دوشنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۱:۳۹
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۰۹۸۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

راه اندازی سیستم هوشمند ترانزیت در گمرکات کشور

رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران از راه اندازی سیستم هوشمند ترانزیت در گمرکات کشور خبر داد و گفت: این سیستم بیش از 95 درصد حمل و نقل ترانزیتی کشور را تحت پوشش قرار می دهد.

مسعود کرباسیان روز دوشنبه در سمینار بین المللی کارنه تیر که با حضور رییس اتاق بازرگانی ایران، مدیران ارشد اتحادیه جهانی حمل و نقل بین المللی جاده ای (ایرو) و مدیران موسسه ضامن و صادر کننده کارنه تیر افغانستان و امارات متحده عربی برگزار شد، تصریح کرد: جایگاه ایران در منطقه به لحاظ حمل و نقل بسیار مهم و تاثیرگذار است و کریدورهای شمال - جنوب و شرق - غرب بیانگر اهمیت نقش اصلی ایران در ترانزیت منطقه است.

کارنه تیر (TIR carnet) سندی است گمرکی که برای ترانزیت بین المللی کالا در چارچوب کنوانسیون تیر (TIR) در کشور مبدا صادر می شود و به موجب آن کالا در وسیله نقلیه جاده ای به طور پلمپ شده از خاک کشورهای بین راه عبور می کند و تا مقصد نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی و خروجی این کشورها طبق قوانین داخلی آنها نخواهد بود.

رییس کل گمرک ایران با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 12 میلیون تن کالا از کشور ترانزیت شده است، گفت: حجم ترانزیت کالا نیز در پنج ماهه نخست سال جاری 5 میلیون و 500 هزار تن بوده است.

وی افزود: در شرایط فعلی 15 درصد حجم ترانزیت کشور تحت پوشش کارنه تیر بوده و با امضای توافقنامه ای که امروز به امضای اتاق ایران و گمرک رسید، این میزان به 30 درصد افزایش خواهد یافت.

کرباسیان با بیان اینکه با اقدامات انجام شده مسیر ترانزیت در کشور به صورت ماهواره ای کنترل خواهد شد، اظهار داشت: در زمینه بیمه اقدامات و رایزنی های مناسبی صورت گرفته و قرار است حمل و نقل جاده ای نیز تحت پوشش بیمه ای قرار گیرد.

وی سپس به حذف پروانه کاغذی در حمل و نقل جاده ای اشاره کرد و گفت: از این به بعد این پروانه به صورت الکترونیکی و از طریق پیامک اعلام می شود ضمن اینکه این کار از طریق پیامک قابل پیگیری و کنترل است.

کرباسیان در این نشست همچنین افزایش سطح تضمینات به 60 هزار یورو را خواستار شد و افزود: سازمان بین المللی ایرو باید در مراجع بین المللی از عضویت ایران حمایت کرده چرا که با توجه به سهم بسزای ایران در ترانزیت، حق دارد نقش موثرتری در مراجع تصمیم گیر بین المللی داشته باشد.

رییس گمرک همچنین به امکانات بسیار خوب و مناسب ایران در زمینه آموزش اشاره کرد و اظهار داشت: ایران می تواند هاب منطقه در زمینه آموزش و همکاری با ایرو باشد.

ایرنا
(دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳) ۱۱:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها