سه شنبه / ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۹
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۵۰۶۰۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اقتصاد

پاسخ رئیس‌کل به ابهام رشد ۳۰.۷درصدی نقدینگی

رئیس کل بانک مرکزی گفت: برخی افراد رشد پایه پولی و نقدینگی در یک سال اخیر را مورد انتقاد قرار می‌دهند و برخی می‌گویند بانک مرکزی رکود را فدای تورم کرده است و هدف ما ایجاد تعادل بین مهار تورم و خروج از رکود است.

ولی الله سیف ه این سوال که چرا با وجود تاکیدات فراوان شما و مجموعه مدیریتی بانک مرکزی نرخ رشد نقدینگی در 12 ماه منتهی به خرداد امسال به 30.7 درصد (27.2 درصد بدون احتساب آمار موسسات جدید پولی) رسیده است، و آیا این پدیده هدف کنترل تورم را مخدوش نخواهد کرد، اظهارداشت: تمام تلاش بانک مرکزی این است که یک حرکت منطقی و متعادل در کنترل نقدینگی و سایر متغیرهای پولی پیش گرفته و دچار افراط تفریط نشود.

وی افزود: هم‌اکنون که شما این نقد را مطرح می‌کنید، بانک مرکزی با انتقادات زیادی مواجه است که در کنترل شدید نقدینگی و تمرکز عمده بر مهار تورم رکود را فراموش کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی سعی کرده تعادلی بین این دو دیدگاه ایجاد کند، تصریح کرد: هر مسئول بخشی نگاه ویژه‌ای به حوزه کاری خود دارد و حفظ انسجام در باور مجموعه دولت و جهت دادن سیاست‌ها به سمتی که ثبات را مدنظر داشته باشد، از اهداف بانک مرکزی است.

وی ادامه داد: در این مدت بانک مرکزی توانسته ثبات را به اقتصاد کلان بازگردانده و تورم را کنترل کند و جهت‌گیری‌های مشخصی که نشان‌دهنده خروج تدریجی از رکود است را نمایان کند.
سیف گفت: امیدواریم با اجرایی شدن برنامه دولت برای خروج غیرتورمی از رکود، این جهت‌گیری تکمیل و نهایی شود.
وی با اشاره به برنامه‌های بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی اظهارداشت: برای اینکه در برنامه خروج از رکود نیازی به منابع بانک مرکزی نباشد، باید توان تسهیلات‌دهی بانک بیشتر شود که به همین منظور چندین راهکار از جمله افزایش سرمایه بانک‌ها، فروش املاک و مستغلات تمرکز بر وصول مطالبات غیر جاری و فروش بخشی از بنگاه‌های زیرمجموعه بانک‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: با این اقدامات توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها از 240 هزار میلیارد تومان به 280 هزار میلیارد تومان در سال جاری افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات بانکی را اولویت بندی کرده‌ایم، فزود: اولویت اصلی نظام بانکی باید تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی باشد زیرا همه زیرساخت‌ها برای فعالیت این بنگاه‌ها آماده است و در مدت کوتاهی به تولید می‌رسد؛ این نوع تسهیلات بالاترین بازدهی را خواهد داشت.

رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه هدف ما جلوگیری از هدررفت منابع بانکی و تامین مالی تولید است، تاکید کرد: با این مدل طراحی شده، نقدینگی قابل کنترل خواهد بود.
سیف در پاسخ به این سوال که آیا برای پایه پولی و نقدینگی رقم خاصی را هدف‌گذاری کرده‌اید، گفت: وقتی هدف‌‌گذاری برای پرداخت 280 هزار میلیارد تومان تسهیلات در سال جاری می‌‌شود، به نوعی نقدینگی و پایه پولی به تبع آن کنترل خواهد شد اما رقم قطعی برای پایه پولی و نقدینگی فعلا در نظر گرفته نشده است.

براساس آخرین آمارها در 12 ماه منتهی به خرداد ما امسال حجم نقدینگی 30.7 (27.2) درصد، و رشد پایه پولی در پایان سال گذشته 18 درصد افزایش داشته است.

فارس

(سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳) ۰۹:۴۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها