سه شنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۹:۳۶
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۵۱۰۰۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

خرمای کرمان در بازارهای جهانی با برند اماراتی عرضه می‌شود

‌گفته می‌شود که خرمای ایرانی سرنوشت مشابهی مانند زعفران پیدا کرده است و کشورهایی چون امارات، پاکستان و فرانسه با بسته‌ بندی‌های کوچک، خرمای ایرانی را به نام خود به بازار عرضه می‌کنند.

 سالانه هفت میلیون و 50 هزار تن خرما در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید یک میلیون تن سومین کشور تولیدکننده خرمای جهان است و شایعاتی مبنی بر اینکه کشورهایی چون امارات، پاکستان و فرانسه با بسته‌ بندی‌های کوچک، خرمای ایرانی را به نام خود به بازار عرضه می‌کنند ذهن خیلی‌ها را درگیر کرده است که آیا خرما نیز راه زعفران را می‌رود؟

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این ادعا گفت: شایعات مبنی بر صادرات فله‌ای خرما از کرمان و عرضه خرمای ایران به بازارهای جهانی با برند اماراتی، فرانسوی و پاکستانی صحت ندارد.

"محمدمهدی زاهدی" در رابطه با اخبار منتشر شده گفت: اکنون در استان کرمان، خرما با بسته بندی‌های شکیل صادر می‌شود و شایعات مبنی بر صادرات فله‌ای خرما از کرمان، صحت ندارد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خرمای کرمان با بسته بندی‌های شکیل روانه بازار جهانی شده و ارزآوری مناسبی نیز برای کشور به همراه دارد، از این رو نمی‌توان ادعا کرد که خرمای کرمان با برند سایر کشورها روانه بازار جهانی می شود.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در رابطه با عقب افتادگی ایران در صادرات مشتقات خرما نیز تصریح کرد: متاسفانه ما در این زمینه ضعیف عمل کرده‌ایم و وزارت جهاد کشاورزی باید با تعریف یک پروژه مشخص و حمایت از بخش خصوصی، زمینه را برای افزایش تولید و ارزش افزوده فراهم کند، چراکه اکنون امارات با تولید مشتقات خرما از جمله روغن، قند و شیره خرما و حتی روغن هسته خرما درآمدهای بسیاری کسب می کند.

زاهدی همچنین در رابطه با اظهاراتی مبنی بر کمبود سردخانه‌های موجود برای نگهداری خرما گفت: در وضعیت معمولی، کمبودی برای نگهداری از لحاظ سردخانه وجود ندارد، بلکه مشکل اصلی خرید خرما از نخلداران است و بنده از وزیر تعاون خواستار شدم که خرما را در سبد کالای خانوار جای دهد.

رییس مجمع نمایندگان استان کرمان خاطرنشان کرد: در صورتی که خرما به اقلام سبد کالا افزوده شود بخش زیادی از خرما فروش رفته و باغداران نیز متحمل خسارت نخواهند شد.

این سخنان در حالی است که چندی پیش "محمدرضا امیری کهنوج" نماینده مردم کهنوج، منوجان، رودبار جنوب، قلعه گنج و فاریاب در مجلس در رابطه با ورود خرمای ایرانی با برند فرانسوی به بازارهای جهانی گفت: در صورتی که تدابیر لازم برای این معضل اندیشیده نشود خرما هم وضعیتی مشابه زعفران پیدا خواهد کرد که این موضوع یک فاجعه به شمار می رود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود: نبود بسته بندی مناسب باعث شده برخی محصولات ایرانی به صورت فله و بی نام از کشور خارج و با بسته بندی‌های شکیل و برندهای مختلف از سایر کشورها، وارد بازار جهانی شود.

وی تصریح کرد: تا زمانی‌که صنایع تبدیلی و بسته بندی توسعه نیابد هرروز باید منتظر اتفاقات جدید باشیم، دیروز زعفران، امروز خرما و فردا هم سایر محصولات، پس عمده تلاش مسئولین باید رونق صنایع بسته بندی و توسعه آن باشد.

وی ادامه داد: همچنین مورد دیگری که کمتر به آن توجه می‌شود کمبود سردخانه است، به نحوی که برای 400 هزار تن خرمای کرمان، تنها به میزان 100 هزار تن سردخانه وجود دارد و خرما کار مجبور به فروش باقیمانده محصولات به هر قیمتی است.

این نماینده مردم در مجلس نهم بیان کرد: خرما کار در صورتی که محصول خود را به صورت تازه روانه بازار نکند یا به دلال نفروشد، باید منتظر خراب شدن محصولات بماند، از این رو مجبور به واگذاری محصول با قیمت های پایین است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: اکنون دلالان محصولات کشاورزی را با قیمت بسیار پایین تر پیش خرید می کنند و با صادرات آن به سایر کشورها، سودهای کلان به جیب می زنند، برخی کشورها نیز این محصولات را با برند کشورهای خود روانه بازارهای جهانی می کنند.

نماینده مردم کهنوج، منوجان، رودبار جنوب، قلعه گنج و فاریاب در مجلس گفت: دولت می تواند با خرید تضمینی محصولات کشاورزی و حمایت از سرمایه داران علاقه مند به صنعت بسته بندی، نام خرمای ایران را در جهان زنده نگه دارد.

 

 

 

 

 

 

 ایسنا

(سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۳) ۰۹:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها