شنبه / ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۹:۳۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۱۲۶۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سرما تولید زیتون ساوه را کاهش داد

‌کارشناس مسئول باغبانی و گلخانه‌های جهاد کشاورزی ساوه گفت: سرمازدگی میزان برداشت زیتون این شهرستان را کاهش داد.

علیرضا ارباب اظهار کرد: برداشت زیتون از سطح 600 هکتار باغات بارده زیتون این شهرستان آغاز شده است.

وی بیان كرد: پیش‌بینی می‌شود برداشت زیتون بدلیل سرمازدگی ماه‌های اول سال جاری در باغات این شهرستان به ازای هر هکتار یک تن باشد، براین اساس، در مجموع امسال 600 تن زیتون در ساوه تولید و روانه بازار خواهد شد.

وی با اشاره به بهترین عملکرد تولید زیتون در یکی از باغات این شهرستان گفت: یکی از تولیدکنندگان زیتون در ساوه توانست سال گذشته با بهترین عملکرد پنج تن در هکتار تولید کند که بالاترین میزان تولید منطقه بود.

وی با بیان اینکه ارقام زیتون تولیدی این شهرستان شامل ارقام روغنی، زرد، مانزالنیا و کنسروالی است، گفت: بیشترین سطح زیر کشت زیتون به تولید رقم زرد اختصاص یافته است که بیشترین برداشت مربوط به این نوع زیتون خواهد بود.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی ساوه با اشاره به اینکه شهرستان ساوه رتبه نخست تولید نهال زیتون استان مرکزی را به خود اختصاص داده است ، اضافه کرد: زیتون ساوه با توجه به شرایط آب و هوایی یکی از مرغوب‌ترین زیتون‌های کشور و دارای مقدار بالایی اسیدهای چرب مفید است.

وی با اشاره به اینکه زیتون تولیدی ساوه علاوه بر تأمین نیاز شهرستان به شهرهای دیگر نیز عرضه می‌شود، اظهار کرد: قیمت این محصول طی دو سال گذشته جهش خوبی پیدا کرده و همین عامل موجب ترغیب باغداران به تولید زیتون شده است.

ارباب با اشاره به اینکه زیتون تولیدی این شهرستان به طور متوسط هر کیلو سه هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد، خاطرنشان کرد: ایجاد صنایع تبدیلی در برخی باغات از دیگر عوامل ترغیب باغداران به تولید این محصول شده است.

وی تصریح کرد: افزایش 10 درصدی قیمت زیتون در سال جاری نسبت به سال گذشته، تولیدکنندگان را به سمت تقویت تولید زیتون تشویق می‌کند.

ایسنا

(شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۳) ۰۹:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها