چهارشنبه / ۵ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۹:۵۴
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۵۰۸۴۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

زعفران جایگزینی مناسب برای پسته

با توجه به محدودیت منابع آبی در استان کرمان، با تغییر الگوی کشت، محصول زعفران علاوه‌بر ایجاد درآمد، اشتغالزایی و صادرات، جایگزین مناسبی برای محصول پسته است و از این‌رو کشاورزان کویر از این مهم به خوبی استقبال کرده‌اند.

 در استان کرمان شهرستان‌های زرند، رابر، راور، شهربابک، بردسیر، بافت، سیرجان، بم، رفسنجان و کرمان مستعد کشت زعفران هستند و در این میان زرند با داشتن بیشترین سطح کشت رتبه‌ی نخست تولید زعفران ‌کرمان را دارد‌.

«سعیدی»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در این باره می‌گوید: 500 هکتار از اراضی زراعی استان زیرکشت زعفران قرار دارد و مقرر است 605 هکتار دیگر هم به این سطح اضافه شود.

وی می‌افزاید : با توجه به مشکل کم آبی در استان و نیاز به بازنگری الگوی کشت باید کشت محصولات با مصرف آب کمتر ترویج داده شود که برای این کار زعفران بعلت نیاز کمتر به آب و مناسب بودن آب و هوای استان برای کشت این محصول، مناسب است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه تاکنون در بیش از 10 شهرستانِ استان، نسبت به کشت زعفران اقدام شده است، ادامه می‌دهد: سال زراعی امسال از مهر 92 آغاز شده است و طی این سال، 2460 کیلوگرم زعفران به ارزش 123میلیارد ریال استحصال و به بازار مصرف ارائه شده است.

سعیدی ایجاد اشتغال در هر دوره کشت را 20 نفر به ازای هر هکتار اعلام می‌کند و می‌افزاید: زعفران با توجه به اینکه نیاز آبی کمی دارد، می‌تواند جایگزین پسته کرمان باشد و درآمد خوبی هم دارد.

وی می‌گوید: مقرر است 605 هکتار دیگر به سطح زیرکشت زعفران استان افزوده شود که به این منظور3630 تن پیاز زعفران با اعتبار 121 هزار میلیون ریال مورد نیاز است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ادامه می‌دهد: هماهنگی‌های لازم با بخش خصوصی در شهرهایی که قادر به تأمین پیاز مورد نیاز نیستند، انجام شده است.

سعیدی ادامه می‌دهد: هدف ما از کشت زعفران در استان ترویج و توسعه‌ی این کشت با توجه به کم‌آبی است، ضمن آنکه ایجاد اشتغال بصورت مستقیم و غیرمستقیم و ایجاد ارزآوری و آشنایی و توسعه‌ی فرهنگ مصرف زعفران در کشور از جمله اهداف است.

وی می‌افزاید: کیفیت زعفران تولیدی استان کرمان مناسب است و با فرهنگ‌سازی و آشنایی کشاورزان با مزایا و مراحل کشت این گل سلامتی، می‌توان زمینه‌ی کشت و توسعه‌ی آن را در استان افزایش داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره بر مشکلات پیش‌رو در این زمینه می‌گوید: برداشت سنتی این محصول با توجه به نیاز تعداد زیادی کارگر هزینه‌بر است، علاوه بر آن مشکل بسته‌بندی و بازاریابی جهانی و قاچاق این کالا به کشورهای همسایه سود اقتصادی این گیاه دارویی را تحت تأثیر قرار داده است.

سعیدی ادامه می‌دهد: اقداماتی از جمله تسهیلات زودبازده برای احداث مزارع زعفران، کلاس‌های آموزشی در زمینه‌ی نحوه‌ی صحیح و بهداشتی در کشت و برداشت این محصول، اعتبارات ویژه برای خرید دستگاه‌های خشک‌کن کاملاً مکانیزه در سطح استان انجام شده است.

و اما مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان نیز از افزایش دو برابری سطح زیرکشت زعفران در استان کرمان خبر می‌دهد.

«محمودی» می‌افزاید: با توجه به نیاز کم زعفران به آب، کرمان مستعد کشت زعفران است و چون پیاز زعفران آب کمی نیاز دارد، کشاورزان در اقصی نقاط استان از کشت این محصول استقبال چشمگیری داشتند طوری‌که، سطح زیرکشت زعفران در استان امسال‌ دو برابر افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه سطح زیرکشت زعفران در استان کرمان 500 هکتار است، می‌گوید: از این میزان 160 هکتار در شهرستان زرند، 120 هکتار در شهرستان کوهبنان، 70 هکتار در شهرستان بافت، 50 هکتار در شهرستان شهربابک، 35 هکتار در شهرستان سیرجان، 20 هکتار در کرمان، 14 هکتار در بردسیر، 5 هکتار در راور، 14 هکتار در رابر و 12 هکتار در شهرستان رفسنجان کشت شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان می‌گوید: عملکرد محصول زعفران در هر هکتار 15.6 کیلوگرم است و هر هکتار کشت زعفران باعث اشتغال‌زایی حدود 200 نفر روز طی یک دوره‌ی برداشت می‌شود.

مدیر ترویج جهاد کشاورزی کرمان نیز توجه‌ی ویژه به کاشت زعفران را باعث تحول اقتصادی استان می‌داند.

«رستگاری» می‌گوید: کشاورزان کرمانی برای کاشت زعفران استقبال خوبی کردند طوری‌که هم‌اکنون با توجه به شرایط مساعد اقلیمی و آب و هوایی برخی شهرستان‌های کرمان، زمینه کاشت و تولید زعفران در سطح وسیع در استان فراهم شده است و گیاه با ارزش زعفران که همان طلای سرخ نامیده می‌شود در کنار محصولاتی چون پسته، گردو و زیره اقتصاد کشاورزی استان کرمان را دگرگون می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: یکی از سیاست‌های وزارت کشاورزی ارتقای بنیه‌ی علمی کشاورزان و انتقال دانش روز به آنها با برگزاری کارگاه‌های آموزشی است و بر این اساس کارگاه‌های آموزشی بهره‌وری بهینه از زعفران در شهرستان‌های استان کرمان برگزار می‌شود که این کارگاه‌های آموزشی مواردی چون دوره‌های آموزش کاشت، داشت و برداشت و آشنایی با آفات و بیماری‌های زعفران را در بر می‌گیرند و تاکنون 136 نفر از کشاورزان زعفران‌کار با اصول علمی مطرح شده در این کارگاه‌ها آشنا شده‌اند.

و اما شهرستان زرند بعنوان خاستگاه طلای سرخ کویر با داشتن بیشترین سطح کشت رتبه‌ی نخست تولید زعفران ‌کرمان را دارد‌.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرند می‌گوید: ۱۷۰ هکتار زمین در منطقه‌ی دشتخاک، سربنان و حتکن‌ شهرستان زرند زیرکشت زعفران قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود‌ امسال، حدود ۸۰۰ کیلوگرم زعفران از مزارع این شهرستان برداشت شود.

«سید‌علی امیری» مناطق زعفران‌خیز شهرستان زرند را دهستان‌های دشتخاک، سربنان، جرجافک و حتکن عنوان و متوسط برداشت زعفران در هر هکتار از زمین‌های منطقه را‌ چهار تا پنج کیلوگرم اعلام می‌کند.

وی می‌گوید: چون پیاز زعفران آب کمی نیاز دارد، کشاورزان منطقه از کشت این محصول استقبال چشمگیری داشتند،طوری‌که امسال سطح زیر‌کشت زعفران در‌ شهرستان زرند ۱۰ هکتار افزایش داشته است.

امیری ادامه می‌دهد: میزان اشتغال در فصل برداشت زعفران در شهرستان زرند ۱۲هزار نفر بصورت روزانه است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرند می‌افزاید: هم‌چنین شهرستان زرند با توجه به اقلیم آب و هوایی سردسیری ظرفیت مناسبی برای کشت زرشک را نیز دارد.

به گزارش ایسنا، پیش‌بینی شده است، امسال 605 هکتار از مزارع استان به کشت زعفران اختصاص یابد، که برای تحقق این مهم آموزش کاشت، داشت و برداشت این محصول انجام و در صورت تأمین آب توسط کشاورزان، از اراضی ملی زمین واگذار و تأمین پیاز در محل نیز انجام می‌شود.

گزارش از: «فرزانه لشکری»، خبرنگار ایسنا منطقه کویر
(چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۳) ۰۹:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها