چهارشنبه / ۵ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۵:۲۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۰۸۵۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

قیمت نهاده‌های کشاورزی افزایش نمی‌یابد

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: با توجه به این‌که طی سال گذشته دولت هیچ افزایش قیمتی در نهاده‌های بخش کشاورزی اعمال نکرد، امسال نیز برنامه‌ای برای افزایش قیمت این کالاهای اساسی را نداریم.

علیرضا ولی در نشست خبری با بیان اینکه بیش از 80 درصد کودهای شیمیایی بخش کشاورزی را تامین می‌کنیم، اظهار کرد: در سال جاری نیز سه میلیون و 200 هزار تن انواع کود شیمیایی تامین شده است.اظهار کرد: برای امسال تامین دو میلیون تن کود ازته توسط تولیدکنندگان داخلی خریداری کرده‌ایم. همچنین 750 هزار تن کود فسفاته و 400 هزار تن کود پتاسه تامین شده است.

وی افزود:‌ هیچ مشکلی برای تامین کود وجود ندارد و برنامه داریم نیازسنجی خود را از کشاورز انجام دهیم و با نسخه‌های بهداشتی و کیفی کودهای مورد نیاز بخش کشاورزی را تامین کنیم.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان این‌که با توجه به وجود حدود 800 هزار تن کود در انبارهای 450 هزار کارگزار هیچ مشکلی برای تامین کود وجود ندارد، ادامه داد: این شرکت ماموریت تامین نهاده‌های کشاورزی را دارد که همواره در زنجیره تامین خود کیفیت، زمان، کمیت و سهولت دسترسی را در دستور کار قرار داده است.

ولی گفت: ظرفیت انباری شرکت خدمات حمایتی کشاورزی یک میلیون و 200 هزار تن بوده و این شرکت بزرگ‌ترین و عمده‌ترین وارد‌کننده کودهای فسفاته و پتاسته است که امکانات لجستیکی مناسبی در بنادر کشور دارد.

وی اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌های مشترکی در راستای تولید و تامین انواع کود و بذور مورد نیاز بخش کشاورزی با اتحادیه‌ها و انجمن‌های بخش خصوصی امضا کرده و در حال اجرا هستیم تا بتوانیم با مشارکت کامل بخش خصوصی و نظارت بیشتر از سوی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی چرخه توزیع کود و بذر را به گونه‌ای مدیریت کنیم که مشکلی برای تامین آن به وجود نیاید و تولیدکنندگان خرده‌پا نیز در شبکه توزیع تعریف شده تشکیل یک هاب را می‌دهند تا تولیدات آنها از نظر کمی و کیفی تحت مدیریت قرار گیرد.

کود و سم بی‌کیفیت چینی نمی‌خریم
مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اعلام کرد: برای تامین سم مورد نیاز بخش کشاورزی نیز با تولید‌کنندگان معتبر اروپایی از کشورهای مختلف مذاکره کردیم تا ضمن تامین سم مورد نیاز در داخل با سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها در ایران بتوانیم این نهاده مهم کشاورزی را تولید کنیم.

ولی با اشاره به این‌که سم و کود مورد نیاز بخش کشاورزی از کشور‌های معتبر اروپایی وارد می‌شود، افزود: گرچه برای واردات کود و سم مورد نیاز بخش کشاورزی طی سال‌های اخیر محصولات بی‌کیفیت چینی (به ویژه کود فسفاته) بسیاری وارد شده است اما طی ماه‌های اخیر هیچ درخواستی برای کود و سم چینی نداشته‌ایم و تا زمانی که شرکت‌های چینی انتظارات و استاندارد‌های اعلام شده از سوی ما را مدنظر قرار ندهند تمایلی به خرید کود و سم چینی نداریم.

وی گفت: هر یک از شرکت‌های داخلی و خارجی تامین‌کننده نهاده‌های بخش کشاورزی باید در نظر داشته باشیم که شرکت خدماتی حمایتی سرمایه خود که همان چهار میلیون بهره‌بردار، زنجیره مویرگی توزیع در سراسر کشور و برند و جلب اعتماد این شرکت در میان کشاورزان است را در اختیار کسانی قرار می‌دهند که براساس استاندارد‌ها و کیفیت‌های اعلام شده محصول خود را تولید کنند.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تصریح کرد: گرچه برای تامین نهاده‌های مورد نیاز بخش‌های کشاورزی اولویت با تقویت تولید در داخل است اما بخشی از نیاز داخلی که ظرفیت تولید در کشور را ندارد از کشور‌های معتبر اروپایی وارد می‌شود؛ به گونه‌ای که سم پتاست که نیاز 400 هزار تنی در داخل کشور به آن وجود دارد تنها 15 هزار تن آن در داخل تولید می‌شود و مابقی باید وارد شود که ما این سم را از کشور‌های بلژیک، آلمان و هلند، روسیه، بلاروس و غیره وارد می‌کنیم.

ولی ادامه داد: بخش دیگری از کودهای فسفانه و پتاسته را از کشور‌های شمال آفریقا، تونس، بلغارستان وغیره وارد می‌کنیم.
(چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۳) ۱۵:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها