شنبه / ۴ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۳:۴۰
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۴۹۹۷۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالا اعلام کرد

عوارض صادراتی زعفران با هدف مدیریت بهینه فرایندهای صادراتی لغو شد

مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد: لغو عوارض صادراتی زغفران در بسته‌بندی بالای 30 گرم با هدف مدیریت بهینه فرایند صادرات صورت گرفته است.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، «محمود بازاری» ضمن اشاره به تقاضای خریداران عمده زعفران به اوزان بالاتر از 30 گرم گفت: وضع عوارض صادراتی بر بسته‌بندی‌های بالای 30 گرم که با استناد به مصوبه سال 87 هیات وزیران صورت گرفت، تاثیر معنی‌داری بر رشد عملکرد صادرات زعفران در بسته‌بندی زیر 10 گرم نداشته است و با همین ارزیابی تصمیم به لغو عوارض صادراتی زعفران بالای 30 گرم گرفته شد.

وی در خصوص مدیریت بازار جهانی زعفران گفت: ایران بیش از 96 درصد تولید زعفران جهان را در اختیار دارد و در این زمینه دارای مزیت مطلق است، به همین دلیل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای مدیریت بازار جهانی یکی از الزامات ضروری این حوزه است.

به گفته مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالا، زعفران ایران به بیش از 40 کشور صادر می‌شود و میزان صادرات این محصول طی دو ماه نخست سال جاری 20 تن به ارزش 30 میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت درصد رشد داشته است.

بازاری افزود: سازمان توسعه تجارت بر صادرات زعفران با ایجاد ارزش افزوده بالا تاکید دارد و رسیدن به این هدف باید بر اساس راهکارهای ایجابی و بدون ایجاد هرگونه محدودیت صورت گیرد.

وی در مورد میزان تولید زعفران گفت: در سال جاری پیش‌بینی می‌شود که محصول تولیدی زعفران به بیش از 300 تن برسد و این میزان نسبت به سال‌های گذشته از رشد خوبی برخوردار است، به همین دلیل سیاست‌گذاری صادرا این محصول، دقت نظر دولت و شورای ملی زعفران به عنوان تشکل تخصصی این حوزه را می‌طلبد.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالا یکی از راهبردهای سازمان توسعه تجارت طی سال‌های اخیر در زمینه فرایندهای تولید و صادرات زعفران را بحث تخصصی شدن صادرات زعفران توسط بنگاه‌های تخصصی صادراتی اعلام کرد.

وی تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت با همکاری بخش خصوصی و شورای ملی زعفران، در تلاش است، ظرف دو ماه آینده ضوابط و مقرراتی را با تکیه بر ایجاد ارزش افزوده در محصول صادراتی، ارتقاء بسته‌بندی، برندسازی در بازارهای جهانی و تمرکز بر تخصصی شدن فرایندهای تولید و صادرات این محصول تدوین کند.

بازاری تاکید کرد: سازمان توسعه تجارت و دفتر توسعه صادرات کالا به طور خاص خواستار تخصیص منابع و اعتبارات بودجه‌ای به منظور اجرای راهکارهای عملیاتی در قالب برنامه جامع و اجرای فراگیر طرح شناسه ملی و ارتقای کیفیت است.

یادآور می‌شود، دفتر توسعه صادرات کالا بخش تخصصی و کارشناسی سازمان توسعه تجارت در حوزه صادرات کالا است که گسترش صادرات در 6 گروه تخصصی کالایی شامل محصولات کشاورزی، صنایع غذایی، معدن و صنایع معدنی، برق و مکانیک، پتروشیمی و مواد شیمیایی و فرش و صنایع دستی از جمله فعالیت‌های این دفتر به شمار می‌رود.

این دفتر با هدف بررسی کارشناسی موانع و مشکلات صادرات، فرایندهای قبل و بعد از تولید در حوزه صادرات، بررسی ظرفیت‌های کشور برای شناسایی توانمندی صادراتی، شناخت و بررسی ظرفیت‌های جدید کالایی، مشاوره تخصصی به بنگاه‌ها و افراد صادرکننده و برگزاری میزهای تخصصی کالایی فعالیت می‌کند که سالانه بر اساس عملکردهای پیشین، توانمندی‌های صادراتی کشور و سند چشم انداز، اهداف جدید صادراتی را برای کالاهای غیرنفتی بررسی و تدوین می‌کند.

 

 

 

 

 

 

(شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳) ۱۳:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها