چهارشنبه / ۵ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۶
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۰۸۴۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

تراز بازرگانی ایران و برزیل به نفع برزیل است

رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل گفت: با توجه به اینکه تراز تجاری بین ایران و برزیل به نفع برزیل است، این کشور باید طبق قوانین بین‌المللی و تجارت جهانی معافیت‌ مالیاتی و گمرکی به محصولات صادراتی ایران به کشورش ارائه کند.

میر قاسم مؤمنی رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل با اشاره به سفر چند روز گذشته وزیر کشاورزی برزیل به ایران و امضای بیانیه مشترک بین وزیر جهاد کشاورزی کشورمان با وزیر کشاورزی برزیل در مورد توسعه همکاری‌ کشاورزی و تجاری بین این دو کشور گفت: در راستای عقد تفاهم‌نامه بین دو کشور ایران و برزیل در حوزه‌های مختلف کشاورزی، دامداری، مبادلات تجاری و ... توجه به چند نکته لازم است.

وی افزود: در سال‌های گذشته برزیل صادر کننده عمده محصولات کشاورزی مثل سویا، شکر، گوشت، روغن خوراکی و ... به ایران بوده و میزان صادرات برزیل به ایران سالانه به طور متوسط 500 میلیون دلار بوده است.

رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل اظهار داشت: علیرغم اینکه میزان صادرات برزیل به کشور ایران قابل توجه بوده، اما در 5 سال گذشته متوسط صادرات ایران به برزیل ناچیز و سالانه حدود 30 میلیون دلار بوده است.

مؤمنی با بیان اینکه بازار ایران به صورت مولکولی در اختیار شرکت‌های صادراتی برزیل است، تصریح کرد: اما شرکت‌های ایرانی در مورد صادرات به برزیل مشکلات عدیده‌ای دارند و از جمله این مشکلات می‌توان به تعرفه‌های گمرکی برزیل نسبت به کالاهای ایرانی اشاره کرد.

وی افزود: کالاهای ایرانی صادر شده به برزیل مثل صنایع دستی، خشکبار و ... مشمول تعرفه‌ مالیاتی گمرکی هستند که به نظر می‌رسد، دولت برزیل برای تسهیل روابط تجاری باید در این مورد طبق قوانین بین‌المللی و تجارت جهانی بازنگری کند.

رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل با بیان اینکه در سال‌های گذشته تراز بازرگانی این دو کشور به نفع برزیل بوده است، تصریح کرد: به همین جهت طبق قوانین بین‌المللی و تجارت جهانی دولت برزیل باید معافیت‌های مالیاتی و گمرکی به محصولات صادراتی ایران به این کشور ارائه دهد، تا تراز بازرگانی بین دو کشور به هم نزدیک شود.

مؤمنی بیان داشت: ر سال‌های گذشته بازار ایران به صورت یکجانبه در اختیار برزیل بوده است و نمونه بارز آن هم صادرات گوشت برزیل به ایران با قیمتی بیشتر از سایر کشورها می‌توان اشاره کرد.

وی افزود: هر تن گوشت برزیل، 700 یورو گران‌تر نسبت به سایر کشورها به ایران  صادر می‌شود که برای حل این موضوع به نظر می‌رسد، دولت باید به فکر واردات گوشت از کشورهای دیگر هم باشد.

رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل تصریح کرد: در سال‌های اخیر به علت مشکلاتی که در صدور کالاهای ایرانی به برزیل بوده صادرات کاهش یافته است، به طوری که در سال 92 صادرات ایران به برزیل به 7 میلیون و 700 هزار دلار رسد.

مؤمنی با بیان اینکه در سه ماه اول امسال صادرات ایران به برزیل حدود یک میلیون دلار بوده است، گفت: اگر میزان صادرات با همین روال پیش رود، تا پایان سال صادرات کشورمان به برزیل به حدود 5 میلیون دلار می‌رسد که کمترین میزان در سال‌های گذشته بوده است.

وی افزود: سفارت ایران در برزیل به عنوان نماینده مردم ایران باید حافظ منافع مردم باشد و با رایزنی‌، تنگناهای صادراتی به برزیل را مرتفع سازد.

فارس

(چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۳) ۰۹:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها