یکشنبه / ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۰
سرویس : اخبار شرکتهای غذایی بورس
کد خبر : ۵۰۳۳۰
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس اخبار شرکتهای غذایی بورس
چند سوال ساده که بعید است مانند سال های گذشته پاسخی .... :

بفرمایید تب مالت! / پس لرزه های نهیب حساب نشده وزیر بهداشت

پس لرزه های نهیب حساب نشده وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صنعت شیر کشورکه منجر به شناسایی دو! شرکت متخلف در این حوزه و معرفی آنان به عدالت خانه شد حاشیه های دیگری را نیز بوجود آورده است. ظاهرا گروهی به خیال اینکه فرصتی طلایی نصیبشان شده تا انتقامشان را از صنعت لبنیات بگیرند ، تلاش می کنند تا کشور را به سالها قبل و به سطح مناطق فقیر نشین هند و بنگلادش برگردانند. به سه خبر زیر توجه کنید:

 

 - 1      به گفته دکتر محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، شمار مبتلایان به تب مالت در کشور، 15 سال پیش سالانه حدود 90 هزار نفر بوده است که با اتخاذ روش‌های پیشگیرانه، این تعداد در سال 89 به 12هزار نفر رسید اما شمار مبتلایان در 3 سال گذشته دوباره افزایش داشته است.

 

 - 2       رئیس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه تب مالت مهم ترین بیماری مشترک انسان و حیوان (زئونوز) در کشور است، گفت: سالانه 19 هزار نفر در کشور به تب مالت مبتلا می شوند. بیماری تب مالت یا ˈبروسلوزˈ یکی از بیماری های عفونی قابل انتقال بین انسان و حیوان از طریق عامل باکتریایی است که دامداران ، روستاییان و مصرف کنندگان شهری مواد لبنی خام و غیراستاندارد را تهدید می کند.ˈدکتر «محمدرضا شیرزادی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: مخزن انتقال این بیماری در کشور ما گاو و گوسفند است که افراد در تماس با این حیوانات یا مصرف فراورده های لبنی آلوده به تب مالت مبتلا می شوند.رئیس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: دامداران، دامپزشکان، دست اندرکاران خرید و فروش دام در معرض خطر ابتلا به تب مالت قرار دارند اما افرادی نیز که از فرآورده های لبنی غیرپاستوریزه استفاده می کنند به تب مالت مبتلا خواهند شد.

 - 3        رییس اتحادیه فروشندگان لبنیات  تهران افزود 1200  واحد تولید کننده و عرضه کننده محصولات لبنی سنتی در سطح شهر تهران! مشغول فعالیت هستند که نسبت به دو سال گذشته این رقم با افزایش 3 برابری!!! مواجه شده است.

 

خبرها را که کنار هم می گذاری معلوم می شود  طی سه سال گذشته 58 درصد به آمار مبتلایان به تب مالت در کشور اضافه شده است. درحالیکه یکی از دلایل مهم ابتلا به این بیماری پرهزینه و طولانی مدت مصرف فرآورده های لبنی غیر پاستوریزه اعلام می شود، در شهری مثل تهران با افتخار اعلام می شود که تعداد جایگاههای عرضه فرآورده های سنتی به سه برابر افزایش یافته است.

می ماند چند سوال ساده که بعید است مانند سالهای گذشته پاسخی در خور داشته باشد:

 - 1       این مراکز عرضه که تعداد زیادی از آنها حتی مجوز صنفی هم ندارند با مجوز کدام دستگاههای نظارتی به فعالیت ادامه داده و براحتی آنرا توسعه می دهند؟

2       - با توجه به اینکه این فروشگاهها به عرضه مواد غذایی فساد پذیر مشغولند چند بارمورد  بازرسی دستگاههای نظارتی غذا و سلامت قرار گرفته اند و نتایج این بازرسیها در کجا عرضه شده است؟

3       - از آنجا که وجه غالب محصولات ارایه شده در این فروشگاهها مستقیما و یا مخلوطی از شیر گوسفندی است، چند واحد تامین کننده شیر گوسفندی صنعتی در کشور وجود دارد؟ آنالیز میکروبی شیر گوسفندی تولیدی کشور در کدام سازمان مسئول قابل مشاهده است؟

-  4      در حالیکه تولید کنندگان صنعتی و سالم بدرستی تحت نظارت دایمی دستگاههای متعددی قرار می گیرند ، آیا وقت آن نرسیده است که سازمانی مسئولیت این واحدها را بپذیرد و پاسخگوی مردم باشد؟

  - 5        کاش صداو سیما مستندی از کارگاههای تولید و عرضه فرآورده های سنتی ، شرایط نگهداری وکامیونت های حمل و نقل این فرآورده هارابه نمایش بگذارد تا شاید وجدان خفته دستگاههای نظارتی در این رابطه هم بیدار شود...

 - 6        اعتراض!! رییس این اتحادیه در مورد قیمت خرید شیرخام کارخانه ها از دامداران بیشتر از سایر موضوعات جلب توجه می کند. مدتها بود با مشاهده فروشگاههای بزرگ و اکثرا دو سه دهنه سنتی فروش در گرانترین  نقاط تجاری تهران و سایر شهرهای بزرگ  این سوال در ذهنم نقش بسته بود که سود این کار چقدر است که چنین سرمایه گذاریهایی را توجیه پذیر می کند! اعلام  فروش غیر قانونی شیر خام به قیمت 2200 تومان!! (روزنامه کسب وکار مورخ 18 مرداد 1393) در این فروشگاهها به مردم از سوی  رییس این اتحادیه نشان  می دهد که این دوستان نه تنها نگران هیچگونه نظارت کیفی نیستند ، بلکه دستگاههای مسئول قیمت گذاری هم گذرشان به این مراکز نمی افتد...

       - نگارش این یادداشت در غوغای مصرف روغن پالم در تعداد اندکی از کارخانه های لبنی ازآنرو صورت می پذیرد که ظاهرا این آقایان بوی کباب شنیده اند و با مصاحبه های پی درپی از این نمد کلاهی برای خود می جویند. به نظر می رسد راه اندازی کمپین های دروغین تحریم فرآورده های سالم کار همین جماعت باشد که مترصدند با حذف صنایع لبنی سینه ها را جلو داده  و در ورودی این فروشگاههای شیک و بزرگ بایستند ودر غیاب هر گونه نظارتی مردم را دعوت  کنند که: بفرمایید تب مالت....

تشدید نظارت بر عرضه کنندگان فرآورده های شیری را بخاطر ارتقای شاخص سلامت مردم به فال نیک می گیریم، اما این سوال باقی است که چرا یک بام ودو هوا؟؟

حسین چمنی

کارشناس صنعت شیر

19 مرداد ماه 1393

(یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳) ۱۳:۱۰
Gholamreza Rezaeinia
۱۳۹۳/۰۵/۲۰
0
0
0

کاملا نظر درستی است. اما سوال داشتم از جنابعالی در مورد تولید پنیر به روش اولترافیلتراسیون. ایا با توجه به روش تولید کازیین این نوع پنیر قابل جذب میباشد


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها