شنبه / ۱ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۰:۲۰
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۵۰۷۱۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

لبخندی که با حضور دلالان تلخ می‌شود

نبض قیمت بازار پسته، دست دلال‌ها و واسطه‌هاست که هر زمان اراده کنند محصول خود را وارد بازار کرده و هر زمان که قیمت مناسب نبود محصول را در انبارها نگه داشته و در طول سال و زمان مناسب بودن قیمت بازار نسبت به فروش پسته اقدام می‌کنند.

 پسته از محصولات صادراتی با ارزش اقتصادی زیاد است.

این در حالی است که ناآشنایی با نوع کشت و مبارزه با آفات هم‌چنین کمبود امکانات لازم، سبب بروز مشکلاتی برای پسته‌کاران شده است.

از آن جایی که مدت دوره‌ی بازگشت سرمایه در این بخش بسیار طولانی است، باید کشاورزان با استفاده از تجربیات کارشناسان و محققان نسبت به کشت این محصول اقدام کنند تا در صورت صرف هزینه‌های زیاد در آینده با مشکل خاصی مواجه نشوند.

اگر چه براساس بازدیدها و بررسی‌های کارشناسان، این منطقه، مستعد کشت محصول پسته است اما ناآشنایی کشاورزان با نوع کشت و مبارزه با آفات هم‌چنین کمبود امکانات لازم باعث بروز مشکلاتی شده است.

فعالان این عرصه، توجه و آموزش‌های لازم برای کشت و توسعه‌ی این محصول را خواستار هستند حذف واسطه‌ها و دلالان را یکی از راهکارهای حمایتی می‌دانند.

آنچه در مورد خواص پسته نمی‌دانید

بر اساس نتایج تحقیقات، پسته تنظیم‌کننده‌ی ترکیب میکروبی دستگاه گوارش است.

مطالعات نشان داده که پسته، سطح باکتری‌های مفید موجود در دستگاه گوارش را تغییر داده و از این طریق سلامت این سیستم را بهبود می‌بخشد.

میکروب‌های مجرای گوارش نقش مهمی در سلامت میزبان یعنی انسان ایفا می‌کنند. اصلاح این محیط میکروبی برای حفظ سلامت دستگاه گوارش هم‌چنین سلامت کلی بدن ضروریست و بر اساس مطالعات، پسته با این مکانیسم به سلامت دستگاه گوارش کمک قابل توجهی می‌کند.

پسته، ترکیبات ضروری مورد نیاز دستگاه گوارش را تأمین می‌کند

پسته، خواص پروبیوتیک دارد. پرو بیوتیک‌ها ترکیبات غذایی غیرقابل هضم مانند فیبرهای غذایی هستند که در مجرای گوارش باقی مانده و به عنوان منبع غذایی باکتری‌های روده به مصرف می‌رسند.

غذاهایی با خواص پروبیوتیک رشد و یا فعالیت باکتری‌های سودمند دستگاه گوارش را افزایش داده و با بهبود تعادل میکروبی روده‌ی بزرگ، تأثیرات مثبتی بر سلامت بدن دارند.

پسته، هم‌چنین حاوی ترکیبات شیمیایی ویژه‌ای است که تعادل میکروبی روده را بهبود می‌بخشند.

برای بررسی ارتباط میان ترکیبات پروبیوتیک موجود در پسته و سیستم گوارش، تحقیقی انجام شد که در آن 16 فرد سالم به صورت تصادفی انتخاب شدند و به 3 گروه تقسیم شدند.

رژیم غذایی گروه نخست، فاقد پسته، گروه دوم حاوی روزانه 1.5 انس (42.5 گرم) و گروه سوم حاوی 3 انس (85 گرم) پسته یا بادام بود.

بمنظور ارزیابی ترکیب باکتری‌های روده، نمونه‌ی مدفوع افراد شرکت‌کننده بررسی شد.

هم‌چنین مقادیر باکتری اسیدلاکتیک و بیفیدوباکتر نیز تعیین شد. این باکتری‌ها دو گروه از میکروارگانیسم‌های زنده موجود در مجرای گوارش هستند که در تجزیه ترکیبات غذایی نقش دارند.

نتایج این تحقیق نشان داد که پس از 19 روز، در افرادی که 85 گرم پسته(معادل 147 عدد پسته یا 2 واحد) مصرف کرده بودند، باکتری‌های مفید روده افزایش یافتند.

هم‌چنین مشخص شد که تأثیر پسته در بهبود تعادل میکروبی روده از بادام قوی‌تر است. بنابراین می‌توان گفت که مغزها به‌ویژه پسته بعلت داشتن فیبر و دیگر ترکیبات پروبیوتیک نقش مهمی در بهبود تعادل میکروبی روده ایفا می‌کنند.

باغداران، تجربیات کافی در خصوص پسته ندارند

«حسن عاملی»، یکی از باغداران اسفدن در گفت‌وگو با ایسنا از مشکلات باغداران پسته را نبود کارشناس خبره و در دسترس برای آگاهی دادن به باغداران، عدم برگزاری کارگاه‌های آموزشی در خصوص کاشت، داشت و برداشت پسته توسط جهاد کشاورزی، عدم اطلاعات کافی محلی از ارقام مرغوب پسته از نظر سرما، گرما و آفات در خصوص ارقام مقام به آب و هوای منطقه و عدم فعالیت شرکت مشاور کشاورزی بخش خصوصی در شهر اسفدن دانست.

«حسین الهی»، یکی دیگر از باغداران نیز به ایسنا گفت: باغداران، تجربیات کافی در خصوص کاشت، داشت و برداشت ندارند.

وی افزود: جهاد کشاورزی اسفدن فاقد کارشناس خبره و مروج پسته است.

به‌گفته‌ی وی، استفاده از کود و سموم به باغداران آموزش داده نشده و هرکس بصورت آزمون و خطا فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: بر سموم در دسترس باغداران نظارتی نمی‌شود و هرکس براساس نظر خود نسبت به سم‌پاشی اقدام می کنند.

این باغدار خاطرنشان کرد: با توجه به زمان مشخص کاشت، داشت و برداشت پسته باغداران ناچار هستند محصول خود را به هر قیمتی به دلالان و خریداران پسته تعیین می‌کنند، بفروشند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون اسفدن، دو کارگاه ضبط پسته دارد که متأسفانه بنا به دلایلی یکی از کارگاه‌ها در سال جاری تعطیل و تنها یک کارگاه مشغول به فعالیت است.

الهی یادآور شد: هم‌اکنون تعیین قیمت به صورت غیرکارشناسی توسط دلالان و واسطه‌ها تعیین می‌شود که کمترین رقم آن 5000 تومان و بیشتر رقم آن 7800 تومان است.

لزوم حمایت مسئولان از سرمایه‌گذاران برای خرید محصولات

«اسد برزگری»، یکی دیگر از باغداران اسفدن نیز گفت: با توجه به اینکه اشتغال و اقتصاد مردم اسفدن با وجود نهر جاری و 32 حلقه چاه عمیق و نیمه‌عمیق در محصول استراتژیک پسته است از مسئولان امر می‌خواهیم به این موضوع توجه جدی کنند.

وی افزود: حمایت مسئولان، از سرمایه‌گذار برای خرید محصولات و از باغدار در حوزه‌ی کاشت، داشت و برداشت مطلوب نیست.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه اسفدن قطب کشاورزی قاین است وجود کارشناس خبره در بحث پسته ضروری به‌نظر می‌رسد.

برداشت 1450 تن پسته خشک در قاینات

«محسن رئوفی‌فرد» مدیرجهاد کشاورزی قاین نیز به ایسنا گفت: کل سطح زیرکشت پسته در قاین 1618 هکتار است که از این میزان 300 هکتار غیربارور و 1318 هکتار نیز بارور است و پیش‌بینی می‌شود حدود 1450 تن پسته خشک امسال برداشت شود و ارزش ریالی این میزان پسته 360میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه «احمدی آقایی»، «بادامی سفید»، «فندوقی»، «اوحدی» و «کله‌قوچی» از مهم‌ترین انواع پسته در قاین است، افزود: بیشترین مزارع سطح زیرکشت پسته در اسفدن و بخش‌های مرکزی «سده» و «نیمبلوک» است.

مدیرجهاد کشاورزی قاین در خصوص سیاست‌های جهاد کشاورزی در راستای افزایش کمیت و کیفیت پسته تصریح کرد: برگزاری کلاس‌ها در خصوص آفات پسته، توزیع 5000 کارت زرد چسبنده برای مبارزه با آفات پسته بصورت الگویی، مبارزه با سوسک جوانه‌خوار، آتش‌زدن شاخه‌های هرس، کنترل شیمیایی با نظر کارشناسان و برگزاری کلاس‌های هرس درخت پسته برای بیش از 120 پسته‌کار قاین از اقدامات جهاد کشاورزی برای ارتقاء محصول پسته است.

رئوفی‌فرد از فعالیت 3600 بهره‌بردار در زمینه‌ی پسته خبر داد و گفت: هم‌اکنون یک ترمینال ضبط مکانیزه‌ی پسته و دو واحد نیمه‌مکانیزه در زمینه‌ی پوست‌گیری و خشک کردن پسته فعالیت می‌کنند.

اختصاص رتبه‌ی ششم پسته کشور به خراسان‌جنوبی

«هاشم ولی‌پورمطلق» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هم‌اکنون 192 هزار و 99 هکتار سطح زیرکشت محصولات باغی و زراعی استان است.

وی افزود: از این میزان 60 هزار و 170 هکتار باغ و 131 هزار و 29 هکتار محصولات زراعی به خود اختصاص داده است.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: خراسان‌جنوبی رتبه‌ی ششم سطح زیرکشت پسته‌ی کشور را به خود اختصاص داده است.

ولی‌پورمطلق خاطرنشان کرد: هم‌اکنون از باغ‌های پسته استان 7258 هکتار غیربارور و 11 هزار و174 هکتار بارور هستند.

وی ادامه داد: با شواهد موجود تاریخچه‌ی پسته استان به بیش از 80 سال پیش بر می‌گردد، البته بصورت پراکنده در پیش از این زمان نیز وجود داشته است.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در خصوص سیستم کشت و باغبانی پسته در استان افزود: پیش از این باغ‌ها سنتی بوده و کشت نهال بصورت مخلوط و فاقد ردیف‌های مشخص با ارقام مختلف کشت انجام می‌شده و آبیاری اغلب غرقابی بوده اما هم‌اکنون باغ‌ها با فواصل مشخص و ارقام معین و غیرمخلوط با ردیف‌های مشخص و نهال لیبل‌دار و آبیاری تحت فشار و قطره‌ای است.

ولی‌پور مطلق ادامه داد: با توجه به برنامه‌ی پنج ساله‌ی سطح زیرکشت پسته از 10700هکتار با تولید 5694 تن در سال 88 به 18432 هکتار با تولید 14890 تن در سال 92 رسیده است.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به وجود مناطق با محدودیت شوری در استان و مقاومت این محصول به شوری و کم آبی، نیاز آبی در پسته، سالانه بین 4000 تا 4800 مترمکعب بوده که با توجه به میزان تولید ماده‌ی خشک آن و ارزش افزوده‌ی بالای این محصول مقرون به صرفه است.

خرده‌مالکی، از مشکلات و کمبودهای پسته خراسان‌جنوبی

ولی‌پورمطلق، خرده‌مالکی و مشکلات موجود استفاده از ادوات مکانیزه - شور شدن منابع آب و خاک «منابع آبی که موجود بوده در هنگام احداث باغ بتدریج با برداشت آب سالانه درصد املاح آن افزایش یافته و شورتر می‌شود» و افت آب‌های زیرزمینی، دانش فنی کم باغداران، رعایت نکردن اصول فنی احداث باغ، تغذیه نامناسب باغ‌های پسته از مشکلات و کمبودهای پسته‌ی خراسان‌جنوبی برشمرد.

وی در خصوص مزیت نسبی استان نسبت به دیگر استان‌ها برای توسعه و سرمایه‌گذاری در احداث باغ پسته و صنایع وابسته به دیگر استان‌های پسته‌خیز، گفت: مهم‌ترین مزیت استان وجود ارقام سازگار با اقلیم منطقه و کیفیت مناسب پسته است، البته وجود ترمینال‌های ضبط پسته در استان نیز مزیت دیگر محسوب می‌شوند.

ولی‌پورمطلق افزود: تسهیلات کم‌بهره از محل صندوق توسعه‌ی بخش کشاورزی در زمینه‌ی احداث باغ‌های فنی و راه‌اندازی مراکز فرآوری پسته از خدمات و امکاناتی است که جهاد کشاورزی برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت آب و شوری منابع آب و مقاومت این محصول به این فاکتورها، پسته یکی از اولویت‌های گسترش و توسعه‌ی محصولات باغی استان است.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه مرغوب‌ترین پسته‌ی استان ارقام کله قوچی و اکبری است، گفت: کله قوچی، اکبری، اوحدی، احمد آقائی و پسته سفید از دیگر ارقام پسته است.

ولی‌پورمطلق تصریح کرد: انتخاب پایه براساس زمان گلدهی، زمان پرشدن مغز پسته، زمان رسیدن، درشتی و مقاومت به آفات و بیماری‌ها متفاوت است.

وی با بیان اینکه ارقام بادامی زرند، اوحدی، کله قوچی و احمد آقایی مهم‌ترین پایه‌های پسته‌ی استان است، ادامه داد: در سال‌های اخیر استفاده از پایه‌های دورگه بین گونه‌ای برای تلفیق خصوصیات ممتازی از جمله مقاومت به ورتیسلیوم و جذب املاح و در مناطق سردسیر استان ارقام دیرگل و زودرس مورد توجه قرار گرفته است.

فعالیت 10 هزار نفر در خراسان‌جنوبی

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: با احتساب مراحل تولید و انبارداری و فرآوری پسته، حدود 10 هزار نفر در سطح استان کار می‌کنند.

ولی‌پورمطلق در خصوص فعالیت صنایع مرتبط با پسته استان، گفت: پوست‌گیری پسته و بسته‌بندی در ترمینال ضبط پسته که در همه‌ی شهرستان‌هایی با باغ‌ها «قاین 3 مورد، بشرویه 10 مورد، خوسف یک مورد، بیرجند 2 مورد، نهبندان یک مورد، سرایان 5 مورد، فردوس 3 مورد» در قالب جواز تأسیس و پروانه‌ی بهره‌برداری صادر شده است.

ولی‌پورمطلق یادآور شد: با توجه به صدور جوازهای تأسیس متعدد در خصوص ترمینال ضبط پسته در شهرستان‌های استان و افزایش ظرفیت ترمینال‌های ایجاد شده به نسبت سطح زیرکشت باغ‌های پسته مقرر شد در صورت ایجاد باغ‌های بیشتر به ازای هر 100 هکتار مجوز یک عدد ترمینال پسته صادر شد.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص بسته‌بندی و فرآوری محصول پسته صدور مجوزهای جدید در دست اقدام است.

امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور با فراهم شدن شرایط لازم، تولید انبوه را در این بخش داشته باشیم.

گزارش از «سپیده قلندری اسفدن» منطقه‌ی خراسان‌جنوبی

(شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳) ۱۰:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها