چهارشنبه / ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ / ۰۹:۲۴
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۵۰۶۴۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فراورده های روغنی

مصرف روغن پالم در جیره غذایی مردم کاهش می‌یابد

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کشور کنیا دارای زمینه‌های همکاری فراوانی است، گفت: در سند همکاری جدید بین ایران و کنیا کشت فراسرزمینی مطرح شده که این موضوع برای بررسی بیشتر مورد استقبال کشور کنیا قرار گرفته است.

 محمود حجتی در حاشیه دومین روز از ششمین اجلاس کمیسیون‌های مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و کنیا در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤالی در رابطه با اینکه موضع وزارت جهاد در رابطه با استفاده از روغن پالم چیست، گفت: این موضوع باید از دستگاه‌های مربوطه سؤال شود.

وی افزود: روغن پالم در جیره غذایی مردم کشور است ولی بعضی از واحدها بدون پروانه بهره‌برداری از وزارت بهداشت در بعضی از محصولات تولیدی‌شان آن را استفاده کرده و در اصل مرتکب تخلف شده‌اند که برخوردهای لازم با آن واحدها شده است.

حجتی اظهار داشت: روغن پالم نسبت به سایر روغن‌ها از کیفیت کمتری برخوردار است ولی با توصیه‌های بهداشتی سعی کرده‌ایم که مصرف این روغن را از جیره غذایی خانواده‌ها کاهش دهیم و تلاش‌هایی امسال شده است و ان‌شاءالله با برنامه‌ریزی‌های انجام شده درصدد کاهش مصرف این روغن طی امسال و سال آینده هستیم.

* کشت فراسرزمینی مورد استقبال کنیا قرار گرفت

وی در ادامه در مورد روابط کشور جمهوری اسلامی ایران و کنیا و توافقات به‌ عمل آمده در زمینه کشاورزی بین این دو کشور گفت: ششمین اجلاس کمیسیون‌های مشترک همکاری اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کنیا بعد از شش سال وقفه در کشور ایران برگزار شد و در این اجلاس سند همکاری برای توسعه هر چه بیشتر روابط بین دو کشور به امضا رسید.

وزیر جهاد کشاورزی ایران اظهار داشت: کشور کنیا در شرق آفریقا واقع است و این کشور علاوه بر روابط سیاسی دارای استعدادها و زمینه‌های همکاری زیادی با ایران است.

وی افزود: کشور کنیا زمینه‌های همکاری مختلفی در بخش‌های کشاورزی، فنی، مسائل مربوط به مسکن و شهرسازی و جاده‌ها دارد و اخیرا هم با توجه به منابع نفت و گاز بدست آمده در این کشور زمینه‌های حضور شرکت‌های ما را برای بهره‌برداری از این مخازن فراهم آورده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه موضوع جدیدی در این سند همکاری با عنوان کشت فراسرزمینی مطرح شده است، اظهار داشت: این موضوع مورد استقبال طرف کنیایی قرار گرفته است و قرار است که آن را مورد بررسی قرار دهند.

حجتی با بیان اینکه سطح مبادلات تجاری بین دو کشور کمتر از 50 میلیون دلار است، تصریح کرد: سطح مبادلات اقتصادی بین دو کشور خیلی پایین است ولی امید می‌رود با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها و با سیستم پیش‌بینی شده با عنوان گروه همکاری مشترک ، موضوع افزایش سطح روابط تجاری بین دو کشور پیگیری شود.

وی افزود: با توجه به قابلیت‌های فراوان از نظر آب و خاک در کنیا هم در کشت فرا سرزمینی و هم سایر محصولات و همچنین با توجه به تنوع اقلیمی کشور ما می‌توانیم همکاری‌های متقابلی داشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی ایران اظهار داشت: هدف ما از کشت فراسرزمینی در کشورهایی مثل روسیه و قزاقستان که دارای ظرفیت و اراضی حاصلخیزی هستند می‌باشد.

حجتی تصریح کرد: همچنین در منطقه برای کشت فرا سرزمینی به کشورهایی مانند قزاقستان فکر می‌کنیم و مناطقی دیگر مانند آفریقای مرکزی و جنوبی و حتی کشورهای آمریکای لاتین را مدنظر داریم.

وی افزود: اما هنوز در این رابطه آئین‌نامه‌ای مصوب نشده است و هنوز هیچ گونه قرارداد جدی با کشوری نداشته‌ایم.

حجتی اظهار داشت: در صورت تحقق برای کشت فرا سرزمینی به دنبال کشت محصولاتی مانند دانه‌های روغنی و ذرت که در بلند مدت و میان مدت به آن‌ها نیاز داریم هستیم.

*  حجم تجارت اقتصادی بین ایران و کنیا باید افزایش یابد

در ادامه «امینه محمد» وزیر امور خارجه و تجارت بین‌الملل کنیا در پاسخ به سؤال خبرنگاران گفت: ما در تمامی بخش‌ها علاقه‌مند به گسترش همکاری با ایران هستیم؛ اما متاسفانه حجم این مبادلات اقتصادی و تجاری در حال حاضر بین دو کشور پایین است و امیدواریم که افزایش یابد.

وی با بیان اینکه کشور کنیا دارای مؤسسات تحقیقاتی بسیار خوبی در بخش کشاورزی است، اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم در رابطه با واردات چای به ایران فعالیتمان را بیشتر کنیم.

وزیر امور خارجه و تجارت بین‌الملل کنیا اظهار داشت: بازار کنیا  برای تجارت بازار بازی است و سرمایه‌گذاری برای ما حرف اول را در تجارت می‌زند.

فارس

(چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳) ۰۹:۲۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها