دوشنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۹:۲۳
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۵۰۹۷۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

گرانی سیب زمینی به دلیل جریمه آبی کشاورزان در راه است

رئیس اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران با انتقاد از جیره بندی آب برای کشاورزان در استان هایی مثل کردستان و اردبیل که قطب تولید سیب زمینی کشورند گفت: این سیاست مقطعی و نادرست است و باعث گرانی محصول در زمان عرضه می‌شود.

حسن محمدی با بیان اینکه بحث آب یک موضوع جدی در کشور است، افزود: متأسفانه دولت در حوزه‌های آبریز و آبخیزداری برنامه مدونی نداشته به عنوان مثال در کردستانی که در حوزه زاگرس قرار دارد 570 روستای ما آب برای آشامیدن ندارد.
وی با اشاره به اینکه امسال ما در تولید محصولات زراعی با مشکل مواجه هستیم اضافه کرد: علت این امر خشکسالی نیست چرا که ایران در منطقه خشک جهان وجود دارد و این موضوع باید توسط مجموعه دستگاه‌ها متولی از جمله وزارت نیرو مدیریت می‌شد که متأسفانه نشد.
رئیس اتحادیه سیب زمینی کاران بحرانی بودن وضعیت دشت‌های کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: با این همه سدی که ساخته شده فشار زیادی بر منابع آب‌های زیرزمینی تحمیل شده است و 60 درصد از 600 دشت کشور ما در وضعیت بحرانی قرار دارد که همه این مسائل روی تولید تأثیر می‌گذارد.
وی با اشاره به اینکه در سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و همچنین در برنامه‌های اول، دوم، سوم و چهارم کشاورزی به عنوان محور استقلال قلمداد شده است، اظهار کرد: وزارت نیرو در استان‌های مختلف به ویژه در استان‌هایی مانند کردستان و اردبیل(دو قطب تولید سیب زمینی کشور) با نصب کنتر هوشمند آب را جیره بندی کرده و از هر متر مکعب آب مصرفی که مازاد برداشت می‌شود 700تومان از کشاورزان جریمه می‌گیرد.برای یک هکتار 7 میلیون تومان.
محمدی ادامه داد: این 7 میلیون تومان هزینه تمام شده تولید یک کشاورز سیب زمینی کار را حدود 400 تومان افزایش می‌دهد که این 400 تومان باید از مصرف کنندگان وصول شود.
وی با بیان اینکه تنش آبی موجود در مزارع افت تولید را ایجاد می‌کند اظهار کرد: این سیاست مقطعی و نادرست وزارت نیرو که صرفا هدفی جز تأمین نقدینگی ندارد هم سبب زیان تولیدکننده می‌شود و هم باعث می‌شود سرمایه گذاری هایی که انجام شده بی نتیجه باشد.
رئیس اتحادیه سیب زمینی کاران مدت زمان اجرای این طرح توسط وزارت نیرو را حدود یک ماه اعلام کرد و گفت: چیزی که در این میان اتحادیه سیب زمینی کاران را نگران کرده گرانی محصول در زمان عرضه آن است.
 وی با بیان اینکه چرا دولت و وزارت جهاد کشاورزی نسبت به این مسئله بی توجه هستند ادامه داد: برخی مسئله کاهش تولید داخلی و واردات سیب زمینی را مطرح می‌کنند که به اعتقاد بنده این امر امکان پذیر نیست.
محمدی با اشاره به اینکه نیاز کشورمان به سیب زمینی 4.5 میلیون تن است افزود: مصرف سرانه این محصول در کشور حدود 45 کیلوگرم است و اگر ما در بازارهای جهانی متقاضی واردات 4.5 میلیون تن سیب زمینی شویم قیمت این محصول سر به فلک می‌کشد.
وی تصریح کرد: ما باید با سرمایه گذاری افزایش ضریب راندمان آبیاری، احیای زمین و مدیریت مطلوب، ضریب بهره وری خود را افزایش دهیم.
رئیس اتحادیه سیب زمینی کاران ادامه داد: قدرت سرمایه گذاری ما به قدری ضعیف است که کشاورز ما قادر به این نیست که بتواند ضریب بهره وری‌اش را حداقل به بالای یک کیلوگرم برساند.
 وی با بیان اینکه ضریب بهره وری در کشورهایی مانند چین و هند دو و نیم کیلو ماده خشک به ازای یک مترمکعب آب است اظهار کرد: متأسفانه این میزان در کشور ما هنوز زیر 800 گرم قرار دارد.
محمدی ادامه داد: بنابراین امکان اینکه سیب زمینی را وارد کنیم حتی به میزان یک میلیون و 500 هزار تن امکان پذیر نیست و اگر قرار باشد ما 50 هزار تن از این محصول را وارد کنیم تمام زمین‌های کشاورزی کشور آلوده می‌شود. چرا که سیب زمینی یک غده است و در صورتی که در حالت قرنطینه‌ای وارد نشود می‌تواند زمین‌های کشاورزی ما را به انواع آفات گیاهی، ویروس‌ها و انگل‌ها آلوده کند.
وی افزود: ما برای واردات 500 تن سیب زمینی از کشور هلند همیشه با مشکل مواجه بودیم( هم با سازمان حفظ نباتات و هم با قرینطینه کشور).وارد کردن مقادیر بالای سیب زمینی خیال خامی است که هرگز به سرانجام نخواهد رسید.
رئیس اتحادیه سیب زمینی کاران اضافه کرد: دولت مجلس و تصمیم گیران کلان کشور به فکر تولید این کشور نیستند تاکنون تمام آبهای کشور بیهوده هدر داده شده و کشاورزی در حالی محور استقرار گرفته که به حال خود رها شده و هیچ ابزاری در دست 27 میلیون نفر بهره ور کشاورزی قرار ندارد.

وی تصریح کرد: ما می‌توانیم با مدیریت مطلوب 4.5 تن سیب زمینی مورد نیاز کشور را در داخل تولید کنیم.

تسنیم

(دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳) ۰۹:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها