شد.

با این حال، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تأکید کرده است: مقرر شد سازمان تعاون روستایی به خرید توافقی برنج از کشاورزان اقدام کند و شرکت بازرگانی دولتی نیز از عرضه برنج وارداتی در بازار خودداری و جلوگیری کند. با این تصمیم، محصول کشاورزان با قیمت توافقی خریداری و حاصل دسترنج آنها از طریق دولت به فروش می‌رسد.

طبق اعلام نوبخت، همه دستگاه‌های دولتی از این پس و همزمان با عرضه برنج داخلی در بازار، خرید برنج وارداتی را باید متوقف کنند و با دستور وزرا همه نیازهای داخلی دستگاه‌های دولتی باید از محصول برنج داخلی خریداری شود.

نوبخت با بیان اینکه خرید محصولات کشاورزی به دو روش خرید تضمینی و خرید توافقی امکان‌پذیر است، گفت: در خرید تضمینی مبنای قیمت‌گذاری محصول به گونه‌ای است که منافع کشاورزانی که موفق به فروش محصول خود نشده‌اند لحاظ می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور همچنین درباره روش خرید توافقی گفت: قیمت خرید توافقی از خرید تضمینی بیشتر و تقریباً به قیمت بازار نزدیک است. خرید توافقی از کشاورزان زمانی انجام می‌شود که برای کشاورزان امکان فروش محصول وجود ندارد و به همین دلیل دولت برای حمایت از کشاورز به این موضوع ورود می‌کند.

وی افزود: آنچه درباره برنج تصمیم‌گیری شده این است که خرید از کشاورزان به قیمت توافقی است که این نرخ بیشتر از قیمت تضمینی خواهد بود و این همان سیاست دولت برای بودن در کنار کشاورزان است. این سیاست حمایتی دولت به محصول برنج محدود نمی‌شود و سال گذشته نیز در محصول گوجه فرنگی نیز دولت وارد عمل شد.

اقتصاد نیوز

(شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۳) ۰۹:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها