شنبه / ۸ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۹:۵۶
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۰۸۹۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

دلالان بیش از تولید در کانون توجه بانک‌ها/ خروج از رکود بدون همراهی بانک‌ها محکوم به شکست است

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران با انتقاد از توجه بانک‌ها به بخش غیر مولد اقتصاد، گفت: دلالان و واسطه‌ها بیش از تولید در مرکز توجه بانک‌ها قرار دارند.

غلامحسین شافعی از رایزنی‌های متعدد پارلمان بخش خصوصی با دولت برای حل معضلات نظام بانکی خبر داد و گفت: متاسفانه سیستم بانکی طی سال های گذشته بیش از آنکه به حمایت بخش مولد اقتصاد کشور بپردازد، به حمایت از واسطه‌گری و دلالی پرداخته است و بر این اساس، به نظر می رسد آسیب‌های گذشته اقتصاد ایران و حتی بخش عمده ای از رکود نیز به دلیل رفتار نامناسب همین سیستم باشد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران افزود: چنانچه سیستم بانکی بخواهد به شیوه فعلی به راه خود ادامه دهد، نمی‌توان هیچ امیدی به توسعه اقتصادی کشور داشت و به این ترتیب به نظر می رسد اصلاح نظام بانکی باید پیش از هر اقدام دیگری در دستور کار دولت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه قدرت بخشیدن به بانک مرکزی و استقلال آن از جمله اقدامات موثر در جهت توسعه اقتصادی است، خاطر نشان کرد: متاسفانه هم‌اکنون حضور بانک‌ها در تصمیم‌گیری و تاثیرگذاری آنها بر اقتصاد بیش از بانک مرکزی است و به نظر می رسد فعالان اقتصادی که به شیوه دلسوزانه برای اعتلای اقتصادی تلاش می کنند، زیر قد کشیدن رانت‌خواران و عملکرد نامناسب بانک‌ها سر خم کرده‌اند.

به گفته شافعی، دولت اقدام مناسبی را برای خروج از رکود صورت داده و قصد دارد تا با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت می دهد، بتواند اقتصاد کشور را ظرف دو سال آینده از رکود خارج کند، اما به نظر می‌رسد همانطور که بارها فعالان اقتصادی تذکر داده‌اند باید اولویت‌بندی‌ها و نیز دستگاه نظارتی بر شیوه اجرای صحیح این بسته مشخص شود.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: امروز چالش‌هایی پیش‌ روی اقتصاد کشور قرار گرفته است که به نظر می‌رسد زخم‌های عمیق‌تری نسبت به آنچه ممکن است تصور شود، در بدنه خود همراه دارد، بنابراین دولت علاوه بر اینکه باید تمرکز جدی بر خروج از رکود داشته باشد، باید با اصلاح برخی قوانین و مقررات و برداشتن موانع از پیش روی تولیدکنندگان واقعی اجازه ندهد که بیش از این وضعیت اقتصاد در ابهام و عدم دسترسی به منابع مالی کافی باقی بماند.

مهر

(شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۳) ۰۹:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها