یکشنبه / ۹ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۲:۵۱
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۵۰۹۴۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

دلایل گرانی خیار و سیب‌زمینی در روزهای اخیر اعلام شد

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، علت گرانی خیار و سیب زمینی طی روزهای اخیر را عدم وجود الگوی کشت معین عنوان کرد و گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم خیار بین 2500 تا 3200 تومان و قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی بین 1000 تا 1600 تومان متغییر است.

سید حسین مهاجران در گفتگو با مهر با بیان اینکه ما در خرداد ماه با وفور میوه‌های بهاره و تابستانی مواجه هستیم اما در اواخر تیرماه تولیدات بهاره به پایان می‌رسند، افزود: در مردادماه نیز فصل میوه هایی مانند گیلاس، آلبالو، گوجه درختی و چغاله تمام می‌شود و در نتیجه قیمت سایر میوه‌ها افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، زمانی که فصل زردآلو تمام می‌شود، مردم هلو را بهتر خریداری می‌کنند؛ در نتیجه قیمت آن تغییر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در اواخر مرداد و شهریور بخشی از تولیدات برای ذخیره سازی جهت ماههای آبان و آذر به سردخانه فرستاد می‌شوند، گفت: به همین دلیل هر سال طی ماه‌های مرداد و شهریور ما با افزایش  قیمت میوه مواجه بودیم که خوشبختانه امسال این اتفاق رخ نداد علت آن نیز این است که در سال جاری دلال‌ها از میدان بارفروشان حذف شده‌اند.

مهاجران، ثبات قیمت هندوانه از ابتدای ورود این صیفی به بازار تاکنون را مورد اشاره قرار داد و افزود: این محصول طی سال جاری نه تنها افزایش قیمت نداشته بلکه در برخی موارد کرایه حمل آن نیز درنیامده است، ضمن اینکه بقیه صیفی‌جات و سبزیجات نیز با مشکلی در زمینه قیمت روبرو نبودند.

وی، علت گرانی خیار و سیب زمینی طی روزهای اخیر را عدم وجود الگوی کشت معین عنوان کرد و ادامه داد: ما 4 مرکز عمده تولید خیار در کشور داریم (کرج، نهاوند، دماوند و تولیدات گلخانه‌ای). امسال دو مرکز کرج و نهاوند تولیدشان بسیار کم و در حد تامین نیاز خودشان بوده است، چیزی از تولیدات این مراکز هم وارد تهران نشده است.

مهاجران افزود: زیانی که سالیان گذشته از عدم فروش خیار به تولیدکنندگان رسید، علت این امر است و باعث شد قیمت این محصول از 1100 تومان به 2500 تا 3200 تومان افزایش یابد.

وی با بیان اینکه سه سال متوالی تولیدات سیب زمینی کاران نیز از آنان به قیمت مناسب خریداری نشد، اضافه کرد: کشاورزان هم از کاشت منصرف شدند و تولید کاهش یافت  ساماندهی این امر نیز موضوعی زمان‌بر است.

به گفته مهاجران، هم اکنون قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی بین 1000 تا 1600 تومان متغییر است.

مهر

(یکشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۳) ۱۲:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها