شنبه / ۱ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۰:۰۱
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۵۰۷۱۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

۲ میلیون تن کمبود گندم داریم

وزیر جهاد کشاورزی گفت:خرید گندم از کشاورزان با افزایش یک میلیون و ۸۰۰ هزار تنی مواجه شده که پیش‌بینی می‌کنیم خرید گندم امسال از کشاورزان به مرز ۷ میلیون تن برسد و با توجه به مصرف ۹ میلیون تنی، دو میلیون تن کمبود داریم که وارد می کنیم.

 محمود حجتی در حاشیه بازدید از پروژه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: با وجود اینکه امسال خشکسالی‌ها نسبت به سال قبل بیشتر بوده و در برخی از مناطق کشور سرمای هوا به مرز منفی 20 درجه رسیده بود با عنایت خداوند متعال ما تا به امروز نسبت به سال قبل یک میلیون و 800 هزار تن گندم بیشتر از کشاورزان خرید کردیم.
وی تصریح کرد: سال قبل خرید گندم 4 میلیون و 800 هزار تن بوده ولی امسال و تا به امروز از مرز 6 میلیون و 500 هزار تن گذشته که پیش‌بینی‌ می‌کنیم تا پایان خرید گندم این رقم به 7 میلیون تن برسد.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: با این اوصاف ما امسال نیز از خارج از کشور گندم وارد می‌کنیم به خاطر اینکه هم کسری گندم کشور را جبران کنیم و هم می‌خواهیم با وارد کردن گندم ذخیره استراتژیک گندم کشور را افزایش دهیم.
حجتی در مورد کسری گندم افزود: مجموعه گندمی که اداره‌های غله کل کشور در سال توزیع می‌کنند، 9 میلیون تن است و ما با توجه به این موضوع حدود 2 میلیون تن کمبود داریم.
وی در مورد روغن مصرفی پالم بیان کرد: ‌در اوایل سال در جلسه شورای عالی سلامت که با حضور رئیس جمهور برگزار شده بود بنا بر توصیه‌های وزیر بهداشت مقرر شد سهم روغن پالم در کل واردات کاهش پیدا کند.
حجتی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: امسال طوری برنامه‌ریزی کرده‌ایم که نسبت به سال قبل 20 درصد سهم پالم در سرانه مصرفی روغن آشپزخانه کاهش پیدا کند و این کاهش مصرف در سال آینده نیز ادامه می‌یابد.
وی با اشاره به حرف و حدیث‌های پیش آمده در مورد مصرف روغن پالم در کشور ادامه داد: در این ماجرا با هر یک از واحدهای تولیدی مواد غذایی که خارج از مجوزهای صادر شده و خارج از پروانه‌های وزارت بهداشت در استفاده از روغن پالم تخلف کرده بودند برخورد شده که به نظر بنده رسانه‌ها بیش از اندازه این موضوع را بزرگنمایی کردند.
حجتی در مورد افزایش قیمت شیر گفت: دولت در یک سال گذشته یارانه زیادی به شیر داده و شیر مدارس کلاً یارانه‌ای شده ولی هزینه‌ها با توجه به افزایش قیمت ارز از تیرماه سال گذشته که نرخ ارز از هزار و 200 تومان به 2 هزار و 500 تومان افزایش یافت، دلیل بالا رفتن قیمت شیر بوده است.
وی افزود: این افزایش قیمت به دلیل افزایش هزینه‌های تولید شیر خام بوده و بخش دیگری نیز ناشی از هزینه‌های فرآوری در صنعت است.
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: با پیگیری‌های ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف‌کننده امیدواریم، بتوانیم کاری کنیم که تولیدکنندگان با قیمت یک‌هزار و 440 تومان شیر خام را از صنعت دریافت کنند که البته باید توجه داشته باشیم که نباید در این کار صنعت نیز دچار ضرر و زیان شود.
(شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳) ۱۰:۰۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها