سه شنبه / ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۳:۲۶
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۵۰۶۲۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس شیرینی و شکلات

تولید عسل امسال بیش از 70 درصد کاهش می‌یابد

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران با بیان اینکه تولید عسل در سال جاری با کاهشی بیش از 70 درصد همراه است، گفت: باوجود اهمیت فراوان صنعت زنبورداری، وزارت جهاد کشاورزی به این صنعت بی توجه است.

عفت رئیسی با بیان اینکه برداشت عسل از حدود 10 روز پیش در اکثر استان‌های کشور آغاز شده است، اظهارداشت: متاسفانه در سالجاری برداشت عسل از کندوها بسیار ضعیف و بدتر از سال 92 بوده است.

وی با اشاره به اینکه حداقل میزان برداشت عسل از هر کندو باید 13 کیلوگرم باشد، گفت: در سال جاری میانگین برداشت زنبورداران از هر کندو بین 2 تا 5 کیلوگرم بوده و این میزان در بهترین شرایط، 8 کیلوگرم گزارش شده است.

رئیسی افزود: براساس گزارش‌های رسیده، زنبورداران در استان‌هایی مانند آذربایجان غربی، کردستان، همدان، بخش‌هایی از استان آذربایجان شرقی و لرستان عسلی برداشت نکرده اند، این در حالی است که ما پیش بینی می‌کردیم امسال میانگین برداشت‌مان از کندوها 10 کیلو گرم باشد.

وی با بیان اینکه آمار اتحادیه زنبورداران در زمینه تولید عسل طبیعی (بدون شکر) است، تصریح کرد: پیش بینی ما این است که در سال جاری تولید عسل در کشور با کاهشی بیش از 70 درصدی همراه است.

رئیسی افزود: برداشت در کشور تقریبا به پایان رسیده است و آمار دقیق تولید پس از دریافت گزارش‌های ارسالی از تمامی استانها در نیمه شهریور ماه اعلام می شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران اضافه کرد: گرمای هوا، وجود ریزگردها و گرد و غبار و کمبود منابع آب از دلایل این امر است، ضمن اینکه نبود داروی تاثیرگذار با قیمت مناسب نیز از دیگر معضلات ما است.

وی با بیان اینکه صنعت زنبورداری به جز تولید و اشتغال‌زایی نقش مهمی را نیز در بحث گرده افشانی ایفا می کند، اضافه کرد: متاسفانه برنامه ریزی مدونی برای این صنعت وجود ندارد، زنبور عسل زیر سایه دام و طیور مانده و به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی توجهی به آن نمی‌کند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران با اشاره به ادعای برخی افراد مبنی بر برداشت 30 تا 40 کیلوگرم عسل از هر کندو، تصریح کرد: این آمارها غیر واقعی و در نتیجه خوراندن شکر به زنبورها است، زیرا طبیعت ایران پتانسیل چنین تولیدی را ندارد.

رئیسی همچنین با اشاره به نشست مشترک این اتحادیه با کارشناسان سازمان محیط زیست، گفت: این اولین نشست ما با این سازمان در طی 35 سال گذشته بود که به منظور حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از نابودی گونه های مهم گیاهی برگزار شد.

مهر

(سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳) ۱۳:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها