شنبه / ۱ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۴:۰۹
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۵۰۷۳۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

خواص سیاه دانه را دست کم نگیرید!/ از خون‌سازی و تقویت سیستم ایمنی بدن تا تقویت اعصاب سالمندان

به گفته یک محقق طب سنتی سیاه‌دانه دارویی است که در طب سنتی و اسلامی بر مصرف آن بسیار تاکید می‌شود و احادیث بسیاری درخصوص اهمیت مصرفش وجود دارد مثلا سیاه‌دانه دوای هر بیماری و دردی است، به جز مرگ.

دکتر محمد فصیحی دستجردی، متخصص بیماری‌های عفونی و محقق طب سنتی، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری «سلامانه» در خصوص مزایای این داروی گیاهی گفت: «بیشترین استفاده سیاه‌دانه برای خونسازی است و مصرف این داروی گیاهی در کسانی که دچار کم‌خونی، ‌افت پلاکت خون یا تحت شیمی‌درمانی‌ هستند و به سلول خونی بیشتری نیاز دارند تا دچار افت پلاکت خونی نشوند، می‌تواند موثر باشد.»


وی در ادامه تصریح کرد: «استفاده از سیاه‌دانه باعث تقویت سیستم ایمنی هم می‌شود بنابراین کسانی که دچار نقص سیستم ایمنی بدن هستند، می‌توانند سیاه‌دانه مصرف کنند. به این ترتیب که سیاه‌دانه را آسیاب و آن را با 2 برابر وزن خود عسل مخلوط کنند و صبح و شب یک قاشق مرباخوری از آن بخورند.»


فصیحی دستجردی با بیان اینکه استفاده از روغن سیاه‌دانه برای درمان عفونت‌های سینوسی نیز موثر است، گفت: «افرادی که از مشکلات سینوسی رنج می‌برند، می‌توانند شب‌ها یک قطره از روغن سیاه‌دانه را در بینی بریزند و از دیگر خاصیت‌های این داروی گیاهی می‌توان به بهبود مشکلات گوارشی اشاره کرد بنابراین کسانی که به یبوست مبتلا یا دچار نفخ هستند، می‌توانند یک قاشق چایخوری از آن را استفاده کنند.»


به گفته این محقق طب سنتی امروزه یکی از عادت‌های خوبی که رایج است این که افراد سیاه‌دانه را به نانوایی می‌برند و از نانوا می‌خواهند به جای پاشیدن کنجد روی نان، از سیاه‌دانه استفاده کند حتی برخی افراد سیاه‌دانه را روی پنیر می‌ریزند.


در پایان این متخصص بیماری‌ عفونی افزود: «در سالمندانی هم که اعصاب ضعیف‌تری دارند،‌ مصرف سیاه‌دانه می‌تواند در بهبود حالات‌های روحی و روانی‌شان موثر باشد. البته با تمام این تفاسیر و خواص این داروی گیاهی، خانم‌های باردار در دوران بارداری به‌هیچ‌وجه مجاز به استفاده از داروهای گیاهی مثل سیاه‌دانه، آویشن، زعفران و... نیستند چراکه می‌تواند اثرات سوئی بر سلامت آنها و جنین داشته باشد.»
(شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳) ۱۴:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها