جمعه / ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۲:۴۲
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۵۰۴۶۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

استفاده صحیح از روغن پالم منجر به سرطان نمی‌شود

یک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه مصرف روغن پالم در بسیاری از کشورها رایج است، گفت: رسیدگی به رعایت استاندارد ها توسط رستوران ها و مراکز عرضه ی سوسیس و کالباس از نکات ضروری تر از مسئله ی استفاده روغن پالم در شیر است همچنین عدم استفاده صحیح از روغن پالم توسط کارخانه ها منجر به آکرولئین و سرطان می شود.

دکتر علی اکبر سهیلی آزاد با اشاره به اینکه عوامل خارجی تاثیر موثری در کیفیت روغن ها دارد، گفت: روغن های گیاهی به علت باند دوگانه و غیر اشباع دارای نقطه دود پایین تری هستند و در صورت افزایش مدت زمان طولانی حرارت، خطر ایجاد ماده آکرولئین در این روغن ها بیشتر است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه ماده آکرولئین یک ماده سرطان زا و خطرناک است، یادآور شد: عدم رعایت استاندارد ها توسط کارخانه ها از روغن منجر به سرطان می شود. رسانه ها باید از طریق آموزش های صحیح به آگاهی مردم کمک کنند.

سهیلی آزاد گفت: کارخانه ها باید مجوز افزودن روغن پالم به شیر را از طریق سازمان ملی استاندارد یا اداره کل نظارت مواد عذایی داشته باشند، این مجوز نشان دهنده فعالیت صحیح و استاندارد این کارخانه ها است و در صورت عدم صدور مجوز از طریق این موسسات باید بر اعمال این کارخانه ها نظارت بیشتری شود.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه زمان طولانی فرایند هیدروژنه در روغن های گیاهی منجر به مشکلات جبران ناپذیری می شود، گفت: روغن های گیاهی به علت افزایش مدت نگهداری طی فرایندی هیدروژنه می شوند. عدم انجام صحیح این فرایند مشکلات زیادی را به همراه دارد.

وی با تاکید بر اینکه رسیدگی به رعایت استاندارد ها توسط رستوران ها و مراکز عرضه سوسیس و کالباس از نکات ضروری تر از مسئله ی استفاده روغن پالم در شیر است، تصریح کرد: بعضی از این مراکز غذاها را به طور مرتب و روزانه در یک روغن سرخ می کنند و این مسئله ممکن است منجر به ایجاد ماده ی آکرولئین و بروز سرطان شود.

سهیلی آزاد با اشاره به اینکه مصرف روغن پالم در بسیاری از کشورها رایج است، گفت: مصرف روغن پالم به تنهایی منجر به سرطان نمی شود و باید از طریق فرهنگ سازی از ضربه به صنعت دامداری و لبنیات کشور جلوگیری شود.

این متخصص تغذیه، تصریح کرد: اسیدهای چرب اشباع شده در روغن پالم بیشتر از سایر روغن های گیاهی است. روغن های گیاهی به علت داشتن باند دوگانه و غیر اشباع نقش موثری را در کاهش کلسترول خون ایفا می کند و استفاده ی آن ها در مواد غذایی ضروری است.

سهیلی آزاد در پایان با اشاره به اینکه مشکلات تداخل روغن پالم با آهن و سدیم موجود در شیر باید بررسی شود، اظهار کرد: نقش عامل اقتصادی در افزودن روغن پالم به شیر انکار ناپذیر است. کارخانه های لبنی به علت منافع اقتصادی خود از چربی موجود در شیر در ساخت کره و خامه استفاده می کنند، بنابراین علت افزودن روغن پالم به شیر پرچرب به خاطر قیمت ارزان آن است.

ایسنا

(جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۳) ۱۲:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها