سه شنبه / ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۴:۳۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۰۶۳۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

ساماندهی حمل‌ونقل جوجه یکروزه و افزایش ۲۰۰ هزار تنی گوشت مرغ/ افزایش ۳۵ درصدی میگو f

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: حمل‌ونقل جوجه یکروزه ساماندهی می‌شود و از این محل تولید مرغ ۲۰۰ هزار تن افزایش می‌یابد.

مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور امروز در نشست خبری گفت: ناوگان حمل و نقل جوجه یک‌روزه تغییر کرده و با ساماندهی مناسب مطلوب‌تر می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: نتیجه این ساماندهی کاهش تلفات و افزایش تولید خواهد بود، به طوری که اگر جوجه‌های یک روزه نامناسب حمل شود، وزن جوجه 3 گرم کاهش پیدا می‌کند و به ازای یک گرم کاهش 80 گرم در وزن گوشت مرغ تاثیر می‌گذارد.

وی گفت: با ساماندهی حمل و نقل جوجه یک‌روزه 200 هزار تن به تولید گوشت مرغ کشور اضافه می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشوردر عین‌حال گفت: امسال تولید گوشت مرغ کشور به دو میلیون تن می‌رسد و پیش‌بینی صادرات 400 هزار تن شده است.

*صادرات دام سبک و گوساله پرواری آزاد شد

وی همچنین گفت: صادرات دام سبک و گوساله پرواری آزاد شده است و تنها مرجعی که باید گواهی صادر کند، سازمان دامپزشکی است، صادرکنندگان باید بعد از انتخاب مشتری، الزامات دامپزشکی آن کشور را به سازمان ارائه کنند.

خلج یکی از برنامه‌های دامپزشکی کشور را مبارزه با ورود دام غیر مجاز به کشور خواند و گفت: مشکلات زیادی به دلیل طولانی بودن مرزهای مشترک با کشورهای دیگر و داشتن همسایگان متعدد وجود دارد.

وی افزود: به‌رغم مراقبت‌های مختلف، واردات غیر مجاز به کشور انجام می‌شود، اما برای مقابله با تبعات آن در استان سیستان و بلوچستان دام‌های وارداتی غیر مجاز را کشتار و بعد از استحصال لاشه، منجمدکردن گوشت و بسته‌بندی به استان‌های همجوار انتقال می‌دهیم.

* 5 هزارتن گوشت دام غیر مجاز وارداتی به استانهای دیگر منتقل شد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: طی 3 ماه گذشته بیش از 5 هزار تن گوشت از دام‌های غیرمجاز وارداتی استحصال، بسته‌بندی و به استان‌های همجوار منتقل شده است.

خلج تصریح کرد: در صورتی که نیاز به واردات دام زنده هم باشد از کشورهای شناسنامه‌دار وارد می‌شود که اکنون اجازه واردات از کشورهای آسیای میانه داده نمی‌شود و برای مقاصد اصلاح نژادی هم دام زنده از کشورهای اروپایی وارد می‌شود.

*اسب‌های میلیاردی چگونه وارد کشور می‌شود؟

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به صحبت‌هایی که در هفته‌های گذشته درباره واردات اسب و انتقال آن با بهترین حمل و نقل هوایی، گفت: سازمان دامپزشکی در مورد اینکه چه میزان اسب وارد شود، تصمیم‌گیرنده نیست و تنها مراقب پاک بودن کشورهای مبداء و عدم ایجاد بیماری بعد از ورود به کشور است.

وی با تائید اینکه برخی اسب‌های وارداتی یک میلیارد تومان هم قیمت دارد، گفت: سازمان دامپزشکی کشور درباره اینکه بعد از ورود اسب‌ها در چه جایگاهی نگهداری شود، نیز اعمال نظر می‌کند.

خلج گفت: قرار است از این به بعد در واردات اسب‌ها فدراسیون ورزش‌هم نظر دهد که اصلاً این اسب‌ها به درد سوارکاری می‌خورد یا خیر.

*خسارت 10 میلیارد تومانی دامداران همچنان در راه است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از کنترل بیماری لمپی‌اسکین در کشور خبر داد و گفت: این بیماری می‌توانست تا 90 درصد در دام‌ها ایجاد بیماری کند و 40 درصد تلفات داشته باشد که تعداد دام‌های مبتلا به نیم درصد و میزان تلفات تنها 6 درصد شد.

وی افزود: برای دامهایی که برای جلوگیری از شیوع بیماری کشتار شدند 10 میلیارد تومان خسارت برآورد شده است که به زودی پرداخت می‌شود.

*تولید میگو 35 درصد افزایش یافت

خلج همچنین از برنامه‌های تولید میگو و کنترل بیماری لکه‌سفید خبرداد و گفت: ابتدای دولت یازدهم تولید میگو 12 هزار و 800 تن بود که 35 درصد افزایش یافته است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور برنامه افزایش کیفیت داروهای تولیدی را دارد و سامانه دارویی طراحی شده است که به زودی راه‌اندازی می‌شود و تولید و ورود همه نوع دارو در این سامانه وارد می‌شود.

وی گفت: 192 قلم دارو در طرح مراقبت بعد از عرضه آزمایش شده است و نتیجه آن تعطیلی خطوط تولید دارو در 5 کارخانه است و در 16 کارخانه هم تولید مکمل‌های دارویی متوقف شده است.

*راه‌اندازی کارخانه تولید واکسن تب برفکی با ظرفیت 100 میلیون دز در مهاباد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین از راه‌اندازی کارخانه تولید واکسن تب‌برفکی در مهاباد توسط بخش خصوصی خبرداد و گفت: آنها ادعا می‌کنند که تا 100 میلیون دُز توانایی تولید این نوع واکسن را دارند.

به گفته خلج، کشور سالانه به 100 میلیون دُز واکسن تب برفکی نیاز دارد که تنها 17 میلیون دُز آن در داخل تولید می‌شود.

فارس

(سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳) ۱۴:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها