یکشنبه / ۲ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۱:۱۴
سرویس : صنایع و خدمات چاپ و بسته بندی
کد خبر : ۵۰۷۵۵
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس صنایع و خدمات چاپ و بسته بندی
عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خبر داد:

ساخت فیلم بسته‌بندی پلاستیکی فعال با پایه نمک آسکوربات

عضو هیئت علمی گروه شیمی مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با اشاره به اینکه بسته‌بندی یکی از ارکان بسیار مهم در حفظ سلامت محصولات غذایی است گفت: در پژوهشکده علوم و صنایع غذایی فیلم پلاستیکی فعال با استفاده از نمک فلزی آسکوربات برای بسته‌بندی مواد غذایی ساخته شده است.

به گزارش فودنا دکتر راضیه نیازمند ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: این محصول که برای نخستین بار در کشور با همکاری گروه کیفیت و ایمنی مواد غذایی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی ساخته شده است با استفاده از ترکیبات طبیعی در ساختار خود اکسیژن محیط و یا درون ماده غذایی را جذب کرده و میزان ماندگاری آن را افزایش می دهد.

 

وی صریح کرد: صنعت بسته‌بندی مواد غذایی در ایران وضعیت نامناسبی دارد و بسیاری از مواد غذایی پیش از فرا رسیدن تاریخ انقضا به دلیل بسته بندی نادرست که با شرایط اقلیمی و یا محیطی منطقه سازگار نبوده و اجازه ورود اکسیژن را به دورن بسته بندی می‌دهند دچار  فساد می‌شوند.

 

عضو هیئت علمی گروه شیمی مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با اشاره به علل بروز فساد در مواد غذایی خاطر نشان کرد: وجود اکسیژن در محیط و یا ماده غذایی با فعال کردن میکرو ارگانیسم های هوازی سبب فساد ماده غذایی می‌شود.

 

نیازمند ادامه داد: بسته‌بندی‌های گیرنده اکسیژن می‌توانند با حفظ کیفیت فرآورده‌های غذایی از طریق کاهش متابولیسم مواد غذایی، کاهش تندی اکسایشی، ممانعت از اکسایش نامطلوب رنگ‌ها و ویتامین‌های ناپایدار، کنترل رنگ‌ و پیشگیری از رشد میکروارگانیسم‌های  موجود در آنها سبب افزایش میزان ماندگاری محصولات غذایی شوند.

 

وی با بیان اینکه صنعت بسته بندی در ایران رشد بسیار کندی دارد عنوان کرد: در پژوهشکده علوم و صنایع غذایی طرح‌های پژوهشی متعددی با استفاده از توان اعضای هیئت علمی در زمینه دستیابی به دانش فنی و تجاری سازی بسته بندی‌های فعال  به انجام رسیده است.

 

عضو هیئت علمی گروه شیمی مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی در ارتباط با ویژگی‌های فیلم بسته‌بندی ساخته شده در این مرکز پژوهشی متذکر شد: از ویژگی‌های بارز این فیلم استفاده از ترکیبات و افزودنی‌های طبیعی و ایمن در تولید آن است. همچنین وجود نمک آسکوربات در ساختار  آن که در صنایع غذایی به عنوان آنتی اکسیدان استفاده شده و نقش ویتامینی دارد، یکی از برتری‌های این فیلم بسته بندی است.

 

نیازمند افزود:  علاوه بر این ساختار این فیلم بسته بندی به گونه‌ای است که مقاومت مناسبی در برابر ضربات مکانیکی و پارگی داشته و به این ترتیب نیز از هدر رفت ماده غذایی پیشگیری می کند.

(یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۳) ۱۱:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها