یکشنبه / ۵ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۳:۲۹
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۵۰۰۱۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

آجیل را در سالاد مصرف کنید

گروهی از افراد همواره به فکر این هستند که چه بخورند و چه نخورند و همیشه به دنبال خوراکی‌ها و مواد غذایی هستند که کم‌کالری باشند. عادات غلط تغذیه‌ای، مصرف غذاهای آماده و سرخ‌کرده به مقدار زیاد و کم‌تحرکی ازجمله عوامل اصلی بروز چاقی به شمار می‌روند.

اما استفاده از بسته‌های سالم غذایی و گنجاندن مواد مغذی مفید در رژیم غذایی می‌تواند به حفظ وزنی متعادل کمک کند. از سوی دیگر، برخی به کالری دریافتی از غذا توجهی ندارند و تصور می‌کنند کالری به خودی خود از بین می‌رود. آنها زمانی به فکر می‌افتند که دیگر کار از کار گذشته و وزن بدن تا حد زیادی بالا رفته است. حال اگر می‌خواهید اندامی متناسب داشته باشید باید مراقب مصرف انواع مواد غذایی باشید تا با روش غلط دچار اضافه وزن نشوید. 
انگور از میوه‌های مغذی است که معمولا از نطر کالری مشکلی را ایجاد نمی‌کند ولی شیرینی حبه‌های انگور می‌توانند مشکل‌آفرین باشد. یک فنجان انگور معادل 15 گرم قند دارد و از آنجایی که معمولا افراد به مصرف یک فنجان بسنده نمی‌کنند، مصرف قند آنها در یک وعده بالا می‌رود که برای اضافه وزن مضر است. دانه‌های خوراکی یا آجیل سرشار از مواد مغذی هستند و پزشکان مصرف آن را توصیه می‌کنند ولی از سوی دیگر، به دلیل بالا بودن میزان کالری و چربی باید با احتیاط مصرف شوند. 
یک لیوان بادام و بادام‌زمینی حدود 14 گرم چربی و بیش از 160 کالری انرژی دارد. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند برای استفاده از ویتامین E، منیزیم و اسیدهای چرب امگا3 موجود در بادام، گردو و سایر دانه‌های خوراکی بدون اضافه وزن بهتر است از این دانه‌ها در سالاد استفاده کنند.

میوه‌های خشک ازجمله خوراکی‌ها و تنقلاتی هستند که به‌عنوان میان‌وعده مورد استفاده قرار می‌گیرند و مصرف مداوم آن باعث اضافه وزن می‌شود. میوه‌های خشک قند و کالری بالایی دارند به‌طوری که نصف فنجان میوه خشک حدود 25 گرم قند و 107 کالری انرژی دارد. پزشکان توصیه می‌کنند در صورت مصرف میوه‌های خشک، نوعی را انتخاب کنید که شیرینی کم‌تری داشته باشد. از سوی دیگر، آنها مصرف میوه‌های تازه را بیشتر توصیه می‌کنند ولی افراد باز هم باید در مصرف میوه‌هایی که قند بالا دارند، مراقب باشند. 
شیره نارگیل، نوشیدنی لذیذی است که حاوی مواد مغذی فراوانی است ولی اضافه وزن زیادی ایجاد می‌کند. این شیره با وجود داشتن الکترولیت‌هایی چون سدیم و پتاسیم در بهبود مصدومیت‌های ورزشی بسیار موثر است. نوع طبیعی آن قند و کالری کم‌تری دارد ولی در نوع صنعتی، قند به آن اضافه می‌شود.

بسیاری از افرادی که از اضافه وزن رنج می‌برند بر این باورند که با حذف غذاهای پخته از رژیم غذایی، می‌توانند بر چاقی غلبه کرده و به مرور به وزن ایده‌آل خود دست یابند ولی تحقیقات نشان داده افرادی که به سمت مصرف مواد غذایی خام از قبیل کلم، هویج و کرفس رو می‌آورند، تمایل بیشتری به مصرف مواد پرکالری مانند کره، پوره میوه‌ها و نشاسته دارند تا خلأ موجود در رژیم غذایی را پر کرده باشند. در کنار هم قرار گرفتن برخی از این مواد باعث بالا رفتن کالری دریافتی و در نتیجه به مرور زمان دچار اضافه وزن می‌شود.

روزنامه فرهیختگان

(یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳) ۱۳:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها