دوشنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۰:۵۴
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۰۹۸۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

امضای تفاهمنامه‌ همکاری اتاق بازرگانی ایران و گمرک

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: به دلیل موقعیت خاص ایران برای ترانزیت کالای 15 کشور همسایه باید گمرکات به فناروی‌های نوین از جمله دستگاه ایکس ری مجهز شود تا سرعت عبور کالا افزایش یابد.

غلامحسین شافعی صبح امروز درسمینار بین‌المللی بررسی تسهیلات و مشکلات حمل و نقل جاده‌ای با رویه‌های گمرکی که با حضور نماینده اتحادیه جهانی حمل و نقل جاده‌ای و نمایندگانی از کشور افغانستان و امارت متحده عربی برگزار شد گفت: آگاهی از آخرین مقررات و تغییرات حاصله در کنوانسیون حمل و نقل بین‌الملل جاده‌ای (TIR) آشنایی با ابزارهای الکترونیکی تیر و تحویل سیاستگذاری با خط و مشی‌های کوتاه مدت و بلند مدت کمک بسزایی در روند توسعه اقتصادی در کشورهای منطقه و فرامنطقه می‌کند.

وی به نقش نمایندگان گمرکات و موسسات ضامن و صادره کننده کارنتیر، افغانستان و امارات متحده عربی اشاره کرد و گفت: ترویج و استفاده از کارنتیر به عنوان معتبرترین سند گمرکی و ترانزیتی می‌تواند در برطرف کردن مقررات دست و پاگیر مرزی و یکنواخت کردن رویه‌های گمرکی و حمل و نقلی در کشورهای منطقه موثر باشد  چرا که اکثر کشورهای منطقه به غیر از عراق و پاکستان عضو کنوانسیون تیر هستند.

وی ادامه داد حجم بالای تجارت بین کشورهای منطقه طبق آمار و ارقام گمرک و مهمتر از همه سهم زیاد حمل و نقل جاده‌ای ضرورت برخورداری از یک رویه استاندارد معتبر که امنیت را فراهم می‌کند مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد در حال حاضر 97 درصد ترانزیت کالا از بنادر جنوبی کشور از طریق جاده انجام می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران به این نکته اشاره کرد سازمان‌های بین‌المللی و تخصصی مانند اتحادیه جهانی حمل و نقل جاده‌ای (IRU) باید همکاری و حضور فعال‌تری با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای عضو اکو و کشورهای عضو اتحادیه گمرکی عربی داشته باشند.

شافعی با بیان اینکه اتاق بازرگانی و گمرک ایران سال‌هاست که در اجرا،‌کنترل و نظارت و رویه حمل و نقل جاده‌ای همکاری بسیاری خوبی را با هم داشته‌اند افزود: در راستای تقویت همکاری‌های اتاق ایران دفتر‌های لازم الکترونیکی را برای اتصال گمرک به سرور کارنتیر و رصد موقعیت ماهواره‌ای همزمان کامیون‌ها فراهم کرده است.

وی با اشاره به موقعیت استراتژیک و استثنایی ایران به جهت گذرگاه شمال به جنوب و شرق به غرب اظهار داشت: در همین راستا ضروری است تا گمرک به زمینه 8 و 9 کنوانسیون یکنواخت کنترل کالای 1982 برای تسهیلات بیشتر جاده‌ای و ریلی ملحق شود از طرف دیگر پروژه پیش‌اظهاریه الکترونیکی تیر که مدت‌هاست با همکاری سه جانبه اتاق بازرگانی، گمرک و اتحادیه جهانی حمل و نقل جاده‌ای باید به طور کامل اجرا شود بدون شک اتاق ایران با افزایش سقف کارنتیر، گمرک از 50 هزار دلار به 60 هزار یورو حمایت می‌کند و این موضوع به شدت و حتی بیشتر از گمرک توسط اتاق پیگیری شده است چرا که بسیاری از کشورهایی که به اندازه ایران کارنتیر صادر و یا مورد پذیرش قرار نمی‌دهند تضمین 60 هزار یورویی دارند که این مسئله از نظر وجه ملی و تسهیلات بیشتر حمل و نقلی و گمرکی حائز اهمیت است.

شافعی تصریح کرد: ما به دنبال ایجاد تحول در ابزارهای لازم برای حمل  ونقل و ترانزیت هستیم که استقرار سیستم‌های ثابت سیار و اشعه ایکس (ایکس-rey ) در دستور کار قرار دارد که تاثیر قابل توجهی در انتخاب کشورها برای عبور از ایران خواهد داشت مضاف بر آن سرعت ترخیص کالا و حمل و نقل افزایش خواهد یافت.

رئیس اتاق بازرگانی ایران راه‌اندازی سیستم رو-رو بین ایران و امارات را از جمله مسائلی دانست که مورد توه بخش خصوصی ایرانی قرار دارد و آماده بررسی چگونگی بررسی‌های مشترک سرمایه‌گذاری مشترک با طرف‌های امارتی هستیم.

 صبح امروز تفاهم‌نامه‌ای بین اتاق بازرگانی ایران و گمرک جمهوری اسلامی برای استفاده از سند تیر در جهت افزایش تضمینات و حمل و نقل جاده‌ای به امضا رسید و این تفاهم‌نامه می‌تواند نقش موثری در ایمنی حمل و نقل و افزایش سطح ترانزیت در سطح کشور به عنوان کریدور کشورهای آسیای میانه به غرب و شمال به جنوب داشته باشد.

 

 

 

 

 

فارس

(دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳) ۱۰:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها