دوشنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۱:۴۲
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۰۹۹۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

تاکید پوتین به واردات محصولات کشاورزی از ایران/ ایران برای صادرات به روسیه فعال نبود/ بسته بندی مشکل میوه ایران

رئیس شورای تجارت روسیه و ایران گفت: رئیس‌جمهور روسیه برای واردات میوه از ایران تاکید کرده است اما ایرانی‌ها به نسبت کشورهای دیگر برای صادرات محصول کشاورزی به روسیه فعال نبودند.

رئیس شورای تجارت روسیه و ایران در یک نشست خبری اعلام کرد که جای خالی میوه های ایرانی در بازار روسیه کاملاً مشهود است.

پروفسور ویکتور ملینیکوف اظهار داشت: در دیداری که با آقای پوتین رئیس جمهور روسیه داشته است، ایشان به  واردات محصولات کشاورزی و میوه و تره بار از ایران تاکید کرده است

وی از عدم حضور ایران در رسانه های روسیه و گفتگو در مورد فعالیت هایشان گله داشت و گفت:  کشورهای ترکیه، آذربایجان، پرو ، پرتغال و اخیراً صربستان در رسانه های روسیه حضور پیدا کرده و خواستار افزایش روابط تجاری بین دو کشور بوده ولی تاکنون هیاتی از ایران برای افزایش روابط تجاری به روسیه سفر نکرده است.

پروفسور ویکتور ملینیکوف افزود: در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه که در تاریخ 10 تا  8 سپتامبر در ایران برگزار می شود حضور فعال خواهند داشت.

  این اولین همایش بین دو کشور بوده و تا به امروز بیش از 150 شرکت آمادگی خود را جهت حضور در این کمیسیون اعلام نموده اند. در این کمیسیون کارگروه های مختلفی در خصوص بیمه، کشاورزی و حمل و نقل وجود دارد.

وی پیشنهاد کرد که تمام تقاضاها در این کمیسیون مطرح شود و در قالب تفاهم نامه ای بین وزیر نفت ایران و همتای روسی اش به امضاء برسد.

رئیس شورای تجارت روسیه و ایران اعلام کرد که در روسیه به علت سرمای زیاد تولید سیب درختی کم است و 40% سیب درختی مصرفی روسیه از لهستان وارد می شود. همچنین خیار و صیفی جات از مجارستان و اسرائیل و میوه هایی نظیر پرتقال، کیوی و لیمو نیز از کشورهای مختلف وارد این کشور می ‌شود. همچنین مصرف محصولات فرآوری شده، رب گوجه فرنگی و خرما نیز در روسیه زیاد است . به دلیل عدم نهایی شدن تفاهم نامه قرنطینه دامی در خصوص کنسروهای گوشتی واردات این محصول با مشکل مواجه شده است که پیشنهاد می شود موضوع در کمیسیون مشترک حل و فصل شود.

 

ایشان اشاره نمودند که به دلیل فاصله زمانی کمتر بین ایران و روسیه نسبت به کشورهای دیگر امکان افزایش صادرات ایران به این کشور وجود دارد ولی پروازهای چارتر ایران و روسیه با مشکلات زیادی مواجه است که شرکت هوایی دو کشور باید این مشکلات را رفع کنند.

وی گفت: موضوع دیگری که در مورد محصولات کشاورزی ایران در بین مردم و مسئولین روسیه وجود دارد بسته بندی نامناسب محصولات کشاورزی ایران و پایین بودن سطح نگهداری این محصولات است.

پروفسور ویکتور ملینیکوف پیشنهاد کرد که در صورت مذاکره با ایران بهتر است ایران با ترکیه در مورد بسته بندی محصولات کشاورزی خود به توافق و همکاری بپردازد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران در پاسخ به گفته های پروفسور ویکتور ملینیکوف اعلام کرد که بازارهای روسیه برای ایران ناشناخته نیست و در سال های گذشته ایران به طور محدود در این بازارها حضور داشته ولی به طور حرفه ای به فعالیت نپرداخته است.

نورانی افزود: که روس ها به دلیل علاقه به خرید کالاهای ارزان قیمت از ایران اقدام به خرید محصولات از مرزنشینان با کیفیت و بسته بندی پایین می نمایند در حالیکه محصولاتی مانند گیلاس، انار، انگور، کیوی و سیب درختی با بسته بندی مناسب موجود بوده و سابقه صادرات به مسکو وجود دارد.

سید رضا نورانی یکی از مشکلات بین ایران و روسیه را مشکلات پولی و عدم وجود بانک ایران و روسیه بیان نمودند همچنین مشکل دیگر هزینه تعرفه گمرکی بالا در روسیه برای محصولات ایران است.

ایشان به واردکنندگان میوه روسی و شرکت های زنجیره ای پیشنهاد نمودند که با اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران که اعضای آن صادرکنندگان حرفه ای میوه در ایران هستند دیدار کنند و کیفیت بسته بندی را از نزدیک مشاهده کنند که این بسته بندی از نظر اروپاییان قابل قبول بوده است.

نورانی گفت: که در اولین نشست بین وزیر نفت ایران و همتای روسیشان باید موضوعات و مشکلات بین دو کشور مطرح شود تا با رفع مشکلات موجود، صادرات انواع مواد غذایی و محصولات کشاورزی بین دو کشور امکانپذیر شود در مورد قرنطینه کنسروهای گوشتی نیز باید دامپزشکی اقدامات لازم را در جهت رفع مشکل انجام دهد.

این نشستی با حضور پروفسور ویکتور ملینیکوف رئیس شورای تجارت روسیه و ایران، سید رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران، بهشتی عضو اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران و صالح فر از وزارت امور خارجه و موسوی مطلق مشاور حقوقی از کانون وکلا برگزار شد.

فارس

(دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳) ۱۱:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها