چهارشنبه / ۵ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۹:۳۸
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۵۰۸۴۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

محدودیت استفاده از موادافزودنی در محصولات لبنی باید زیاد باشد

مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی آذربایجان غربی گفت: تا کنون گزارشی مبنی بر استفاده از روغن پالم در واحدهای لبنی استان گزارش نشده است.

ناصر غضنفری‌راد ، افزود: طبق بخشنامه وزارت بهداشت موظف هستیم تا پایان شهریور روی پروانه ساخت و تولید فرآورده‌هایی که در آنها از چربی گیاهی استفاده می‌شود، بررسی و اصلاح‌های لازم را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: تا کنون که چند هفته‌ای از آغاز بازرسی از واحدهای لبنی در سطح استان گذشته، موردی با عنوان تخلف استفاده از روغن پالم به معاونت غذا و دارو گزارش نشده است. هم‌چنین تا پایان بازرسی‌ها از واحدهای لبنی، در صورت مشاهده هرگونه تخلف برخورد قانونی و قضایی انجام خواهد گرفت.

غضنفری در خصوص دلیل ممنوعیت استفاده از روغن پالم گفت: روغن پالم یک نوع چربی گیاهی است که از هسته میوه نخل روغنی گرفته می‌شود و دارای نزدیک به 50 درصد اسیدهای چرب اشباع است؛ این در حالی است که از نظر تغذیه‌ای بایستی حداکثر 10 درصد از چربی‌های مصرفی روزانه، شامل چربی‌های گیاهی باشد و این موضوع در برخی از موارد باعث بروز مشکلاتی برای بیماران قلبی و عروقی می‌شود. به همین دلیل استفاده از چربی‌های گیاهی همواره با احتیاط همراه بوده است.

وی با اشاره به این مطلب که مجوز واردات و استفاده از چربی‌های گیاهی به دهه 60 مربوط می‌شود، افزود: در آن سال‌ها اجازه استفاده از چربی گیاهی اعم از روغن پالم در تولید فرآورده‌های لبنی مانند پنیر آنالوگ، پنیر پیتزا با چربی گیاهی و خامه با چربی گیاهی به صورت محدود به بخش‌های صنعتی داده شد. ولی با توجه به تبعات و این که تا اندازه‌ای اثر سوء در تغذیه افراد دارد، تصمیم بر این شد که از استفاده از چربی‌های گیاهی در این فرآورده‌ها جلوگیری شود.

غضنفری با بیان این مطلب که نبایست چنین جوی در خصوص روغن پالم به وجود می‌آمد، گفت: لبنیات به عنوان بخش مهمی از تغذیه افراد محسوب می‌شود و هر از گاهی با ورود استرس‌هایی به جامعه، رغبت به مصرف این فرآورده‌ها کاهش می‌یابد، که امیدواریم در آینده شاهد بروز موارد این چنینی نباشیم.

وی با اشاره به این‌که محدودیت‌ها و حساسیت‌های استفاده از مواد افزودنی و نگه دارنده برای محصولات لبنی بیشتر از سایر محصولات است، افزود: در نظارت و بازدیدهایی که به صورت ماهانه و گاهی کمتر از یک ماه، از واحدهای لبنی صورت می‌گیرد، در صورت مشاهده استفاده از مواد نگه دارنده که در لیست استاندارد نیستند، جریمه مقتضی برای بخش متخلف در نظر گرفته می‌شود.

ایسنا

(چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۳) ۰۹:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها