یکشنبه / ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ / ۰۹:۳۶
سرویس : اخبار شرکتهای غذایی بورس
کد خبر : ۵۰۵۲۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اخبار شرکتهای غذایی بورس

دولت شرایط آغاز صادرات هدفمند زعفران از طریق بورس کالا را مهیا کند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با توجه به ارزآوری بالای زعفران برای کشور، دولت باید هر چه سریعتر شرایط را برای صادرات یکپارچه و هدفمند زعفران از طریق بورس مهیا کند.

دولت با محول کردن وظیفه تنظیم بازار و آزادسازی قیمت محصولات مهمی چون پتروشیمی، فلزات و کشاورزی به بورس کالای ایران برای خروج اقتصاد از رکود تورمی، نشان داد که اعتقاد ویژه ای به بازار سرمایه دارد.
از این رو در روزهای گذشته برخی از کارشناسان اعلام کرده اند که سازوکار شفاف و مدرن بورس کالای ایران می تواند به بازار و صادرات زعفران کشور نظم ببخشد و موجب ارزآوری بیشتر این محصول ارزشمند برای کشور شود.
بر این اساس، عباس پایی زاده بالنگان، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با تسنیم همین نظر را دارد و معتقد است که بورس کالای ایران با توجه به تجربه موفق در صادرات محصولاتی همچون پتروشیمی، قیر، گندم و سنگ آهن قابلیت جهانی کردن برند زعفران ایرانی را دارد.
این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: یکی از مشکلات بخش کشاورزی، خرد بودن سرمایه ها و عدم توان سرمایه گذاری مناسب در بحث فرآوری و صادرات محصولات کشاورزی است. این درحالی است که برای صادرات هدفمند و مدیریت شده، باید کالاها را براساس استانداردهای بین المللی و برندی ایرانی راهی بازارهای جهانی کرد که به نظر می رسد بورس کالای ایران این قابلیت را دارا باشد.
پایی زاده بالنگان افزود: سرمایه های خرد در بخش کشاورزی می تواند در بورس کالا تجمیع شود و با رشد سرمایه گذاری ها در این بخش به هدف اصلی خود یعنی پوشش عمده بازارهای جهانی زعفران برسیم.
وی تصریح کرد: متاسفانه با توجه به اینکه ما بزرگترین و اصلی ترین تولیدکننده زعفران جهان هستیم اما در سال های اخیر نتوانستیم پرچم زعفران ایران را در بین کشورهای هدف بلند کنیم که این موضوع به نبود عزمی جدی و سازوکاری سنتی و ناکارآمد برمی گردد.
پایی زاده بالنگان اظهار کرد: در همه جای دنیا محصولات غذایی دارای چند برند بزرگ هستند اما در کشور ما به دلیل پراکندگی تولید کنندگان و ناچیز بودن سرمایه ها، هر سرمایه گذار کوچکی به اندازه وسع خود اقدام به صادرات می کند و همین موضوع باعث بی اعتمادی بازارهای هدف به محصول ایرانی می شود.
وی با بیان اینکه زعفران ایران اکنون دارای صدها برند مختلف و نامعتبر است گفت: دولت تدبیر و امید در طول ماه های اخیر نشان داده که به بازار سرمایه اعتماد دارد که در این زمینه نیز با توجه به ارزآوری بالای زعفران برای کشور، باید هر چه سریعتر شرایط را برای صادرات یکپارچه و هدفمند زعفران از طریق بورس مهیا کند.

به گفته پاپی زاده، در صورت تجمیع سرمایه های خرد و تشکیل برندی مشخص در بازار زعفران، امکان تبلیغات روی آن برند نیز آسان تر می شود به طوریکه با صادرات زعفران براساس استانداردهای بین المللی و از طریق مکانی بین المللی همچون بورس کالا، به سرعت می توان بازارهای هدف را تحت تاثیر قرار داد تا دیگر شاهد صادرات فله ای و دلال بازی های فعلی در بازار با ارزش زعفران نباشیم.

تسنیم

(یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳) ۰۹:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها