شنبه / ۸ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۰:۱۵
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۰۹۰۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

دلایل تند شدن شیب واردات از ابتدای امسال

رئیس مجمع واردات با اشاره به افزایش ۳۳ درصدی واردات کشور در ۵ ماه نخست امسال این افزایش را طبیعی و پس از کاهش واردات در سال های قبل قابل پیش بینی دانست.

محمد حسین برخوردار با اشاره به آمار پنج ماهه گمرک که ارزش کالاهای وارداتی را 21 میلیارد و 981 میلیون دلار اعلام کرده است اظهار داشت: افزایش میزان واردات در پنج ماه آغازین سال موضوع طبیعی و قابل پیش بینی ای بود.
رئیس مجمع واردات در این رابطه تصریح کرد: در سال گذشته، عوامل مختلفی نظیر فشار تحریم های خارجی، ناهماهنگی های درون بخشی در حوزه تجارت خارجی، محدودیت در واردات گروه های مختلف کالایی، نوسانات نرخ ارز، نگرانی بابت کاهش ارزش پول ملی، غبار آلود بودن فضای تجارت و همچنین بلاتکلیفی بازار دست به دست هم داد و موجب شد که حجم واردات در کشور به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.
برخوردار ادامه داد:در واقع کاهش واردات در سال 91 و  92 ریشه در کاهش نیاز کشور و یا خودکفایی در تولید محصولات نداشت که بخواهد استمرار پیدا کند؛ بلکه عوامل ثانویه و محدود کننده زمینه ساز آن شده بود. بنابراین در سال جاری و با جریان دیپلماسی اقتصادی دولت و در پیش گرفتن رویکرد تسهیل تجارت و همچنین تلاش دولت برای خروج اقتصاد از رکود، کاملا قابل پیش بینی بود که واردات کشور حدود 33 درصد از نظر ارزش دلاری افزایش پیدا کند.
به گفته برخوردار افزایش واردات فقط در خصوص کالاهای مصرفی اتفاق نیفتاده است که به خواهد نگران کننده باشد بلکه افزایش واردات را می توان به جهت بهبود نسبی وضعیت صنایع تولیدی کشور و افزایش تقاضا برای واردات مواد اولیه و کالاهای واسطه ای نیز دانست.
به گفته برخوردار عمده واردات کشورمان به ترتیب گندم، وسایل نقلیه با موتور پیستونی درون سوز با حجم سیلندر بیشتر از 1500 سانتیمتر مکعب، برنج ، ذرت و کنجاله سویا بوده است و عمده کشورهای صادرکننده کالا به ایران هم درپنج ماهه نخست امسال به ترتیب امارات متحده عربی،چین،هند، کره جنوبی و ترکیه بوده‌اند.

برخوردار پیش بینی کرد:در صورت کاهش نرخ تورم و بهبود وضعیت صنایع تولیدی، مسلما در ماه های بعد تقاضا برای واردات افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد.

تسنیم

(شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۳) ۱۰:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها