سه شنبه / ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۰:۱۵
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۵۰۶۱۰
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس صنعت برنج و ماکارونی
گفتگویی با مهندس شفق مدیر بازرگانی شرکت خوشنام (ماکارونی مک)

محصولات جدید ماکارونی مک تا 2، 3 ماه آینده

به همین سبب در گفتگویی با مهندس شفق مدیر بازرگانی شرکت خوشنام (ماکارونی مک) پرداختیم که در زیر با هم می خوانیم:

شرکت مواد غذایی خوشنام یکی از مجموعه کارخانجاتی است که توسط خانواده چنگیزی که کلاً سهامدارنشان بخش خصوصی هستند از سال 87 فعالیت خودش را در تولید ماکارونی در شاهین شهر اصفهان شوع کرده و از خرداد سال 88 محصولاتش را به بازار عرضه کرد و در حال حاضر هم به طور متوسط روزانه 130-140 تن محصول را در انواع ماکارونی که اسپاگتی و پاستا باشد تولید میکند. در حال حاضر تنوع محصولات مک قریب به 21 قلم محصول است که تعدادی از محصولات جدید هم در مراحل نهایی است که احتمالاً تا شاید 2، 3 ماه آینده به ترتیب به سبد محصولات این کارخانه اضافه خواهد شد.

بیش از 70 درصد عمده محصولات ماکارونی مک در بازارهای داخلی عرضه میشود و حدود 30 درصد آن را هم در سال 92 در کشورهای منطقه و حاشیه خلیج فارس و کشورهای آفریقایی و آسیایی صادر می گردد.

به همین سبب در گفتگویی با مهندس شفق مدیر بازرگانی شرکت خوشنام (ماکارونی مک) پرداختیم که در زیر با هم می خوانیم:

تا 2، 3 ماه آینده منتظر محصولات جدید از ماکارونی مک باشید

جناب شفق لطفا یک معرفی کلی از شرکتتان و خودتان بفرمایید؟

شفق مدیر بازرگانی ماکارونی مک : شرکت مواد غذایی خوشنام یکی از مجموعه کارخانجاتی است که توسط خانواده چنگیزی که کلاً سهامدارنشان بخش خصوصی هستند از سال 87 فعالیت خودش را در تولید ماکارونی در شاهین شهر اصفهان شوع کرده و از خرداد سال 88 محصولاتش را به بازار عرضه کرد و در حال حاضر هم به طور متوسط روزانه 130-140 تن محصول را در انواع ماکارونی که اسپاگتی و پاستا باشد تولید میکند. در حال حاضر تنوع محصولات ما قریب به 21 قلم محصول است که تعدادی از محصولات جدید هم در مراحل نهایی است که احتمالاً تا شاید 2، 3 ماه آینده به ترتیب به سبد محصولات ما اضافه خواهد شد. عمدهی محصولاتی هم که تولید میشود شاید بیش از 70 درصدش را در بازارهای داخلی داریم عرضه میکنیم و حدود 30 درصد آن را هم در سال 92 در کشورهای منطقه و حاشیه خلیج فارس و کشورهای آفریقایی و آسیایی صادر شده است. برند ماکارونی ما به نان مک در بازار عرضه می‌شود و همه محصولات ما با یک کیفیت چه در داخل چه در خارج این کالا دارد در شبکه عرضه برای مصرف کنندگان توزیع میشود.

 

 

لطفا خودتان را هم معرفی بفرمایید؟

شفق مدیر بازرگانی ماکارونی مک :من هم مسئولیت حوزه بازرگانی شرکت را در حال حاضر به عهده دارم، مدیرعامل شرکت آقای چنگیزی هستند و شرکت حدود 120 نفر هم کارمند دارد که بخش عمدهای از نیروها در شاهین شهر اصفهان مشغول به کار هستند اینجا دفتر مرکزی است که امور مربوط به فروش را عمدتاً و یک سری کارهای اداری را انجام میدهد.

صنعت ماکارونی در کشور جز یکی از صنایع پیشرفته است خوشبختانه تمام سرمایهگذارانش هم بخش خصوصی هستند

جناب شفق رقابت در صنعت ماکارونی بین برندهایی که ما می‌شناسیم مک در چه سطحی است؟

شفق مدیر بازرگانی ماکارونی مک :صنعت ماکارونی در کشور جز یکی از صنایع پیشرفته است خوشبختانه تمام سرمایهگذارانش هم بخش خصوصی هستند به طوری که در حال حاضر صنعت ماکارونی در کشور با ظرفیت نصب شدهای که در کارخانجات صنعتی وجود دارد که اصطلاحاً به آنها countinuse میگویند که به صورت پیوسته و اتومات کار میکنند. قریب به 700 تا 750 تن ظرفیت نصب شده در کشور وجود دارد که قدیمیترین این واحدها که در گذشته به صورت نیمه صنعتی یا حتی سنتی تولید میکردند دیگه الان تماماً کالاهایشان را به صورت صنعتی تولید می‌کنند که در بین آن‌ها شرکت تک ماکارون از قدیمی‌ترین آن‌هاست. رشد هست عرض کنم که مانا هست، سمیرا هست به اضافه زر، تعدادی از برندها هم که مثل ما و جهان و پارسیلا تقریباً از سال 88 به این طرف وارد عرصه تولید شده‌اند ولی ظرفیت واقعی و عملی که این صنایع دارن کار میکنند چیزی حدود 500 هزار تن تولید میکنند مصرف سرانهی ماکارونی در حال حاضر کشور ما هم ببین 5.5 تا 6 کیلو بیشتر نیست که یک بخشی از این تولیدات صادر می شود و عمدتا بین 35 هزار تن تا 45 هزار تن بستگی به شرایط و اوضاع و احوال دارد که صادر می‌شود رقابت دراین بخش صنعت ماکارونی خیلی سنگین است به عبارتی عرضهامان بر تقاضا فزونی دارد تو بازار طوری است که خوشبختانه این محصول بیش از نیاز کشور داره تولید می‌شود ولی برندهای اصلی که در حال حاضر در بازار هستند با توجه به سهم بازار و ظرفیت تولیدی که دارند به ترتیب تک، زر، مانا و مک هست و سایر برندهای دیگر که متاسفانه برند پارسیلا از سال تقریبا اواخر 89 اوایل 90 دیگه از گردونه تولید خارج شد با امکانات بسیار خوبی که داشت به خاطر یک سری از مشکلات تعطیل شد و عملاً الان دیگه در بازار حضور ندارد. ما خوشبختانه با توجه به همین ظرفیتی که داریم در حال حاضر در خیلی از استانها جز برند سوم هستیم ولی من حیث المجموع در کشور بین برند 3 و 4 هستیم بعد از زر و تک و مانا ما هستیم.

 

ما اوایل می‌شنیدیم که مک تحت لیسانس مک ایتالیا "والدیگرانو" بود الان هم همچنین تحت لیسانس هستند؟

شفق مدیر بازرگانی ماکارونی مک :نه ما برای اولین بار در صنعت ماکارونی در کشور، ماکارونی به نام مک اومد با قراردادی که از طرف شرکت والدیگرانو بود. چون تکنولوژی که ما در حال حاضر در کشور داریم استفاده میکنیم تکنولوژی کشور ایتالیا است خیلی از برندهای دیگر تکنولوژیشان buller آلمان هست و بعضی ها هم تکنولوژی دیگر برای اولین بار ما یک تکنولوژی ایتالیایی را آوردیم که می‌دانید ایتالیا در دنیا پیشتاز است هم در تولید ماکارونی هم در مصرف ماکارونی یعنی بالاترین سرانه‌ی مصرف را دارد نزدیک به 30 کیلو در سال هر نفر در ایتالیا ماکارونی مصرف میکند تولیدشان هم بال هست و حالا عددش یادم نیست فکر میکنم بالای 3، 4 میلیون تن در سال باشد بنابراین طی قراردادی که ما داشتیم تو اون 2، 3 سال اول تحت لیسانس ما تولید کردیم بعد به دلیل مشکلات تحریم خیلی از شرکتهای اروپایی به هر دلیلی دنبال بهانه میگشتند که همکاریهایشان را قطع بکنند، دیگه نخواستند ما هم خیلی برایمان سخت نبود و ما هم عملاً با همون فرمول با همون تکنولوژی با همون شرایط داریم محصولمان را تولید می‌کنیم خیلی دیگه انگیزای برای تحت لیسانس والدیگرانو بودن نداریم چون ما واقعا همون تکنولوژی و موادی که باید استفاده بکنیم استفاده میکنیم.

 

سال 92 برای صنعت ماکارونی و کارخانه شما چه طور بود؟

شفق مدیر بازرگانی ماکارونی مک : بسیار سال بدی بود به دلیل مشکلات تحریم سال 92،مشکلات ارزی و محدودیتهایی که وجود داشت هم در تامین مواد هم در شرایط رکورد تورم که در بازار حاکم بود برای خیلی از محصولات تولید داخل و صنایع داخلی سال خیلی خوبی نبود هم نمیتوانستند محصولاتشان را بفروشند هم هزینههای تولید بالا رفته بود از طرفی هم مشکلاتی را به دلیل همین محدودیت ها و تحریمهایی که پیش آمده بود برای تامین مواد اولیه اتفاق افتاد نبودن ارز و تخصیص نیافتن منابع ارزی و همینطور محدود کردن صادرات سال گذشته، مثلا در سه مرحله توسط دولت عوارضی را برای صنعت ماکارونی وضع کردند که از 50 درصد شروع شد تا به اون مرحله آخر که 15 درصد است رسید باز دوباره یک محدودیتهایی ایجاد شد به دلیل اینکه خطوط کشتی رانی به بنادر ایران نیامدند مجبور شدند که خیلی از واحدهای تولیدی محصول صادراتیاشان را بردارند و ببرند در کشورهای حاشیه خلیج یک هم این جوری هزینه بدهند تخلیه و بارگیری مضاعف دوباره از اون جا بار کنند برای مقصد همه اینها هزینههای سرباری بود که تحمیل کرد به صنعت متاسفانه ضمن اینکه قیمت تمام شده‌ی محصول را بالا میبرد و رقابت را در بازارهای منطقه و به اصطلاح دوردست از صنعتگران ایرانی میگرفت مقدار صادرات و ظرفیت صادرات را هم کاهش داد. و این به نوعی لطمه وارد کرد به صنایع، سال رو هم رفته، سال خوبی نبود و از طرفی هم نوسانات قیمت و مواد اولیه در 6 ماه اول به شدت افزایش پیدا کرد و متاسفانه ماکارونی که از اون محصولاتی است که دولت از همون ابتدا همیشه روش نظر خاص دارد برای اینکه در سبد غذایی خانوار خیلی جایگاه خوبی دارد مردم به دلیل محدودیتهایی که در تامین برخی از مواد غذایی مثل برنج و گوشت وقتی گران میشود شیفت میکنند مصرفشان را روی ماکارونی ماکارونی هم چون مواد اولیه اصلی اش گندم است و گندم هم باز در اختیار دولت است، دولت همیشه نظر دارد و قیمت را دولت تعیین یکند یعنی مثلاً همین الان با وجود اینکه خود دولت قیمت گندم را افزایش داده نسبت به پارسال پایهی قیمتی را قیمت آرد و دستمزد و حاملهای انرژی افزایش پیدا کرده تا ما تفاهم نکنیم با سازمان حمایت از طریق انجمن اجازه افزایش قیمت نداریم در حقیقت این فرصت از دست رفته ضررر و زیانی است که به صنعت دارد وارد میکند و متاسفانه هزینههای تولید را بالا میبرد و امکان رقابت را چه در بازار داخلی و چه در بازار بیرونی از صنعتگران میگیرد.

 

مشکل اصلی واحدهای تولیدی در کل کشور بحث تامین اعتبار و منابع مالی ارزان قیمت هست

سال 93 را برای بخش بازرگانی و فروش چطور پیش بینی میکنید؟

شفق مدیر بازرگانی ماکارونی مک :امیدواریم سال 93 به هر حال به هر شکل مصادف شده با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانهها توسط دولت که خوب به تبع اجرای این برنامه خودش در عین حال که یک، پیامدهای مثبتی را در اقتصاد کلان کشور در آینده داشته باشد ولی در کوتاه مدت اثرات تورمی و اثرات فشار قیمتی را بر مردم و صنعت خواهد داشت. اگر به نظر من دولت خوب مدیریت بکند که مشکل اصلی واحدهای تولیدی در کل کشور بحث تامین اعتبار و منابع مالی ارزان قیمت هست می دانید امروزه نرخ پول در خود بانکها بیش از 25 درصد است هیچ جای دنیا همچنین نرخی را برای تولید اختصاص نمیدهند این مستقیماً در قیمت تمام شده تاثیر میگذارد و فشارش را میبرد به سمت قیمت مصرف کننده و عملاً هزینهاش را باید مصرف کننده بپردازد از طرفی هم ما در حال حاضر بر اساس تکالیف قانونی امسال مالیات بر ارزش افزوده 8 درصد شده یعنی شما هر کالایی که میخرید باید 8 درصد آن قیمت را بپردازید که خود این اجرای مالیات بر ارزش افزوده یک معضل جداگانهای است که به دلیل اینکه مکانیزمها و زیرساختهای لازم را برای عملیاتی کردن این قانون ما در کشور فراهم نکردیم که با روح قانون و نحوی اجرایش الان مغایرت دارد یعنی منافات دارد به نوعی شما ارزش افزوده را باید از حلقه ی انتهایی که مصرف کننده هست باید بپردازد. یعنی هرکس به تبع به تناسب میزان درآمدش و برخورداریش از تمکن مالی هرچه قدر بیشتر هزینه میکند باید مالیات بیشتری هم بپردازد. همه جای دنیا این جوری است ولی این جا چون ما نمی توانیم شبکه خرده فروشی را کنترل بکنیم اومدیم مالیات بر ارزش افزوده را از خط تولید واردات گرفتیم و بعضاً بعضی جاها مصرف کننده دارد هزینهی بیشتری را میپردازد. مالیات بر ارزش افزوده مثلا شما الان ماکارونی، قیمتی که ما داریم توش ارزش افزوده لحاظ شده، دارایی از ما به میزانی که میفروشیم میگیره بعد میرید یک فروشگاه زنجیرهای که فروشش به صورت صندوق است و با pause (پوز) داره انجام میشود اون جا هرچی مخرید ته فاکتور دوباره 8 درصد از شما میگیرد من و شما داریم 16 درصد مالیات میدهیم که گاهاً این درست نیست و با روح قانون مغایر است.

 

در سال 93 با افزایش قیمت گندم 17 درصد، آرد، 60 درصد، دستمزد 25% به اضافه مالیات، حامل های انرژی و.... مواجه بودیم و پیش بینی ما این هست که 37 یا 38 درصد افزایش قیمت باید داشته باشیم این کارشناسی شده محاسبه کردیم و این پیشنهاد را هم به سازمان حمایت دادیم

شما پیش بینی میکنید الان برای ماکارونی مک مثلا افزایش قیمت چند درصد است؟ چقدر هست؟

شفق مدیر بازرگانی ماکارونی مک :حتماً ما با توجه به برآوردهای اولیهای که در اواخر فروردین انجام دادیم و ارائه کردیم به سازمان حمایت به طور متوسط قیمت گندم توسط دولت نزدیک 17 درصد افزایش یافته سهم گندم یا آرد در قیمت تمام شده‌ی ماکارونی قریب به 60 درصد است تقریباً حدود 11-12 درصد تاثیر افزایش قیمت گندم در ماکارونی است مستقیم، دستمزد 25% که با هزینههای جانبیاش که مالیات و سنوات خدمت و سایر مولفههای دیگر است که در بحث دستمزد هست به اضافه حاملهای انرژی هست، سوخت و حمل و نقل هست که هزینههای حمل را به شدت افزایش داده و به همین نسبت سایر عوامل مثل بسته‌بندی، قطعات یدکی، ... که خود به خود در هزینههای سربار تولید تاثیر میگذارد. پیش بینی ما این هست که 37 یا 38 درصد افزایش قیمت باید داشته باشیم این کارشناسی شده محاسبه کردیم و این پیشنهاد را هم به سازمان حمایت دادیم و حالا منتظریم که ببینیم دوستان در سازمان حمایت با چه رویکرد به موضوع افزایش قیمت نگاه میکنند اگر بپذیرند که قاعدتاً باید این افزایش قیمت را بدهند اگر نپذیرند که باید یک حداقلی را باید پرداخت کنند.

اگر هر دولتی بخواهد به اقتصاد خودش سروسامان بدهد به زندگی مردم سرو سامان بدهد که مردم در آسایش و حمایت خوبی زندگی بکنند بایستی برای مردم درآمد ایجاد بکند درآمد هم جز اشتغال هیچ راه دیگری ندارد

اگر پیشنهادی دارید برای مدیران ذیربط برای بهتر شدن روند تولید بفرمایید

شفق مدیر بازرگانی ماکارونی مک : من چون خودم قبل از اینکه بیام و در بخش خصوصی کار کنم یک دور کار دولتی را انجام دادم بازنشسته شدم اومدم نشستم در بخش خصوصی بعد از 30 -32 سال کارکردم در رده های مدیریتی اش هم بودم عمدتاً هم توی وزارت بازرگانی بودم تو گمرک بودم جاهای مختلف، ناآشنا نبودم به دلیل شرایط کاری که تو دولت داشتم عمدتاً با بخش تولید و توزیع سروکار داشتم ولی الان که اومدیم این‌جا نشستیم ک سری مسائل را هم دارم میبینم یک سری اتفاقاتی داره میافته که ه واقع من فکر میکنم که اگر هر دولتی بخواهد به اقتصاد خودش سروسامان بدهد به زندگی مردم سرو سامان بدهد که مردم در آسایش و حمایت خوبی زندگی بکنند بایستی برای مردم درآمد ایجاد بکند درآمد هم جز اشتغال هیچ راه دیگری ندارد با وام و این حرف‌ها نیست اگر چرخ صنعت مملکت چه در بخش صنعت و چه در بخش کشاورزی و سایر بخش‌های دیگر به خوبی روان بچرخد این هم جز با حمایت‌های دولت که خیلی جاهاش نیاز دارد دولت با اتخاذ سیاست های درست، تامین منابع مالی مناسب که واقعا به تولیدکننده کمک بکند که دغدغه منابع مالی نداشته باشد تولیدکننده هم به تولیدش بپردازد خود به خود اشتغال و موضوع بی کاری در کشور از بین می رود و مردم در قبال کاری که انجام می‌دهند درآمد کسب می‌کنند وقتی هم درآمد کسب کردند می روند و هزینه میکنند وقتی هم هزینه کردند یعنی زندگیشان سروسامان پیدا کرده بنابراین من فکر می کنم بهترین و مناسب ترین کار برای صنایع و بخش کشاورزی ضمن اینکه ما کمک م کنیم نیازهای واقعی کشورمان در سطح کلان تامین بشود که مزیت های خیلی خوبی را برای خیلی از تولید کالاهاچه در کشاورزی چه در صنعت داریم و خیلی نیاز به واردات نداشته باشیم ولی خوب یک بازار آزاد باید یک بازار رقابتی باشد تا مانع از ایجاد انحصار باشد وگرنه اگر ما بخواهیم فقط +معطوف بکنیم نگاهمان را به بازار داخل و درهارا ببندیم و اجازه‌ی واردات ندهیم و بگوییم با افزایش تعرفه‌ی حمایت از تولید این هم قطع و ما می ریم به سمتی که فراهم میکنیم زمینه را برای تولید کالای قاچاق بله ما برای اینکه رقابت سالم ایجاد شود و تولیدکننده‌ی داخلی ما هوس نکند که صنعتش را و محصولش را انحصاری و به هر شکلی که می‌خواهد به مردم تحمیل بکند مثل خودرو ما باید در کنار محصولات داخلی اجازه بدهیم محصولات خارجی هم بیایند چون آمدن آن ها یک فرصت هایی را برای داخلی ها ایجاد میکند ضمن اینکه تهدیدی هم هست که خود اون تهدیدها یک فرصت است برای داخل و می تونه کمک بکنه در رونق اقتصاد و کشور و بالابردن سطح عمومی درآمدها و همین طور رفع معضلات و مشکلات بیکاری که امیدواریم سال 93 نویدی باشه برای شروع یه همچین تصمیماتی و رفع مشکلات صنعت و صنعت گران که بتوانند ان شاءالله بدون دغدغه کارشان را ادامه بدهند.

 

اگروفودنیوز

(سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳) ۱۰:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها