شنبه / ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۱:۱۹
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۵۱۲۵۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

رژیم غذایی سالم مغز را مرمت می‌کند

محققان آزمایشاتی بر روی ۱۳ فرد چاق انجام دادند تا ثابت کنند رژیم غذایی سالم می‌تواند عملکرد مغز را تغییر دهد و آن را مرمت کند.

یک رژیم غذایی درست می‌تواند مغز را مرمت کند و تغییر دهد؛ با توجه به مطالعات، کافی است مغز خود را به موادغذایی سالم عادت دهید.

«سوزان ب. روبرت» سرپرست این مطالعه گفت: دوست داشتن هر غذایی ذاتی نیست، بلکه در اثر بارها خوردن غذایی بوجود می‌آید؛ ما خود را با غذاهای پر کالری عادت داده‌ایم؛ تغییر عادات غذایی نادرست برای کاهش وزن نیز راه حل خوبی است.

موادغذایی مانند تنقلات موجب اعتیاد می‌شوند و اعتیاد به این موادغذایی برای مغز خوب نیست اما اگر مغز بتواند معتاد تنقلات شود بنابراین می‌تواند به غذاهایی سالم با طعم و مزه خوب هم عادت کند.

مطالعه‌ای جدید با تجزیه و تحلیل 13 شخص چاق توسط محققان انجام شد؛ در ابتدا و انتهای آزمایش محققان، از مغز هر دو گروه عکس انداختند. 6 نفر به مدت شش ماه از یک رژیم غذایی شناخته شده با عنوان  iDiet پیروی می‌کردند در حالی که دیگران با عادات غذایی خود غذا می‌خوردند.

محققان گفتند: رژیم غذایی iDiet غنی از کربوهیدرات‌های پیچیده رژیم غذایی، فیبر و پروتئین که باعث کاهش 500 تا 1000 کالری در روز می‌شوند بود و شرکت کنندگان با این رژیم غذایی هیچ حس گرسنگی نداشتند.

این رژیم غذایی موجب شد شرکت کنندگان به طور متوسط 6.3 کیلوگرم کاهش وزن داشته باشند؛ این شرکت کنندگان بعد از رژیم غذایی که داشتند تمایل به غذاهای کم کالری پیدا کردند؛ این طرح نشان داد مغز ترجیح می‌دهد مواد غذایی سالم را جایگزین مواد پر کالری کند؛ در مقابل گروه دوم به طور متوسط 2.1 کیلوگرم کاهش وزن داشتند و غذاهای پر کالری را ترجیح می دادند.

محققان عملکرد هر دو گروه را در مناطق مدار مغزی مشاهده کردند؛ پس از آزمایش مناطقی از مغز در گروه اول حساسیت بیشتری در موادغذایی سالم پیدا کرد و گروه دوم با دیدن غذاهای پرکالری حساسیت بیشتری داشت.

به گفته نویسندگان این اولین باری است که تغییر در مدار مغزی یافت شده است و این نتایج برای بهبود انگیزه مغز دلگرم کننده بود.

در پایان گفتند: سعی کنید از درست و سالم غذا خوردن لذت ببرید و خود را به تنقلات عادت ندهید.

منبع:   La revue Nutrition & Diabetes


(شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۳) ۰۱:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها