چهارشنبه / ۵ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۰:۰۹
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۰۸۵۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

صفر شدن رانت در گمرک با پنجره واحد

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه مصمم به اجرای طرح پنجره واحد تجارت هستیم، گفت:‌ سامانه جامع گمرکی امکان رانت و سوءاستفاده در این بخش را به صفر می‌رساند.

سعود کرباسیان با اشاره به نقش سلامت و شفاف سازی اداری در گمرک در مورد برخورد سلیقه‌ای برخی کارمندان، اظهار داشت: در همه جای دنیا برای بالارفتن سلامت نظام مالیاتی در سازمانهایی مثل گمرک و کاهش برخورد سلیقه‌ای با صاحبان کالا از راهکار رفتار الکترونیک برای ارتباط با ممیز و مؤدی استفاده می‌شود.

رئیس کل گمرک ایران افزود:‌ طرح اظهار از راه دور که یکی از مزایای سامانه جامع گمرگی است، با کاهش تماس فیزیکی بین طرفین محقق می‌شود؛ از آنجایی که بصورت سیستمی و یکسان با ذینفع برخورد می کند مانع برخورد سلیقه ای و تبعیض آمیز با صاحب کالا می شود و امکان هرگونه سوءاستفاده و رانت را در فرآیند گمرکی به صفر می‌رساند.

وی با تاکید بر اینکه در تشریفات گمرکی تمامی امور بر اساس آیین نامه اجرایی و قوانین و مقررات انجام می‌شود، تصریح کرد: معمولا بسیاری از مشکلات به دلیل عدم آگاهی مراجعه کننده از همین قوانین و مقررات است و از طرفی بسیاری از برخوردهای سلیقه‌ای در حوزه عملکرد سازمانهای هم‌جوار گمرک صورت می‌گیرد.

کرباسیان با تاکید بر اینکه بیش از 32 سازمان در فرآیند واردات و صادرات با گمرک همکار هستند، بیان داشت: هرگونه کم لطفی و اعمال سلیقه در برخورد با صاحبان کالا به گمرک منتسب می‌شود؛ به همین علت گمرک ایران مصمم به اجرای طرح پنجره واحد تجارت است.

این مقام مسئول یادآور شد:‌ در این طرح تمامی سازمانهای هم‌جوار و همکار گمرک ایران باید به شکل الکترونیک و از یک مجاری واحد تحت نظارت گمرک ایران به صاحبان کالا خدمات بدهند که همین امر ضمن تنظیم رفتار واحد و یکسان با صاحبان کالا، موجب توقف برخورد‌های سلیقه‌ای و تخلفات اداری می‌شود.

رئیس کل گمرک ایران در پاسخ به راهکار گمرک برای به حداقل رساندن تخلفات گمرکی واردکنندگان گفت: اصلاح و سبک سازی قوانین و آئین نامه‌ها و استفاده از روش مدیریت ریسک در گمرک ایران گامی موثر در کاهش میزان جرایم و تخلفات گمرکی است.

به گفته کرباسیان، این روش که از سوی سازمان تجارت جهانی و سازمان جهانی گمرک توصیه شده تاکید می‌کند که قوانین و تشریفات امور گمرکی مبتنی بر روشهایی باشد که حداقل ریسک را برای گمرک داشته باشد و در این بین مدیریت ریسک به تغییر نگاه مدیریت خطر از گمرک به صاحبان کالا دلالت دارد.

وی خاطرنشان کرد:‌ همچنین تجهیز گمرکات اجرایی به فن آوری پرتونگاری یا x-ray که ماهیت کالای اظهاری را بدون دخالت نیروی انسانی و با ضریب اشتباه صفر کنترل می‌کند، یکی از شیوه‌های پیشرفته کنترل مبادی گمرکی است که از جمله توفیقات به کارگیری سامانه‌های مذکور می‌توان به کشف محموله ٢٥ میلیون قرص مخدر ترامادل قاچاق در گمرک اشاره کرد که ماه جاری به همت مدیران و کارکنان و با بکارگیری روشهای نوین و کارآمد مدیریت ریسک و ایکس‌ری در گمرک شهید رجایی اتفاق افتاد.

کرباسیان با اشاره به اینکه گمرک نقش بسیار مهمی در تسهیل و توسعه تجارت دارد، یادآور شد: خدمت رسانی مستلزم همکاری و تعامل همه سازمانهای ذی‌مدخل در امر تجارت است و گمرک مصمم به تسریع و تسهیل تشریفات گمرکی است، تا با انجام این کار، گام مهمی در راستای بهبود فضای کسب و کار کشور برداشته شود.

فارس

(چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۳) ۱۰:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها