شنبه / ۸ شهریور ۱۳۹۳ / ۲۳:۴۶
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۵۰۹۲۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

ظرفیت صنایع لبنی کشور دو برابر پتانسیل تولید شیر است

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: ظرفیت صنایع لبنی کشور دو برابر ظرفیت تولید شیر است و این مساله یکی از معضلات کنونی صنایع شیر ایران می باشد.

غلامرضا سلیمانیˈ عصر شنبه در مراسم افتتاح اولین نمایشگاه فرآوره های لبنی و صنایع وابسته در گرگان همچنین یکی دیگر از مشکلات را نبود مجتمع های صنعتی دراین بخش بیان کرد وافزود: توسعه خوشه های صنایع لبنی یک برنامه فرابخشی است ووزارتخانه نیز مساعدت های لازم دراین خصوص انجام می دهد ومی طلبد که این خوشه ها رابا خود فعالین عرصه شکل دهیم.

وی ادامه داد: یکی ازبحث های حمایتی دربخش خوشه های لبنی گلستان، کیفی سازی است به طوری که بعنوان نمونه هم اینک کارخانجات شیر استان در فاصله ای دورتر ازمحل تولید شیر قرار دارند که این مساله امکان آلودگی این ماده غذایی را فراهم می سازد واگر مجتمع های لبنی شکل گیرند، این مشکلات بر طرف می شود.

معاون سازمان صنایع کوچک وشهرک های صنعتی ایران، بومی سازی خوشه های صنعتی راازبرنامه های دیگر سازمان بیان کرد وگفت: سازمان بعنوان متولی این امر، تاکنون اقداماتی را انجام داده به طوری که شناسایی 388 تجمع صنعتی درکشور ازجمله آنها بوده وعملیات توسعه 84 تجمع صنعتی شروع شده واقدامات توسعه 48 تجمع پایان یافته وبقیه در دست اجرا می باشد.

به گفته سلیمانی، درطول ایجاد خوشه های صنعتی، آموزش فعالان مهمترین مساله ای است که باید بدان پرداخته شود و درکنار آن، برنامه هایی با مشارکت خود دست اندرکاران و از طریق شبکه سازی اجرا شود.

وی در ادامه برگزاری این نمایشگاه ها را فرصتی برای استخراج نقاط ضعف صنایع دانست وادامه داد: درنمایشگاه گرگان، مهمترین معضل کارخانجات شیر استان که کمبود مواد اولیه بوده مورد بررسی قرار گرفت که از طریق ایجاد و توسعه مجتمع های صنعتی می توان آنها را مرتفع کرد.

سلیمانی گفت که طرحی درحال اجراست که در این قالب براساس اعتبار دیده شده به صنایع لبنی کمک می شود به طوری که سال گذشته 50 درصد ازاعتبارات مصوب اختصاص یافت وامسال نیز با اولویت دانستن خوشه های صنعتی لبنی، اقدام خواهد شد.

معاون سازمان صنایع کوچک وشهرک های صنعتی ایران اظهارداشت : ارتقای رقابت بخشی وتوسعه صنایع لبنی بخشی دیگر ازبرنامه های سازمان است که تسهیلاتی برای سرمایه درگردش وطرح های بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی این بخش اختصاص خواهد یافت که پس ازمصوبه مجلس برای تامین سرمایه در گردش و توسعه صنایع کوچک اقدام می شود.

وی، فرهنگ سازی مصرف لبنیات و برگزاری نمایشگاه و آموزش را، اقدامات دیگر در جهت کمک به صنایع کوچک دانست وگفت: راهبرد سازمان این است که نمایشگاه های منطقه ای برگزار شود.

سلیمانی گفت: توقع مااز فعالان بخش صنعت این است که از ظرفیت های موجود در کشور و همچنین از حضور هیات های تجاری بیشترین استفاده را نمایند تا به توسعه بازار آنها کمک شود.

وی همچنین ادامه داد: در بسته خروج تورمی ابزارهایی در توسعه بازار دیده شده که با آگاهی از آنها می توانیم برای توسعه بازار خود اقدام کنیم.

سلیمانی با بیان اینکه از گذشته شهرک های صنعتی بعنوان زیرساخت های صنعتی شناخته می شدند، افزود:هم اینک 930 شهرک صنعتی با 731 هزار واحد صنعتی درزمینی به مساحت 125 هزار هکتار ایجاد شده اند.

وی یادآور شد:ایجاد وتوسعه صنایع کوچک ازوظایف ما بوده و برای توسعه این ظرفیت ها باید به مزیت ها وتوسعه منطقه ای توجه کنیم.

اولین نمایشگاه بین المللی فرآورده های لبنی وصنایع وابسته عصرامروز با حضور هیات های تجاری از کشورهای عراق، تاجیکستان، افغانستان و ترکمنستان و 64 شرکت از استان های مازندران، خراسان رضوی، قزوین، اردبیل، مرکزی و گلستان درمحل نمایشگاه بین المللی استان در گرگان آغاز به کار کرد.

درمراسم گشایش این نمایشگاه، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، استاندار گلستان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیران، مسوولان استانی و صنعتگران حضور داشتند.

هدف از برگزاری این نمایشگاه، تنوع بخشی و تقویت صنایع لبنی با محوریت صادرات به کشورهای همسایه بیان شده است.

این نمایشگاه از هشتم تا 11 شهریور سال جاری از ساعت 17 عصر الی 21 شب آماده بازدید علاقمندان و دست اندرکاران صنایع لبنی و وابسته به آن می باشد.

ایرنا

(شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۳) ۲۳:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها