دوشنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۲:۳۶
سرویس : غذای کودک، تنقلات و مکمل ها
کد خبر : ۵۰۹۹۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس غذای کودک، تنقلات و مکمل ها

سیاست‌های دولت برای واردات مکمل‌های غذایی تشریح شد

رئیس سازمان غذا و دارو با تببین سیاست های این سازمان برای واردات مکمل های غذایی گفت: فرایند بازنگری مجوزهای واردات در حال انجام است و تا کنون تعداد زیادی از مکمل های معتبر، مجوز واردات دریافت کرده اند.

 رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خود با اعضاء مجمع واردات در خصوص واردات مکمل های غذایی به کشور اظهار داشت: رفتار کشورهای مختلف با مکمل های غذایی کاملا متفاوت با دارو است.سیاست کشور ما در قبال واردات مکمل های غذایی، واردات هدایت شده است.بگونه ای که برای برندهای جهانی معتبر و شناخته شده سیاست"تسهیل واردات" و برای برندهای نامعتبر  و واردات از کشورهایی که شاخص های توسعه پایینی دارند سیاست"سختگیری واردات" در پیش گرفته ایم.
دیناروند در خصوص قیمتگذاری مکمل های غذایی توسط سازمان غذا و دارو تصریح کرد: قیمت مکمل های غذایی در کشورهای مختلف جهان بنا بر قدرت خرید مصرف کنندگان متفاوت است. سیاستهای کلی سازمان غذا و دارو بگونه ای است که قیمت این محصولات در کشورمان نسبت به کشورهای منطقه بالاتر نباشد.اما بطور کلی سازمان غذا و دارو ، برنامه ای برای قیمت گذاری مکمل های غذایی ندارد و صرفا فرایند کنترل قیمت ها را بهنگام ثبت مکمل ها از طریق شرط "سقف قیمت"پیاده سازی می کند.
دیناروند با اشاره به انقضاء کلیه مجوزهای واردات این فراورده ها در سال گذشته تصریح کرد: فرایند بازنگری مجوزها در حال انجام است و تا کنون تعداد زیادی از مکمل های معتبر مجوز واردات دریافت کرده اند.
به گفته دیناروند اولویت با محصولاتی است که در حال حاضر در بازار کشور وجود دارند و در گام بعدی به سراغ محصولات جدید خواهیم رفت.
دیناروند در پاسخ به پرسش یکی از واردکنندگان در مورد دلیل حذف معافیت مالیات ارزش افزوده مکمل های غذایی اظهار داشت: تغییر ماهیت یک کالا به منظور فرار مالیاتی مصداق واقعی تخلف قانونی است.طبق قانون، دارو از مالیات ارزش افزوده معاف است ولی مکمل ها،اصالتا دارو نیستند که توقع داشته باشیم از مالیات معاف شوند.
دیناروند در پاسخ به پرسش یکی دیگر از واردکنندگان در خصوص واگذار شدن فرایند ثبت مکمل ها به اتحادیه اظهار داشت:ثبت مکمل های غذایی در سازمان غذا و دارو انجام میشود و تنها برخی مراحل اولیه آن به اتحادیه واگذار شده است که در صورت وجود حتی یک اعتراض از سوی واردکنندگان، ما هیچ اصراری به ادامه این روش نداریم.
در این نشست، یکی از واردکنندگان مکمل های غذایی خواستار توجه بیشتر سازمان ها نسبت به پدیده شوم قاچاق شد و تاکید کرد:ممنوعیت واردات قانونی تنها نصیبی که برای مردم و اقتصاد کشور دارد فربه تر شدن واردات زیر زمینی است.
وی یکی از خواسته های وارد کنندگان را  اصلاح روند برچسب اصالت عنوان کرد و افزود:برچسب اصالت یک راهکار برای مقابله با قاچاق است که باید مبانی، روش ها و ابزارهای آن مورد تجدید نظر کارشناسی قرار گیرد.
در این نشست محمد حسین برخوردار رئیس مجمع واردات ضمن تاکید بر ضرورت حمایت از واردات قانونی کالاهای سلامت محور اظهار داشت:تشکل های اقتصادی و صنفی حوزه واردات کالاهای سلامت محور نباید در حاشیه نظام تصمیم گیری واردات قرار بگیرند و مقدمه اولیه برای حضور موثرتر تشکل ها،اعتماد دولتمردان به بلوغ تشکلهای اقتصادی بخش خصوصی است.

برخوردار در رابطه با موضوع قیمتگذاری فراورده های سلامت محور اظهار داشت:به طور کلی سیاست دولت بر اساس آنچه که در بسته خروج غیر تورمی از رکود آمده است، به سمتی است که قیمت‌گذاری دولتی کالاها به تدریج حذف شود.به هرحال، وقتی دولت به صورت رسمی اعلام می‌کند که پرونده قیمت‌گذاری بسیاری از کالاها مگر کالاهای خاص را خواهد بست، به نظر می رسد که تشکل ها می توانند بهترین مشاور و یا ابزار اجرایی برای این فرایند باشند.

تسنیم

(دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳) ۱۲:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها