دوشنبه / ۶ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۴:۴۹
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۵۰۰۳۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

هرمزگان هفتمین تولید کننده خرما در کشور

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: هرمزگان به لحاظ کشت نخیلات رتبه چهارم و ازحیث تولید محصول رتبه هفتم را در کشور به خود اختصاص داده است.

ناصر حیدری پوری افزود: این استان از جمله استان های کشور است که پنج ماه از سال را به برداشت انواع خرما سپری می کند، برداشت خرما در هرمزگان از تیر ماه با گونه خرمای آل مهتری میناب آغاز شده است و در آبان با خرمای پیارم حاجی آباد به پایان می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت‌: سطح نخلستان‌های هرمزگان 37 هزار و 898 هکتار است که پیش بینی می‌شود امسال بیش از 148 هزار تن خرما از این نخلستانها برداشت شود، بیشترین کشت با سطحی معادل 12 هزار هکتار به شهرستان میناب وبرداشت محصول بالغ بر 52 هزارتن اختصاص دارد.

حیدری پوری ابراز کرد: از آغاز فصل برداشت خرما تاکنون 75 هزار تن محصول از نخلستان‌های هرمزگان برداشت شده است. پارسال 148 هزارتن خرما در هرمزگان برداشت شد.

وی افزود: با اجرای اقدامات لازم از جمله توسعه ، اصلاح و نوسازی باغ‌ها‌، هرس کردن ، مبارزه با آفات، مساعد شدن عوامل وشرایط اقلیمی و بارندگی مناسب انتظار افزایش تولید این محصول حتمی است و سازمان جهادکشاورزی در خصوص جایگزینی ارقام مرغوب تجاری و کمک به اجرای برنامه‌های مدیریتی و به‌زارعی در زمینه افزایش محصول باغداران استان کمک خواهد کرد.

حیدری پوری افود: در کشور بیش از 100 رقم خرما وجود دارد که 80 رقم آن در باغات نخیلات هرمزگان کشت شده که ارقام . مضافتی، خنیزی، شاهانی‌، پیارم، خاصویی‌، کریته‌، مردا سنگ‌، زرک و کلک سرخ از ارقام مرغوب خرما در هرمزگان است‌.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اتخاذ تسهیلات به منظور ارزش افزوده محصول برای نخل داران گواهی محصول سالم می دهد . محصول سالم محصولی است که سموم استفاده شده آن در حد استاندارد باشد. با ترویج تولید محصول سالم کشاورزی و بکارگیری حد مجاز سموم و کودهای شیمیایی ضمن حفظ سلامت مصرف کنندگان، محیط زیست از آسیب‌های جدی حفظ می‌شود‌.

رئیس سازمان با بیان اینکه در استان هرمزگان 8760 هکتار نخیلات بیمه هستند، ابراز کرد: در صورت بروز خسارت به نخیلات کارشناسان صندوق بیمه از نخیلات کشاورزان بازدید وپس از محاسبه درصد خسارت‌، اقدامات اجرایی جهت پرداخت خسارت انجام می‌شود.

وی افزود‌: براساس شرایط استان بیشترین عوامل خسارت در استان هرمزگان را می‌توان به ترشیدگی خوشه در اثر رطوبت زیاد و خشکیدگی خوشه در مناطقی که رطوبت خیلی کم باشد، اشاره کرد.

حیدری پوری تصریح کرد: سطح کل نخیلات 38هزار هکتار در استان است که 35 هزار هکتار آن از نخیلات آبی بشمار می‌آید و مابقی بصورت دیم مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه نخیلات آبی مشمول بیمه قرار می‌گیرند، افزود: 25 درصد از کل نخیلات آبی در استان در سال زراعی92- 93 خوشبختانه بیمه شده‌اند‌ که نسبت به سال گذشته 12 درصد سطح بیمه در استان افزایش یافته است.

حیدری پوری افزود: هشت هزار و760 هکتار نخیلات در استان مشمول پوشش بیمه محصولات کشاورزی شده‌اند‌ که به تفکیک رودان دو هزار و 715 هکتار‌، حاجی آباد دو هزار و 452 هکتار‌، سیریک و میناب یک هزار و 752هکتار‌، بندرعباس یک هزار و 68 هکتار‌، خمیر 175هکتار، بشاگرد 350 هکتار‌، بستک 200 هکتار، جاسک 48 هکتار.

وی افزود‌: بیشترین سطح بیمه نخیلات استان در رودان با دو هزار و 715 و کمترین نخیلات در جاسک با 48 واقع شده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان افزود: شهرستان میناب با بیش از 52هزار تن رتبه اول با 12هزار هکتار سطح زیر کشت و شهرستان رودان با بیش 43هزار تن رتبه دوم وسطح زیر کشت 9هزار و شهرستان حاجی آباد با17هزارتن رتبه سوم و چهار هزار هکتار رتبه سوم را داراست.

وی اظهارکرد: مشکلات اساسی که در زمینه محصول خرما در سطح استان باآن مواجه هستیم، افزایش هزینه داشت، برداشت و عدم شرایط لازم جهت خرید تضمینی و فقدان مراکز فرآوری و بسته بندی‌، عدم پیش بینی بازار‌های هدف است‌.

 

 

 

 

 

 

ایسنا

(دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳) ۱۴:۴۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها