دوشنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۹:۱۱
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۵۰۹۶۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

پسته حال و روز خوبی ندارد

رییس اولین همایش ملی پسته کشور گفت: محصول پسته که بعد از نفت بیشترین سهم را در تولید ناخالص ملی دارد، این روزها وضعیت خوبی ندارد.

 قاسم محمدی نژاد در مراسم افتتاحیه اولین همایش ملی پسته ایران در دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار کرد: پسته 16 درصد باغات کشور را به خود اختصاص داده است که 70 درصد آن در استان کرمان قرار دارد.

محمدی نژاد تصریح کرد: عملکرد برداشت پسته در کشور 500 تا 700 کیلوگرم در هکتار و نسبت به متوسط جهانی پایین است و افت شدیدی در تولید و عملكرد واحد سطح داشته ایم.

وی اظهار کرد: امریکا مهم ترین رقیب ما از سال 1985 تا 2013 سطح تولید را 17 برابر کرده و برنامه امریکا تولید 400 هزار تن در سال 2015 است و امروز با بهره وری بیشتر و هزینه تمام شده کمتر رقیب جدی کشور ماست.

رییس پژوهشکده باغبانی دانشگاه شهید باهنر اظهار کرد: در استان کرمان در سال 86 حدود 200 هزار تن داشتیم و در حال حاضر پیش بینی 130 هزار تن است و بحث خشک شدن باغات و کاهش عملکرد را داشته ایم.

وی افزود: براساس سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی برای 10 محصول باغی از جمله پسته افزایش 50 درصدی در واحد سطح در نظر گرفته شده که اگر محقق شود، می توانیم رتبه کشور را مجددا به دست آوریم.

محمدی نژاد با اشاره به عوامل موثر در کاهش تولید محصول پسته و عملکرد در واحد سطح تصریح کرد: کمبود آب یکی از این عوامل است و روزگار نگران کننده ای در حوزه آب داریم و در استان کرمان 1.1 دهم میلیارد مترمکعب برداشت منفی آب داریم.

وی بیان کرد: این مسئله علاوه بر برداشت بی رویه، خیانت به نسل آینده بوده و در نتیجه منجر به خشک شدن باغات، شور شدن آب و عملکرد پایین شده است.

محمدی نژاد افزود: گرم شدن اقلیم تشدید کننده این عامل بوده و علت دیگر کاهش عملکرد، عدم مدیریت علمی باغات از جمله مصرف بی رویه سموم است.

وی تصریح کرد: در رفسنجان در یک سال 100 تن سم استفاده شده، در حالی که باید استفاده از سم در یک سال بین 10 تا 12 تن باشد.

رییس پژوهشکده باغبانی دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار کرد: صنعت پسته به عنوان یک دغدغه بالا، همراهی بیشتری را می طلبد و در این راستا پژوهشکده باغبانی دانشگاه شهید باهنر بستر تحقیقاتی برای محصولات باغی استان از جمله در پسته، خرما و گیاهان دارویی فراهم کرده است.

محمدی افزود: پژوهشکده باغبانی دانشگاه شهید باهنر کرمان علی رغم اینکه تنها پژوهشکده باغبانی ایران است، بدون ردیف اعتباری است و امیدواریم این سئله نیز لحاظ شود که مخاطب آن کشاورزان منطقه هستند.

محمدی نژاد بیان کرد: در راستای تعامل هرچه بیشتر با بخش خصوصی و جامعه با خانه کشاورز و انجمن کشاورزی اتاق بازرگانی همایش خرما را برگزار کرده ایم.

وی اظهار کرد: دبیرخانه دائمی همایش ملی پسته ایران در دانشگاه کرمان فعال می شود و هر دو سال یک بار گردهمایی محققان و تولیدکنندگان پسته را خواهیم داشت و امیدواریم هر سال نتایج مفیدی را داشته باشیم.

ایسنا

(دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳) ۰۹:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها