جمعه / ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۲:۰۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۰۶۸۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

نرخ وارداتی و تضمینی محصولات کشاورزی یکسان شود

عضو کمیسیون کشاورزی گفت: عدم تناسب بین نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی با وارداتی باعث از بین رفتن رغبت کشاورز به تولید و حتی فروش محصول تولیدی به دولت می‌شود.

علی ایران‌پور عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مورد اثرات مثبت اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی، گفت: اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی باعث می‌شود که تولید‌کننده مطابق با آن نرخ، برای سال زراعی جدید برنامه‌ریزی کند و میزان سود یا زیان خود را به طور تقریبی قبل از پایان سال زراعی محاسبه کند.

وی افزود: اعلام نرخ خرید تضمینی یک مشوق برای تولید محصولات کشاورزی است و اگر نرخ خرید عادلانه باشد، تشویق مضاعفی برای کشاورزان محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی تصریح کرد: نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی یکی از راه‌های دولت برای دستیابی به تولید با اطمینان محصولات استراتژیک است، بنابراین دولت باید نسبت به این موضوع اهتمام و توجه ویژه‌ داشته باشد.

ایران‌پور اظهار داشت: نرخ خرید محصولات کشاورزی باید هر ساله و در زمان مشخص قبل از فصل کشت اعلام شود، تا کشاورز به درستی برای تولید محصولاتش برنامه‌ریزی کند.

وی افزود: دولت با حفظ منافع ملی باید نرخ تضمینی محصولات کشاورزی و به ویژه محصولات استراتژیک را اعلام کند و این کار باعث می‌شود، تا کشاورز پیش‌بینی نزدیک به واقعیت از پایان سال زراعی خود داشته باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی در پاسخ به این سؤال که نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید به نظرتان باید چگونه باشد، گفت: یکی از مشکلات ما در کشور عدم تناسب بین نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی با نرخ وارداتی همان محصولات است و تفاوت قیمت بین این دو باعث ضرر می‌شود.

ایران‌پور اظهار داشت: یکی از ضررهایی که عدم تناسب نرخ خرید تضمینی با نرخ وارداتی محصولات کشاورزی ایجاد می‌کند این است که کشاورزان میل و رغبت به کشت محصول و یا فروش محصول تولیدی را به دولت از دست بدهند.

وی افزود: دلالان معمولا از این فرصت‌ استفاده می‌کنند و با خرید محصولات کشاورزی با نرخی بالاتر از نرخ تعیین شده دولت آن را به کشورهای دیگر قاچاق می‌کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با بیان اینکه گندم وارداتی به لحاظ کیفیت از گندم تولید داخلی پایین‌تر است،  بیان داشت: این موضوع باعث دلسردی کشاورزان برای تولید محصولات کیفی‌تر می‌شود و زمانیکه مشاهده می‌شود، دولت توجهی به کیفیت محصول ندارد، رغبت به تولید محصولات کیفی از دست می‌رود.

ایران‌پور گفت: یکی شدن نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی با نرخ وارداتی آن باعث تشویق تولید‌کننده برای افزایش سطح زیر کشت و تلاش برای تولید کیفی‌تر محصول می‌شود.

وی با بیان اینکه نرخ 1050 تومان برای خرید تضمینی گندم عادلانه نیست، اظهار داشت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید دولت باید برای سال زراعی جدید نرخ خرید تضمینی گندم را افزایش دهد، همچنین نرخ آن را مطابق نرخ وارداتی کند.

فارس

(جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۳) ۱۲:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها