چهارشنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۹:۳۹
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۵۱۲۱۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

دیابتی‌ها به هشدار مصرف نمک بی‌توجه‌اند

پزشکان هشدار دادند بیشتر دیابتی‌ها به‌رغم آگاهی از ارتباط بین مصرف زیاد نمک با فشارخون بالا و سکته مغزی اما همچنان نمک زیاد مصرف می‌کنند.

 «کریستی گری»، متخصص دانشکده علوم دارویی و پزشکی دانشگاه استرالیای جنوبی گفت: به‌رغم آگاهی از این موضوع که رژیم غذایی حاوی نمک زیاد با افزایش خطر ابتلا به فشارخون بالا ارتباط دارد به نظر می‌رسد که هنوز این مطلب برای بیماران دیابتی موضوع نگران‌کننده‌ای نیست.

اگرچه نکات مغایری در مورد مصرف نمک وجود دارد اما متخصصان در این مطالعه معتقدند شواهد خوبی وجود دارد که نشان می‌دهد کاهش مصرف نمک در پیشگیری از سکته مغزی،‌ حمله قلبی و دیگر بیماری‌های قلبی – عروقی موثر است. پزشکان همچنین تاکید کردند مبتلایان به دیابت بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی هستند و بنابراین حتما باید رژیم غذایی خود را بیشتر و دقیق‌تر کنترل کنند.

در این بررسی پرسشنامه‌هایی میان تعدادی از مبتلایان به دیابت نوع 1 و 2 توزیع و میزان قندخون، فشارخون و سدیم در ادرار آنان اندازه‌گیری شد. از میان 143 شرکت‌کننده در این مطالعه، تنها یک سوم می‌دانستند نمک حاوی سدیم است. تنها 6 درصد آنان می‌دانستند که حداکثر مجاز مصرف نمک برای استرالیایی‌ها شش گرم در روز است. همچنین بیش از 80 درصد آنان از وجود حجم بالای نمک در مواد خوراکی فرآوری شده و 90 درصد از وجود پایین‌ترین میزان نمک در خوراکی‌هایی همچون هویج آگاهی داشتند. علاوه‌براین، کمتر از 30 درصد شرکت‌کنندگان می‌دانستند که نان سفید و پنیر حاوی نمک زیاد هستند.

در این بررسی مشخص شد نیمی از شرکت‌کنندگان براین‌باورند که وضعیت سلامت آنان در صورت کاهش میزان نمک مصرفی بهبود می‌یابد و سه چهارم موافق بودند که تولیدکنندگان موادغذایی برای کاهش نمک موجود در محصولاتشان باید اقدامات بیشتری انجام دهند. همچنین در بررسی انجام شده در مورد بزرگترین نگرانی افراد شرکت‌کننده در مورد مواد خوراکی مشاهده شد که 65 نفر قند، 41 نفر چربی اشباع شده و 35 نفر چربی را به طور کلی و تنها 10 نفر نمک را بزرگترین نگرانی تغذیه‌ای خود می‌دانستند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، متخصصان استرالیایی همچنین در بررسی‌های خود دریافتند که به طور متوسط مبتلایان به دیابت نوع 1 میزان مصرف سدیم کمتری در مقایسه با مبتلایان به دیابت نوع 2 دارند و مردان نیز بیشترین مصرف‌کنندگان نمک هستند. موسسه ملی سلامت در آمریکا به افراد سالم توصیه کرده که مقدار کلی سدیم مصرفی خود را به 2300 میلی‌گرم در روز محدود کنند.

ایسنا

(چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۳) ۰۹:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها