یکشنبه / ۹ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۲:۵۴
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۰۹۴۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

از "شبنم" چه خبر؟

یکسال از توقف طرح شبکه بازرسی و نظارت مردمی می‌گذرد و رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز ناجا در مورد این طرح، توضیحاتی را ارائه کرد.

سردار زمانیان، رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز )، در تشریح آخرین جزئیات اجرایی شدن طرح نظارتی شبنم با بیان اینکه طرح شبنم یا شبکه بازرسی و نظارت مردمی با نیت استفاده از حضور مردم در عرصه بازرسی طراحی شده است تا باعث ایجاد شفافیت در مبادلات اقتصادی شود گفت: طرح شبنم یعنی اختصاص کد یکتا به تک تک کالاهای کشور (اعم از واردات و تولید داخل) و رهگیری آنها در شبکه توزیع تا مصرف‌کننده، به گونه‌ای که اطلاعات کل کالاهای کف بازار شامل مشخصات کالا، خرید، فروش و جابجایی کالا اعم از جابجایی مالکیتی یا جابجایی فیزیکی و بدون انتقال مالکیت در سامانه مرکزی قابل استعلام باشد.

به گفته وی، در واقع، طرح شبنم دارای چهار رکن کدگذاری، رهگیری، مشارکت مردمی و بازرسی است اما متاسفانه در طول اجرای این طرح شاهد آن بودیم که برخی از سودجویان به تولید برچسب‌های جعلی و نصب آن بر روی کالاهای قاچاق اقدام می‌کردند که این کار باعث قانونی جلوه دادن آن می‌شد.

زمانیان افزود: پلیس به نحوه اجرای این طرح ایراداتی داشته اما اصل طرح شبنم که به دلیل کنترل و ردیابی کالاها از ورود تا عرضه و مصرف طراحی شده، بسیار مطلوب بود.

وی با بیان اینکه این طرح نوپا نیازمند توجه جدی بود گفت: قرار بود طرح شبنم، کنترل شده تولید و با کنترل و نظارت دقیق‌تر بر روی کالاها نصب شود اما به صورت غیر کنترلی در اختیار فروشندگان قرار گرفت که این مساله سبب شد که برچسب‌های شبنم بر روی کالاهای قاچاق نیز نصب شود و متاسفانه نظارت پلیس روی این کالاها کاهش یافت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر طرح نظارتی شبنم در حال بررسی است گفت: این طرح در صورت اجرای صحیح می‌توانست در راستای کاهش قاچاق مؤثر باشد و امیدواریم در صورت ورود دوباره شبنم شاهد آن باشیم که با نظارت دقیق‌تر دغدغه‌ پلیس از نصب این برچسب روی کالاهای قاچاق کاسته شود.

 این در حالی است که نزدیک به یک سال از توقف طرح شبنم می گذرد ونه تنها رئیس پلیس مبارزه با قاچاق بلکه ساسان خدایی ،معاون دفتر مقررات واردات و صادرات نیز عنوان داشته است که طرح شبنم در مقابل قاچاق ضعیف بوده و عملا به قاچاق رسمیت داده‌ایم و طرح شبنم عملا در همه کشوهای مغازه ها است.

همچنین پیش از این نیز علی رضا بیات معاون پیشگیری و هماهنگی شهرستان‌های ستاد مبارزه و قاچاق و ارز ریاست جمهوری اعلام کرده بود که طرح شبنم کنونی مورد تایید ما نیست و دفاعی از آن نداریم.

 حالا باید دید با گذشت یکسال از توقف طرح شبنم چه تدبیری برای این طرح شکست خورده که از سودجویان رودست خورده اتخاذ می‌شود؟

ایسنا

(یکشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۳) ۱۲:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها