سه شنبه / ۴ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۴:۵۳
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۵۰۸۳۴
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس شیرینی و شکلات
دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات در رادیو اقتصاد:

اصلاح فرهنگ خارجی پسندی به محصولات داخلی با همیت دولت و رسانه

جمشید مغازه ای دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات با حضور در برنامه زنده مثلث اقتصادی در رادیو اقتصاد در پاسخ به سوال اولویت انتخاب مردم برای خرید شکلات خارجی گفت: البته لازم می دانم بگویم که این فرهنگ خارجی پسندی برای صنعت شیرینی و شکلات بسیار کم شده است و با توجه به اینکه زمانی شکلات برای هدیه از خارج به ایران می آمد ولی الان مردم شکلات را از ایران به کشورهای دیگر می برند که جای خوشحالی دارد ولی بازهم باید گفت که تکمیل و تصحیح این فرهنگ خیلی به همیت دولت و رسانه ها بستگی دارد.

به گزارش فودنا، دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات به تاریخ 60 ساله صنعت شیرینی و شکلات اشاره کرد و گفت: طی 10 سال اخیر رشد قابل توجهی را پیدا کرده ایم، اما در مصرف این محصول و یا کلیه محصول های غذایی و غیر غذایی باید بگویم که یک فرهنگ خارجی پسندی هنوز در اذهان جامعه وجود دارد که با توجه به اینکه این فرهنگ تاحدی اصلاح شده است ولی برای اصلاح کامل این تفکر و فرهنگ نباید از تولید کننده توقع داشت بلکه رسانه ها و دولت باید نسبت به این اقدام اهتمام لازم را انجام دهد.

 

دیبر انجمن در این برنامه گفت: صنعت شیرینی و شکلات در صنایع غذایی از جایگاه ویژه ای برخوردار است، این صنعت با قدمت بیش از یک قرن و با محوریت و پیشینه ای از اروپا آغاز گردیده است و الان هم این جایگاه برای اروپا حفظ شده است.

 

ایشان با اشاره به رشد صنعت شیرینی و شکلات افزودند: برای روشن شدن وضعیت و شرایط صنعت شیرینی و شکلات، باید بگویم: اگر دهه 80 را در نظر بگیریم، کل تولید به 300 هزار تن هم نمی رسید اما با توجه به مشکلات کنونی با ظرفیت 2 میلیون تنی همراه هستیم که 70 تا 75 درصد ظرفیت موجود فعال است.

 

در صادرات نیز باید گفت در سال 90 با 600 میلیون دلار صادرات وضعیت مطلوبی داشتیم که از آن زمان عوارض های صادراتی وضع و همچنین حذف مشوق های صادراتی را باهم داشتیم که تاثیر مستقیم در روند صادرات داشت ولی از ابتدای دولت یازدهم عوارض حذف شده است ولی مشوق ها هنوز وضع نگردیده است، که امیدواریم شرایط صادراتی بهتر و بهتر شود.

 

جمشید مغازه ای به مشکلات موجود صادرات در بازارهای هدف اشاره داشت و گفت: از بازارهای هدف صادراتی باید به دو کشور عراق و افغانستان اشاره کنیم که با توجه مشکلات داخلی این دو کشور تا 50% با افت صادرات در شرایط کنونی مواجهیم و طبیعتا به دنبال بازارهای هدف مشابه نیز هستیم.

 

ایشان در مورد میزان واردات و صادرات افزودند: قیاس واردات مواد اولیه صنعت شیرینی و شکلات با صادرات صنعت ما تراز مثبتی دارد که این نشان دهنده این موضوع است که باید توجه ویژه تری را به این صنعت داشت.

 

مغازه ای با اشاره به وضعیت و اهمیت مالیات گفتند: ما به هیچ عنوان با مالیات مخالف نیستیم و مالیات را پایه ی اقتصاد کشور می دانیم اما صنایع غذایی در کل دنیا از معافیت های مالیاتی قابل توجهی برخوردار است اما در ایران صنعت با انواع مالیات ها اعم از تکلیفی، مالیات بر ارزش افزوده و ... مواجه هست، که باید تسهیلات برای تولید بیشتر و رونق اقتصادی نیز بیشترگردد.

 

دبیر انجمن در پاسخ به موضوع قیمت گذاری در برنامه مثلث اقتصادی رادیو اقتصاد گفت: هیچگاه ما با قیمت گذاری دستوری موافق نبوده ایم و الان سازمان حمایت با تعامل اجازه قیمت گذاری صحیح را داده است که خود تولیدکنندگان هم در بازار رقابتی تنگاتنگ دنبال افزایش قیمت نیستند، این در حالیست که با 360 الی 400 واحد تولیدی هر کدام برای سهم بازار تلاش می کنند.

 

جمشید مغازه ای در مورد نظارت ها بر کیفیت افزود: روی نظارت بر کیفیت ها شرکت ها با واحد R&D  نظارت دقیق دارند اما مضاعف بر این نظارت، نهادهایی اعم از استاندارد، بهداشت و همچنین گمرک در واردات و صادرت اقدام نظارتی را انجام می دهند.

در پایان برنامه مثلث اقتصادی رادیو اقتصاد مغازه ای گفت: همجمه ی زیادی روی غذا هست که بسیار جای تعجب دارد!!!

 

شبکه خبری صنایع غذایی ایران

(سه شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۳) ۱۴:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها