چهارشنبه / ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۴:۳۹
سرویس : گزارش تصویری
کد خبر : ۵۰۴۲۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس گزارش تصویری

با وجود نگرانی های مردم از ماجرای پالم؛ کارخانه های لبنی محصولات کم چرب را گران کردند!

شاید تا همین یک هفته پیش کمتر کسی واژه «روغن پالم» را شنیده بود، اما به خاطر استفاده برخی از تولیدکنندگان متخلف که از این روغن در تولید انبوه لبنیات پرچرب استفاده می‌کنند، حالا نام و نشان این روغن به گوش خیلی از مردم رسیده است.

البته بدیهی است که مردم قدرت انتخاب دارند و به جای استفاده از لبنیات پرچرب که احتمال وجود روغنهای مضر نباتی در آنها وجود دارد، از لبنیات کم چرب و مطمئن‌تر استفاده می‌کنند. بررسی های میدانی نشان می‌دهد، شیرهای پرچرب روی دست فروشندگان مانده است و مردم در یک حرکت خود جوش خرید این نوع محصول را از سبد غذایی خود حذف کرده اند.
موضوع افزودن روغن پالم محدود به خانواده‌ها نیست، بلکه از تاکسی و مراکز عمومی گرفته تا شبکه‌های اجتماعی از این تخلف تولیدی در کشور صحبت می‌شود. همه از شیر می‌گویند و در شوک هستند که تا امروز برای ثبات سلامتشان شیر می‌خوردند، اما امروز برای ثبات سلامتشان نباید شیر بخورند! 

با این حال بحث شیرهای آلوده به روغن پالم و بحث تقلب و فریب مصرف کنندگان محصولات لبنی و نیز افزایش قیمت محصولات کم چرب مطرح است. 

                                                               شیر



کاهش فروش محصولات پرچرب
در همین خصوص یکی از فروشندگان مواد غذایی  با اشاره به اینکه طی روزهای اخیر فروش محصولات پرچرب بسیار کم شده است، می‌گوید: به نظر می‌رسد مردم در یک حرکت خودجوش از خرید محصولات لبنی پرچرب خودداری کرده‌اند. 
امینی می‌افزاید: هم اکنون فروش شیرهای کم چرب افزایش یافته، به طوری که سبب برگشت خوردن بطری‌های شیر با درصد چربی بالا شده است.
اما غنی زاده، یکی از شهروندان می‌گوید: تاکنون فکر می‌کردم که چربی بالاتر در شیر و ماست به معنی کیفیت بالاتر است، اما با صحبتهایی که اخیراً در جامعه و روزنامه و تلویزیون می‌شنوم، دیگر سراغ محصولات لبنی پرچرب نمی‌روم.
وی اظهار می‌دارد: تاکنون این تردید را داشتم که شیر را با آب مخلوط می‌کنند و غلظتش را کم می‌کنند و سود فروش را بالا می‌برند، ولی حالا این موضوع مطرح است که روغنهای خطرناک با شیر ترکیب و به محصولاتی چون ماست پرچرب، خامه، ماست خامه‌ای و... تبدیل می‌شود!


بین خریدن و نخریدن مانده‌ایم
یکی دیگر از شهروندان با اشاره به اینکه مصرف شیر، سرمایه‌گذاری برای سلامت آینده افراد است، می گوید: در حال حاضر مصرف لبنیات تا حدودی در سبد غذایی خانواده‌ها کم شده است و اکثر خانوارها اولویت خود را برای تهیه نان و مواد غذایی دیگر قرار داده‌اند. 
علی نیا ادامه می دهد: موضوع افزایش قیمت شیر و سایر محصولات لبنی کم بود که حالا روغن پالم هم به آن اضافه شده، به طوری که دیگر نمی دانیم چه کالایی سالم و چه کالایی ناسالم است و آیا لبنیات بخریم یا نه چرا که هیچ نظارتی هم در این زمینه وجود ندارد و تنها متضرر این قضیه مردم هستند. 
در همین حال رئیس سازمان غذا و دارو گفته است، هم‌اکنون بازرسی‌های جدیدی در حال انجام است و هفته آینده نیز اسامی شرکت‌های متخلف تولید کننده لبنیات به افکار عمومی اعلام می‌شود.
رسول دیناروند، تأکید می‌کند: هم‌اکنون برخی تولیدکنندگان متخلف، روغن پالم را به جای چربی طبیعی شیر و ماست جایگزین می‌کنند که برای کنترل این وضع، وزارت بهداشت تیمهای نظارتی خود را فعال کرده و تا هفته آینده نیز درباره نحوه برخورد با این متخلفان، تعیین تکلیف می‌شود.وی می‌افزاید: معلوم نیست متخلفان از چه زمانی با عنوان لبنیات پرچرب، روغن گیاهی غیرمجاز را با شیر و ماست مخلوط کرده‌اند!


افزایش قیمت محصولات کم چرب
در همین حال شواهد بازار نشان می‌دهد، برخی صنایع لبنی در هیاهوی استفاده از روغن پالم اقدام به افزایش قیمت محصولات لبنی کم چرب کرده‌اند.
برخی از برندهای پرمصرف صنایع لبنی با کاهش مصرف محصولات پرچرب صنایع لبنی، اقدام به افزایش حداقل 200 تومانی قیمت شیر و دیگر محصولات کم چرب خود کرده‌اند! که به نظر می‌رسد، این افزایش قیمت به دلیل کاهش مصرف محصولات لبنی پرچرب که سود زیادی را نصیب کارخانه‌ها می‌کرد، اتفاق افتاده و صاحبان برخی از کارخانه‌ها برای جبران سودهای از دست رفته، این بار اقدام به افزایش قیمت محصولات کم چرب کرده‌اند.


توقع مردم

با این حال مردم از مسؤولان انتظار دارند که نگرانی‌های به وجود آمده از عرضه محصولات لبنی پرچرب که در آن روغن غیرمجاز گیاهی استفاده شده است، رفع کنند و همچنین با متخلفانی که از این وضعیت سوءاستفاده کرده و حتی محصولات کم چرب خود را با قیمتهای گران‌تری می‌فروشند، برخورد جدی نمایند تا بیش از این سلامت افراد جامعه مورد تهدید واقع نشود.

قدس آنلاین

(چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳) ۱۴:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها