یکشنبه / ۲ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۴:۱۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۰۷۵۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

از زعفران کاران استان کرمانشاه حمایت می‌شود

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه به ازای هر هکتار کشت زعفران مبلغ چهار میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به کشاورزان اعطاء می‌شود.

دکتر سید افشین صفوی در جمع خبرنگاران توسعه کشت زعفران را از اهداف اصلی این سازمان دانست و گفت: در این راستا از کشت زعفران در استان حمایت می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه به ازای هر هکتار کشت زعفران مبلغ چهار میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به کشاورزان پرداخت می‌شود، گفت: هزینه خرید پیاز و کشت هر هکتار زعفران بین 13 تا 14 میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه پیاز زعفران تا هفت سال در زمین زراعی باقی می‌ماند و هر سال میزان زعفران تولیدی نسبت به سال قبل افزایش می یابد، گفت: میزان زعفران تولیدی در سال اول بین نیم تا یک کیلوگرم در هکتار متغیر است و این رقم در سال هفتم به هفت کیلوگرم می رسد.

صفوی نیاز آبی زعفران را پایین دانست و گفت: این محصول تنها به دو بار آبیاری در طول سال نیاز دارد و فصل برداشت آن نیز دهه دوم آبان ماه است.

وی کیفیت زعفران تولیدی در استان را بالا ارزیابی کرد و آن را قابل رقابت با زعفران‌های مرغوب دانست و از کشاورزان خواست تا کشت زعفران را به عنوان یک کشت اقتصادی در برنامه خود قرار دهند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه استان کرمانشاه را یکی از استان های فعال در حوزه مبارزه بیولوژیک علیه آفات بخش کشاورزی دانست و گفت: استان کرمانشاه به همراه استان گلستان در فهرست استان های برتر کشور در بحث مبارزه بیولوژیک با آفات است.

صفوی یکی از اقدامات اساسی در زمینه مبارزه بیولوژیک در استان را تولید زنبور هابروبراکون دانست و گفت: این حشره مفید نقش مهمی در کنترل بیولوژیک آفات دارد.

به گفته وی در حال حاضر 10 واحد تولید عوامل بیولوژیک در استان فعالند که در سال جاری حدود 40 میلیون زنبور هابروبراکون تولید کرده‌اند.

وی با بیان اینکه این زنبورها در سطح 22 هزار هکتار از اراضی استان رها سازی شده، گفت: این اقدام باعث کاهش مصرف 80 تنی سموم شیمیایی در سطح مزارع ذرت، گوجه‌فرنگی و نخود استان کرمانشاه شد.

صفوی با اشاره به اینکه در سال‌های قبل این حشره را از دیگر استان‌ها وارد می کردیم، گفت: خوشبختانه در حال حاضر نه تنها قادریم نیاز استان را مرتفع کنیم، بلکه حتی تعداد زیادی از این حشرات مفید از استان کرمانشاه به استان های اردبیل، گلستان و خوزستان فرستاده می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه از اجرای طرح شماره گذاری ماشین آلات کشاورزی در استان خبرداد و افزود: بر اساس بررسی های انجام شده 10 هزار دستگاه تراکتور در استان مشمول این طرح می شوند که عملیات شماره گذاری این تراکتورها از شهرستان سرپل ذهاب آغاز شده است.

ایسنا

(یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۳) ۱۴:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها