چهارشنبه / ۵ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۵:۲۵
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۵۰۸۶۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

چرا قیمت زعفران بالا و پایین می‌رود؟

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی گفت: کمبود نقدینگی گاهی باعث کاهش 150 تا 200 هزار تومانی در قیمت هر کیلوگرم زعفران می‌شود و این نوسان‌ قیمت بزرگترین مشکلی است که اجازه فعالیت مطلوب به صادرکنندگان را نمی‌دهد.

غلامرضا میری اظهار کرد: نقدینگی ناکافی برای صادرکنندگان باعث کاهش قیمت زعفران می‌شود اما ممکن است پس از 10 روز که پول حاصل از صادرات بازگشت و نقدینگی افزایش یافت قیمت زعفران هم بالا برود.

وی گفت: با وجود نوسان قیمت، صادرکنندگان نمی‌توانند قراردادی مدت‌دار داشته باشند زیرا اعتبارات قیمت‌ها حداقل یک هفته است و با این حساب نمی‌توانند در برابر فروشندگان خارجی رقابت‌پذیر باشند.

میری افزود: صادرات این محصول در چهار ماهه نخست امسال افزایش 35 درصدی داشته است که برای ادامه این روند نیاز به بازارسازی جهانی داریم. در چهار ماهه نخست امسال 43 تن زعفران با ارزش 61 میلیون دلار از استان خراسان رضوی به سایر کشورها صادر شد.

وی خاطرنشان کرد: در صادرات زعفران در چهار ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از نظر وزنی 35 درصد و از نظر ارزشی 32 درصد رشد داشته‌ایم.

میری با اشاره به عوارض صادرات در گذشته به عنوان یکی از عوامل بازدارنده در صادرات زعفران، اظهار کرد: وجود عوارض موجب می‌شد که زعفران به صورت قاچاق از کشور خارج شود اما اکنون که این عوارض و موانع از بین رفته دیگر شاهد قاچاق این محصول نیستیم.

وی از مطالبه کد ملی کشاورز از خریداران زعفران توسط سازمان دارایی به عنوان یکی دیگر از مشکلات و عوامل بازدارنده صادرات زعفران در گذشته نام برد و تصریح کرد: کشاورزان یا حاضر به ارائه کد ملی خود نبوده و یا کد اقتصادی نداشتند به همین دلیل صادرکنندگان مجبور به پرداخت 12 درصد جریمه می‌شدند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران با بیان اینکه ظرفیت کنونی استان در بخش صادرات زعفران مطلوب است، افزود: با این وجود، ضعف‌هایی همچنان وجود دارد که از جمله آن می‌توان به در اختیار داشتن میزان کم نقدینگی برای صادرکنندگان اشاره کرد.

وی از هزینه حمل و نقل به عنوان یکی دیگر از مشکلات در حوزه صادرات زعفران نام برد و گفت: حمل و نقل زعفران به صورت هوایی انجام می‌شود و محاسبه آن با دلار آزاد است و از طرفی با توجه به حجمی بودن بسته‌بندی زعفران، هزینه حمل و نقل بالاست.

میری با بیان اینکه در گذشته جایزه صادراتی که به صادرکنندگان تعلق می‌گرفت یکی از کمک‌های پرداخت هزینه حمل و نقل بود، گفت: در حال حاضر درخواست دریافت جایزه صادراتی نداریم اما برای فروش راحت‌تر زعفران نیاز به بازارسازی و بازاریابی جهانی داریم.

وی تصریح کرد: ایران برندهای معتبری در زعفران دنیا دارد و با وجود اینکه اولین تولیدکنندگان زعفران دنیا هستیم، کشور اسپانیا بازار زعفران اروپا را در دست دارد. باید بتوانیم سهم بیشتری از این بازارها را در اختیار بگیریم و لازمه این کار اعمال حمایت‌های لازم از صادرکنندگان است.

میری با اشاره به تصویب طرح جامع زعفران به عنوان یکی از بزرگترین اقدامات در حمایت از این محصول، یادآور شد: متاسفانه با وجود گذشت دو سال از تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی هنوز بودجه‌ای برای اجرای آن در نظر گرفته نشده است.

وی اضافه کرد: طرح جامع زعفران یک بعدی نبوده و تمام مراحل تولید زعفران تا صادرات آن را در برگرفته و می‌تواند در صورت اختصاص بودجه کمک خوبی به صادرات این محصول و یافتن جایگاهی مناسب در بازارهای جهانی داشته باشد.

ایسنا

(چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۳) ۱۵:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها