دوشنبه / ۶ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۲:۳۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۰۰۳۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سبوس سرشار از فیبر است

اگر دقت کرده باشید، این روزها عرضه سبوس در عطاری‌ها بسیار رایج شده است.

به‌همین دلیل  از دکتر محمدحسین عزیزی پرسیدیم که اصلا سبوس چیست و چه کاربردی دارد و او  پاسخ داد: «سبوس همان پوسته گندم، جو یا برنج است. زمانی که این غلات برای پوسته‌گیری به کارخانه‌ها فرستاده می‌شوند، پوسته نازک رویی آنها یا همان سبوس‌شان، جدا می‌شود».

    سبوس


این متخصص صنایع غذایی معتقد است که سبوس، حاوی فیبر و مواد غیر قابل هضم فراوانی است. از این رو، مصرف آن در رژیم غذایی روزانه باعث افزایش حجم غذا در معده و روده می‌شود. 

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد:‌ «مواد فیبری فراوان موجود در سبوس، آب زیادی را در خود جذب و حبس می‌کنند. به‌همین دلیل هم حجم غذا در دستگاه گوارش را افزایش می‌دهند».

وی یادآور می‌شود که با این کار، سرعت حرکت غذا در دستگاه گوارش افزایش می‌یابد و به این ترتیب، غذا هم زودتر از بدن دفع می‌شود. «این مساله می‌تواند مزایا و معایبی داشته باشد. خوبی دفع سریع و بالای مواد غذایی از بدن، کمک به امر کاهش وزن است و بدی آن هم این است که چربی، املاح و ویتامین‌های موجود در مواد غذایی، وقت کافی برای جذب در بدن را پیدا نمی‌کنند».

البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که مصرف حجم متعادلی از خوراکی‌های سرشار از فیبر (حدود 30 گرم در روز) می‌تواند برای بیماران دیابتی یا افرادی که از مشکلات قلبی و عروقی رنج می‌برند، مناسب باشد. 

 سلامانه

(دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳) ۱۲:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها