دوشنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۹:۳۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۰۹۷۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

ارزش اقتصادی تولیدات دام و طیور کشور سالانه 470میلیارد ریال است

رییس سازمان دامپزشکی گفت: ارزش اقتصادی تولیدات جمعیت دام، طیور و آبزیان کشور سالانه حدود 470 هزار میلیارد ریال است.

ˈمهدی خلجˈ روز یکشنبه در مراسم معارفه مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی در مشهد ارزش ریالی جمعیت دام و طیور و آبزیان کشور را حدود 630 هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

وی افزود: در اکثر کشورهای همسایه ایران ثبات سیاسی و امنیت داخلی وجود ندارد و از آنجا که کشورهای بی ثبات برنامه خوبی برای بهداشت دام و طیور خود ندارند ایران همواره از مرزهای غربی و شرقی در معرض تهدید بیماریهای دامی قرار دارد.

خلج یادآورشد: مخاطرات بهداشتی و عوامل مختلف بیماری زا بزرگترین خطر تهدید کننده دام و طیور در جهان است.

وی با اشاره به اینکه 60 درصد عوامل بیماری زای عفونی از طریق دام و فرآورده های خام دامی به انسانها سرایت می کند گفت: باید این بیماریها با اقدامات پیشگیرانه در دامها کنترل شوند.

رییس سازمان دامپزشکی با تاکید بر تخصیص قسمتی از یارانه بخش سلامت برای انجام اقدامات پیشگیرانه افزود: تا شیر خام سالم وجود نداشته باشد لبنیات سالم نخواهیم داشت.

خلج در ادامه با اشاره به اقدامات سازمان دامپزشکی کشور در راستای بهبود فضای کسب و کار، افزود: برای تولید محصول سالم و بهداشتی، نظارت از مزرعه تا میز غذا ضروری است.

وی به شرایط صادرات و واردات فرآورده های دامی اشاره کرد و گفت: این سازمان با تمهیدات ویژه فرایند واردات را از 20 روز به هفت روز کاهش داده است.

خلج یادآورشد: در صورتی که وارد کننده های فرآورده های دامی مدارک و مستندات حقوقی خود را به مراکز دامپزشکی استانها تحویل دهند، در مدت 72 ساعت واردات کالا صورت خواهد گرفت و پس از هفت روز انجام آزمایشگاههای لازم ، فرآورده مورد نظر به واردکننده تحویل داده می شود.

رییس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه در کشور مجوز واردات دام زنده نداریم، گفت: سیاست تحرک و پویایی صادرات در عرصه محصولات کشاورزی و دامی دنبال می شود.

خلج اظهار کرد: برای صادرات محصولات مربوط به گوساله پرواری و دام سبک فقط مجوز سازمان دامپزشکی نیاز است.

وی افزود: زمان مورد نیاز برای اخذ مجوز صادرات برای دامهای سبک 14 روز و برای دامهای سنگین 21 روز می باشد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به مازاد تولید مرغ و تخم مرغ در سطح کشور گفت: اگر 500 هزار تن مرغ و 200 هزار تن تخم مر در سال جاری به سایر کشورها صادر شود هیچ مشکلی در بازار داخلی ایجاد نخواهد شد.

مدیرکل سابق دامپزشکی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: وظیفه دامپزشکی حفظ و حراست از محصولات دامی، کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام و نظارت بر فرآورده های خام دامی است.

ˈناصر مرگان ازغدی ˈ با بیان اینکه دامپزشکی خراسان رضوی پیشروترین مجموعه دامپزشکی کشور است، افزود: تاسیس آزمایشگاه ملی مواد غذایی و آزمایشگاه تشخیص بیماریهای دام در مشهد گواه این ادعاست.

وی با اشاره به تاسیس مرکز بررسی بیماری های دامی در سطح فراملی در گلمکان ، تصریح کرد: تاسیسات این مرکز با هزینه 140 میلیارد ریال تکمیل و مرکز با مجهز شدن به پیشرفته ترین تجهیزات در سطح دو آزمایشگاهی آماده بهره برداری است.

ازغدی با اشاره به وجود 26 کارگاه بسته بندی فرآورده های دام و طیور در استان خراسان رضوی، افزود: 60درصد دام و طیور این استان به صورت قطعه بندی و بسته بندی عرضه می شوند.

در پایان این مراسم از زحماتˈ ناصر مرگان ازغدیˈ تقدیر وˈ مجید روحانی نژادˈ بعنوان مدیرکل دامپزشکی استان خراسان رضوی معرفی شد.

 

 

 

 

 

 

ایرنا

(دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳) ۰۹:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها