جمعه / ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۲:۱۵
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۵۰۶۹۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اقتصاد

انتقادات و پیشنهادات عسگراولادی به دیپلماسی اقتصادی دولت/ روحانی مامور مخفی مذاکره اقتصادی با غرب تعیین کند

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با انتقاد از دیپلماسی اقتصادی دولت گفت: رئیس جمهور باید گروهی از بخش خصوصی را که البته شناخت کافی از سیاست و دیپلماسی داشته باشد، تعیین کرده و به آنها ماموریت مخفیانه دهد تا برای گشایش اقتصادی در روابط ایران با غرب اقدام کنند.

اسداله عسگراولادی ر گفت: هم اکنون مشکلات اقتصادی به دلیل عدم حمایت سیستم بانکی از تولید، همچنان پابرجا است و در روابط تجاری ایران با خارج از کشور نیز گشایش ویژه ای ایجاد نشده است؛ این درحالی است که دولت باید به سرعت در سرمایه بانکها تجدیدنظر کرده و مسائل فروش نفت ایران به کشورهای مختلف دنیا از جمله اروپایی ها را حل کند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین افزود: روابط اقتصادی ایران با غرب هنوز دچار ابهام است؛ بنابراین باید به سرعت روابط اقتصادی و مبادلات تجاری با همسایگان و نیز هند، چین و ژاپن که می توانیم جدای از غرب با آنها حرف بزنیم، بهبود یابد؛ بنابر این، تیم های قوی باید به این کشورها اعزام شده و با آنها مذاکره کنند.

وی با بیان اینکه غرب هم اکنون خواستار روابط اقتصادی و توسعه آن با ایران است، تصریح کرد: هم اکنون اروپایی ها آماده توسعه روابط تجاری با ایران هستند، اما به دلیل احساس ترس از آمریکا، وارد مذاکره با ایران نمی شوند و اگر هم مذاکره می کنند، حاضر به توافق عملیاتی نیستند؛ بنابراین باید تیم های قوی از سوی دولت تعیین شده و با اعزام به اروپا، مذاکرات اقتصادی را به سرعت آغاز کنند.

عسگراولادی ادامه داد: اینکه سفیران ایران که از سوی وزارت امور خارجه مامور هستند، پای میز مذاکره اقتصادی بنشینند، اروپایی ها حاضر به مذاکره نیستند، اما باید تیم های قوی از بخش غیر سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران به غرب بروند و مذاکره کنند، البته ممکن است بخش دولت تحت عنوان مشاوران غیردولتی بروند و راهها را باز کنند اما این کار با بخش دولتی پیش نمی رود.

وی اظهار داشت: آلمان، فرانسه و انگلیس به خاطر سپرده هایی که از ایران به مالزی رفته است، رنج می برند ولی با سفیران ایران حرف نمی زنند و منتظر تیم های غیر سیاسی و گروهی اقتصادی هستند که البته این بخش باید سیاست را بداند و از دولت و رئیس جمهور ماموریت مخفیانه داشته باشد.

به اعتقاد عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، اتاق‌های بازرگانی یکی از اهرم های خوب به شمار می روند، ولی اختیار ندارند؛ بنابراین دولت باید این تصمیم را بگیرد و به آنها اختیار دهد.

وی با بیان اینکه رئیس دفتر رئیس جمهور از بخش خصوصی در دولت تعیین شده است، گفت: نهاوندیان باید حرکتی را در این راستا آغاز کند و او رئیس التجار بود که از سوی بخش خصوصی به دفتر رئیس جمهور فرستاده شده، اما متاسفانه اکنون دیوار فولادی دور خود کشیده است و هیچکس نمی تواند او را ببیند در حالی که بخش خصوصی از این موضوع گلایه دارد.

مهر

(جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۳) ۱۲:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها