یکشنبه / ۲ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۴:۲۰
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۰۷۵۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

افتتاح 8 مرکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در 8 استان کشور

صفایی با اشاره به افتتاح 8 مرکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در 8 استان کشور در هفته دولت، گفت: این 8 استان شامل استان‌های اردبیل، اصفهان، خراسان جنوبی، خوزستان، کردستان، سمنان و تهران است که این هفته آماده افتتاح می‌شود.

حسین صفایی، مدیرعامل و رییس هیئت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار داشت: از 3 سال قبل اتحادیه تعاونی‌های مراکز اعضایی داشته و تعاونی‌ها به 400 مرکز عرضه در سراسر استان همدان تبدیل شده است.
 
وی در ادامه افزود: تعداد پروژه‌های زیرساخت برای احداث انبار و سردخانه با توجه به کمبودها‌ی آن در هفته جاری تعدادی پروژه افتتاح خواهد شد که در مجموع شامل 8 مورد انبار و 4 مورد سردخانه در میادین میوه و تره‌بار است.

بنابراین، در مجموع 12 سردخانه و 10 انبار در استان‌های کشور به بهره‌برداری می‌رسند.
 
وی همچنین از افتتاح ذخیره سیلوی 15 هزار تنی در روستای دهگلان استان کردستان که در نزدیکی شهر سنندج است، خبر داد و گفت: این سیلوی گندم با کمک اتحادیه تعاونی سراسر کشور ساخته شده و در هفته جاری افتتاح می‌شود.
 
صفایی نیز از افتتاح پروژه دیگری در استان یزد که یک کارخانه فرآوردی تولید لبنیات و راه‌‌اندازی یک شرکت روغن‌کشی و افتتاح سایت بذر در استان همدان در هفته جاری خبر داد.
صفایی در خصوص تصویب قیمت‌های خرید تضمینی از سوی هیئت وزیران در هفته جاری خبر داد و گفت: روز چهارشنبه ما شاهد افزایش قیمت محصولات کشاورزی خریداری شده بودیم که در معاونت راهبردی و شورای اقتصاد بررسی شد که این افزایش فقط مشمول خریدهای تضمینی می‌شود.
 
وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران در خصوص صادرات دام سبک و افزایش قیمت آن اضافه کرد: با تمهیداتی که وزارت‌خانه جهاد کشاورزی و سازمان تعاونی روستایی کشور انجام داده، ما شاهد افزایش قیمت گوشت در سال جاری، ماه‌های آتی و عید قربان نخواهیم بود.
 
وی در خصوص ارائه گواهی 4 محصول اصلاح بذر در کشور نیز گفت: در تعاونی‌های تحت نظارت ما این بذرها که شامل گندم، جو، سیب‌زمینی و یونجه می‌شوند خط مقدم محصولات زراعی انتخاب شده که با ارائه گواهی و برنامه راهبردی که سه نفر از کارشناسان متخصص بذر با همکاری موسسه تحقیقات بذر و نهاد کشور، مرکز بین‌المللی بذر و شرکت سهامی زراعی ارائه می‌کنند ما شاهد تولید و راندمان این محصولات در سال زراعی جاری خواهیم بود.
 
صفایی با اشاره به بحث تغذیه خاک که یکی از نهاده‌های پایه کشاورزی محسوب می‌شود افزود: سیاست بهبود کیفیت خاک از سوی تعاونی، تولیدی با تشکیل ستاد راهبردی تغذیه و غنی‌سازی جزئ اولویت‌های ما در سال جاری قرار دارد که در کنار این بحث، بحث بازرگانی نهاده‌های کشاورزی با تأکید بر تقویت حضور این محصول در شبکه و بخش کشاورزی است. تأمین نهاده‌های وابسته که شامل ذرت، کنجاله سویا، جو می‌شود در صدد کاهش شرایط انحصاری و شبه انحصاری این محصول که در سال‌های اخیر پیش آمده هستیم تا بتوانیم نیاز داخلی خود را تأمین کنیم.
 
وی در خصوص 30 محصول مهم کشاورزی که مشمول خرید تضمینی می‌شود گفت: در سال زراعی 91، خرید‌های تضمینی صورت گرفته به خصوص گندم دچار ضربه جدی شده است ولی در سال جاری 6 میلیون و 600 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده و تا مهرماه پیش‌بینی می‌شود این رقم به 7 میلیون تن برسد که در سیلوهای سازمان غله و حبوبات نگهداری می‌شود.
 
صفایی به پرداخت پول کشاورزان در خصوص خرید تضمینی گندم نیز اشاره کرد و گفت: ما با یک تأخیر 15 روزه این مبالغ را به کشاورزان پرداخت خواهیم کرد که در حال حاضر کشاورزان شمال شرق کشور مشمول این پرداخت خواهند شد.
 

وی در پایان تفاهم‌نامه سازمان بورس کالا و تعاونی روستایی کشور اشاره کرد و افزود: این قبضه انبارها از سوی این سازمان به کشاورزان داده می‌شود به عنوان برگه اوراق بهادار با ارزش است و در حال حاضر این کار در استان‌های کشور انجام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران

(یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۳) ۱۴:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها