یکشنبه / ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ / ۲۱:۱۲
سرویس : صنایع و خدمات چاپ و بسته بندی
کد خبر : ۵۰۱۵۳
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس صنایع و خدمات چاپ و بسته بندی
دکتر مصطفی ایرانمنش:

آینده بسته بندی محصولات لبنی

در یک تحقیق برای مشخص کردن جهت گیری های بسته بندی محصولات لبنی در آینده تعدادی از کارشناسان و متخصصان صنایع لبنی ایالات متحده، گزارش های خود را ارائه کردند. توافقات کلی و عمومی در برخی موارد وجود داشت اما همواره این طور نبود. در ادامه به برخی از این نظرات اشاره خواهیم کرد.

آیا سرانجام ایالات متحده آماده پذیرش بسته بندی اسپتیک شیر خواهد شد؟
بسته بندی اسپتیک و 
UHT در بخش شیر در حال تغییر و تحول است. این فرآیندها، به ویژه اسپتیک، فروش شیر در بخش های مختلف فروشگاه ها مانند بخش محصولات پروتئینی و یا بخش فروش نان را ساده ساخته و همچنین فروش آن را در کانال های مختلف توزیع، تسهیل می نماید. از جمله این کانال های توزیع می توان به تحویل مستقیم فروشگاهی برای سهولت انبارداری، ماشین های خود کار فروش مواد غذایی و حتی استادیوم های ورزشی اشاره نمود. کارشناسان عنوان می کنند که بسته بندی اسپتیک سبز- سازگار با محیط زیست- است چرا که به سادگی بازیافت شده و انرژی کمتری برای انبارداری و حمل و نقل آن مصرف می شود.
● نشریه بسته بندی غذا و دارو(
Food & Drug Packaging)
تولیدکنندگان محصولات لبنی باید شیرهای با ماندگاری معین را بپذیرند اما مشتریان آمریکایی هنوز آماده نیستند. تولیدکنندگان می توانند با حمل و نقل کانتینرهای یخچال دار، بسته بندی های اسپتیک را جابجا سازند و خرده فروشان نیز محصولات را در یخچال های فروشگاهی به فروش رسانند. صنایع لبنی می تواند خلاقیت و نوآوری های بسیار بیشتری در یافتن بازارهای جدید داشته باشند. برای مثال، صنایع آب نبات و شکلات را در نظر بگیرید که موفقیت چشمگیری در فروش در مکان هایی همچون
Blockbuster، دفاتر شرکت ها و ایستگاه های راه آهن و مترو یافت. استفاده از بسته های با ماندگاری بالا هنوز در میان مشتریان آمریکایی جایگاه مطلوبی نیافته است و آنان هنوز آمادگی پذیرش این محصولات را ندارند. بخشی از این امر مربوط به نوع زندگی و فرهنگ است؛ حتی کودکان نیز همچنان از نوشیدنی های تازه و خنک استفاده می کنند مانند نوشیدنی های سردی که در هنگام صرف ناهار مصرف می کنند.
● شرکت 
Organic Valley family of Farms, Lafarge, Wisconsin 
ما با استفاده از شیرهای ارگانیک اسپتیک یکبارمصرف ( مصرف یکباره) به موفقیت مطلوبی دست یافتیم. ما در اوایل سال جاری شیر 
۱ درصد را به صورت بسته های ۲۴ تایی یکبارمصرف با ظاهر ۴ گوش با هدف فروش به کودکان معرفی نمودیم. همچنین بسته های ۴ تایی آن را نیز در خرده فروشی ها عرضه کردیم. فروش این بسته های با مصرف یکباره، بسیار خوب بود. تمرکز بر روی مصرف در کمپ ها، قایق ها، کوله پشتی های سفری و همچنین آبدارخانه ها برای مواقع ضروری بود. ما می خواستیم مشتریان بتوانند هنگام حرکت و کار نیز از این محصول استفاده نمایند. به همین منظور این محصول را ابتدا در محل های عرضه مستقیم (بگیر و برو) توزیع نمودیم، سپس شیرسویای اسپتیک را در خواربارفروشیها قرار دادیم و پس از آن در بخش محصولات لبنی و کنار خامه ها عرضه کردیم. قرارگیری محصول در ۳ مکان در فروشگاه ها بسیار ایده آل بود.
برای اولین بار، شیر ارگانیک اسپتیک برای مصرف یک باره عرضه شد اما پاسخ گوی نیاز بازار نبود. امروزه تولید شیرهای ارگانیک رشد چشمگیری یافته است. چنان چه ما یک خط اسپتیک 
۱لیتری برای صادرات به جزایر کاراییب، آمریکای لاتین و بازارهای آسیا راه اندازی نمودیم. شیر ارگانیک در این بازارها بر خلاف بسته بندی آن محصول جدیدی به شمار می رود.
● شرکت 
Purity Dairy, Nashville, Tennessee 
با توجه به اینکه طعم و مزه شیر اسپتیک به خوبی شیر تازه نیست، ما فکر نمی کنیم که در بازار با تقاضای بسیاری مواجه باشد. تفاوت بسیاری میان طعم و مزه شیر اسپتیک با شیر تازه وجود دارد و ما به سوی تولید شیر اسپتیک حرکت نخواهیم کرد.
بسته بندی 
UHT مرحله ای بین اسپتیک و پاستوریزه کردن است، آیا بسته بندیUHT جای اسپتیک و شیر تازه پاستوریزه را خواهد گرفت؟
نشریه بسته بندی غذا و دارو 
F&D Packagingتقاضای مشتریان برای محصولات دارای ماندگاری طولانی تر، بسیار بالاست و تولیدکنندگان با این امتیاز، به عنوان یک برتری رقابتی مواجه هستند.زمان ماندگاری بالاتر بیش از آن که از نقطه نظر بازاریابی ارزشمند باشد، از دیدگاه زنجیره تامین ارزشمند است. این چنین محصولاتی نزد مشتریان سالم تر و تازه تر به نظر می رسند. مشتریان همچنان به دنبال محصولات تازه تر هستند و آگاهی بیشتری نسبت به تازگی محصول، با تاریخ های مندرج بر روی بسته بندی محصول یافته اند.
تازگی برای مشتریان بسیار مهم است و آنها قفسه فروشگاه ها را به دنبال محصولات تازه جستجو می کنند.
● شرکت 
Shamrock farms, Phoenix, Arizona
تقاضا برای محصولات با ماندگاری بالاتر با توجه به افزایش هزینه های حمل و نقل، هزینه های عملیاتی، کاهش کانال های توزیع و توسعه بازار برای شیرهای تازه، بیشتر است. برای تولیدکنندگان محصولات لبنی محلی، به منظور رقابت در عرصه ملی، ضروری است که محصولات برای مدت بیشتری تازگی خود را حفظ نمایند. این موضوع در مورد محصولاتی که در کانال های توزیعی مانند ماشین های خودکار فروش مواد غذایی، اهمیت ویژه ای داراست.
مشتریان تنها خواهان شیر تازه هستند و اغلب تصور می کنند که ماندگاری طولانی تر نشان دهنده تازگی محصول است. مشتریان بدون توجه به فرآیند تولیدی، شیرهای با ماندگاری طولانی تر را همانند شیرهای تازه دامداری ها مصرف می کنند و این نشان دهنده قابلیت رشد مطلوب این شیرها می باشد.
تورم به شکل تهدید آمیزی در سطح بالا باقی مانده است. تاثیر این تورم بر لبنیات چیست؟
● شرکت 
Walls&#۰۳۹; Dairy, Le Mars, Lowa
از آنجا که فشار تورم در هزینه بسته بندی تداوم یافته است، تولیدکنندگان لبنیات به طور مداوم باید راه هایی برای مدیریت بهره وری بیشتر بیابند. در مورد محصول، تولیدکنندگان به دنبال بسته بندی هایی هستند که بتوانند با آنها حداکثر بهره وری را از ماشین آلات به دست بیاورند و ضایعات را به حداقل برسانند.
به علاوه، تولیدکنندگان محصولات لبنی باید به اثرات نوع بسته بندی بر هزینه های حمل و نقل نیز توجه کافی داشته باشند. اندازه و شکل بسته، در حمل و نقل بسیار حائز اهمیت است چرا که بسیاری از ظروف و جعبه ها روی یک پالت بسیار مناسب و به بهترین شکل قرار می گیرند و فضای مورد نظر را به شکل بهینه پر می کنند. تولیدکنندگان باید واکنش مشتریان به نوع بسته بندی را نیز همواره مدنظر داشته باشند. این بسیار مهم است که بسته بندی تولید شده آسان باز شود و به سادگی مورد استفاده قرار گیرد و همچنین اندازه آن متناسب برای قرارگرفتن در یخچال یا فریزر مشتریان باشد.
● شرکت 
Organic valley
قیمت رزین بعد از توفان کاترینا به شدت افزایش یافته است، نرخ بنزین به طور مداوم در حال افزایش است. هزینه های حمل و نقل نیز برای تمامی محصولات در هر صنعتی نیز افزایش یافته است. برخی می گویند، بسته بندی اسپتیک می تواند یک راه حل باشد.
هزینه های انتقال با کشتی از سواحل غربی اقیانوس به آسیا نسبت به انتقال محصولات با کامیون از میان کشورها، به دلیل هزینه های انرژی و نوع بسته بندی پایین تر است. بسیاری جوامع برنامه های بازیافت برای جعبه ها و کارتن های اسپتیک را ارائه نکرده اند چون معتقد هستند این بسته ها به این دلیل تولید شده اند که نباید در یخچال قرار گیرند و انرژی مصرف کنند. یک جعبه مربع شکل، اندازه مناسب برای حمل و نقل دارد چون هیچ فاصله ای میان دو محصول وجود ندارد. این برای همه محصولات صادق است.
● شرکت 
Wells Dairy
افزایش هزینه های انرژی برای اغلب تولیدکنندگان مواد غذایی وجود داشته است اما در حال حاضر، صنایع به یک حالت ثبات رسیده اند. ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم که تولیدکنندگان اندازه بسته بندی محصولات شان را کاهش دهند.
● شرکت 
Purity Dairy
ما تلاش کردیم تا با بهینه کردن اندازه گروهی از محصولات مان، به یک قیمت قابل رقابت برسیم اما هیچ برنامه ای برای تغییر بسته بندی به پلاستیک یا عرضه شیر با ماندگاری بالا نداریم. ما بازار بسیار پرتکاپو و مناسبی در بسته بندی کاغذی داشته ایم. احساس می کنیم که تولیدکنندگان به استفاده از پلاستیک عادت کرده اند. ما نمی خواهیم با پلاستیک مخالفت کنیم. ما سال گذشته تصمیم گرفتیم که محصولات جدیدی با طعم های جدید تولید کنیم. کارتن های مقوایی شیر مدارس خود را برای به روز شدن، تغییر خواهیم داد. این کار را امسال انجام نمی دهیم اما سعی داریم با تفکر و برنامه ریزی مناسب روش درستی برای انجام این کار بیابیم.


اگر مشتریان و مدارس به ما بگویند که باید از پلاستیک استفاده کنید ما سرمان را روی زمین نخواهیم گذاشت. از نقطه نظر اقتصادی؛ هزینه مواد بسته بندی برای کاغذ 
۱۷ سنت و برای پلاستیک ۲۷سنت در برنامه شیر مدارس خواهد بود.


بسته بندی های 
sustainable (دارای استحکام و دوام بالا) بدل به یک موضوع داغ شده است. استحکام و دوام در بخش محصولات لبنی دارای چه اهمیتی است؟


● شرکت 
Shamrock farms
مشریان بیش از پیش به دوام و استحکام بسته بندی علاقمند شده اند. آنها امروزه بیش از هر زمان دیگری به دنبال محصولات دوستدار محیط زیست هستند. برای تولیدکنندگان محصولات لبنی، تداوم جستجو برای یافتن فرصت های به منظور بسته بندی های دوام پذیر و با استحکام امروزه و در آینده اهمیت بیشتری خواهد یافت.


● شرکت 
American Dairy Brands
ژله های ورزشی ما به صورت منطقه ای در قوطی های استیل یا آلومینیومی 
۱۰ اونسی بسته بندی می شود. ما بسته بندی و گرافیک روی آن را به خاطر موقعیت ویژه در مقابل نوشیدنی های انرژی زا دوباره سازی کردیم.
با قوطی آلومینیومی 
۱۸ اونسی(۲۵۰ میلی لیتری) با ظاهر باریک و لوکس، شرکت در شهرهای دالاس و Salt Lake موفقیت چشمگیری نزد مشتریان پیدا کرد. این بسته بندی خنکی کافی برای مشتریان را به همراه دارد. طعم فوق العاده آن نیز رضایت مشتریان را جلب نموده است و آنان را به خرید مجدد تشویق می کند. با رنگ های درخشان و جلای فلزی این قوطی بر روی قفسه فروشگاه ها به خوبی می درخشند. بازیافت آن نیز بسیار ارزشمند و حائز اهمیت است.


● نشریه بسته بندی غذا و دارو 
F&D Packaging
موج جدیدی برای افزایش دوام و استحکام در اغلب بخش های و در تمامی انتظارات ما از محصولات لبنی از جمله بسته بندی، به وجود آمده است. این حرکت، با توجه به آگاهی و هوشیاری مشتریان نسبت به مخاطرات زیست محیطی همچنان ادامه خواهد یافت. هنوز برخی موضوعات مانند درجه بندی و جداسازی وجود دارد. بطری های 
PET برای بسته بندی آب یک برنامه بازیافت موفقیت آمیز یافته اند. بطری های آب می خواهند بطری های PLA را از صحنه خارج کنند. PLA بر پایه ذرت و زیست تخریب پذیر می تواند جریان بازیافت PETرا مخدوش ساد و نمی تواند به سادگی از PET بدون تجهیزات جداسازی مادون قرمز جدا گردد. اگر PLA با سیستم یازیافت سازگار نگردد، مساله غامضی برای برندها به وجود خواهد آمد.

 

● شرکت Wells Dairy
  امروزه توجه و علاقمندی به استحکام و دوام بیش از گذشته وجود دارد. ما فهمیدیم که فرصت های بسیاری برای استحکام و دوام پذیری وجود دارد، شامل: حذف جعبه های مربوط به حمل و نقل و کشتیرانی، پلاستیک های نازک تر و بسته بندی های زیست تخریب پذیر. مشتریان اغلب به تغییرات بر روی بسته بندی عکس العمل مناسب نشان می دهند. ما به صورت مداوم تجربیات و خواست های مشتریان را در تولید محصولات مان اعمال می کنیم. بسیاری از چالش های بسته بندی محصولات لبنی حول محور طراحی ساختاری/ عملکردی می گردد مانند ارائه درزبندی یا دوخت ایمن و یا بسته بندی های با وزن سبک تر.

 

● شرکت Shamrock farms
گام های بسیار بلندی برای تولید بسته بندی که سهولت بیشتری برای مشتریان داشته و دوستدار محیط زیست باشد برداشته باشد اما همیشه فرصت هایی برای بهبود بسته بندی وجود دارد.
بسته بندی که بازیافت پذیر است، اندازه مناسبی برای قرارگیری در یخچال دارد، محافظت می کند از محصول مانند بسته بندی های ممانعت کننده در برابر نور و قابلیت حمل و نقل بهتری دارد، همچنان روند رو به رشدی را تجربه خواهد کرد.

فودنا - شبکه خبری صنایع غذایی ایران

(یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳) ۲۱:۱۲
دکتربخشایش
۱۳۹۳/۰۵/۱۲ Russia
5
0
0

زنده باد استاد ایران منش


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها