شنبه / ۴ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۲:۴۱
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۴۹۹۶۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

کل نیاز به واردات برنج ۶۰۰هزارتن در سال است

دبیر انجمن برنج ایران با بیان اینکه امکان عدم واردات برنج در فصل برداشت آن تقریبا ممکن نیست، گفت: کل نیاز به واردات برنج ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزارتن در سال است و علت اقبال مردم به برنج خارجی به خاطر ارزانی و یک‌دست بودن است.

جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج کشور در مورد واردات برنج به کشور، گفت: با توجه به میانگین تولید برنج در چند سال اخیر میزان نیاز به واردات و کسری این محصول در کشور فقط 600 تا 700 هزار تن در سال است و به بیشتر از این مقدار نیاز نداریم.

وی با بیان اینکه نیاز کشور به واردات برنج اجتناب‌ناپذیر است، افزود: تنظیم واردات مهمتر از مقدار واردات برنج است، به طوری که باید واردات را در فصل برداشت کنترل کرد که البته کنترل آن به معنای وارد نکردن برنج به کشور در فصل برداشت نیست، چرا که تقریبا چنین اتفاقی غیر ممکن است.

دبیر انجمن برنج کشور تصریح کرد: برخی مواقع قراردادی برای واردات برنج بین دو کشور نوشته می‌شود که ممکن است زمان ورود آن به بنادر کشور درست مطابق با فصل برداشت برنج باشد که در این مواقع برای جلوگیری از عواقب آن نباید موضوع را رسانه‌ای کرد و فقط باید دولت در جریان واردات و مقدار آن باشد.

* 3 شیوه کنترل واردات برنج در فصل برداشت

علیزاده شایق با بیان این موضوع که سال گذشته میزان واردات برنج طی ماه‌های مختلف به طور دائم اعلام می‌شد و این اتفاق به لحاظ روانی بر تولید کننده داخلی اثر منفی داشت، گفت:  اول اینکه میزان واردات کاملا کنترل شود تا مقدار آن بر اساس نیاز باشد و واردات موجب رقابت ناسالم با تولید کننده داخلی نشود.

وی افزود: دوم) واردات برنج در فصل برداشت نباید رسانه‌ای شود و  سوم) کنترل بر ارقام برنج انجام شود و برنج‌هایی وارد کشور شود که امکان رقابت با برنج داخلی و ایرانی را نداشته باشند.

دبیر انجمن برنج ایران تصریح کرد: برنج تولید داخل به دلیل کیفیت بالا، مقدار تولید زیادی ندارد، چون معمولا برنج‌های کیفی عملکرد پایینی دارند و هزینه تولید آن گران است.

وی با بیان اینکه دولت‌ها باید تلاش کنند که هزینه تولید برنج ایرانی کاهش یابد و قابل رقابت با برنج وارداتی باشد، افزود: در کنار کاهش قیمت دولت‌ها باید مانند سایر کشورهای تولید کننده  (ژاپن و کره) از تولید برنج حمایت کنند، به گونه‌ای که کشوری مانند ژاپن وقتی اقدام به واردات برنج می‌کند، آن قدر به تولید کننده داخلی برنج یارانه می‌دهد که هزینه تولید آن کاهش ‌یابد و امکان رقابت با برنج‌ ارزان قیمت وارداتی داشته باشد.

* سطح درآمد مردم را به سمت مصرف برنج خارجی می‌برد

دبیر انجمن برنج ایران تصریح کرد: مصرف کنندگان برنج حتی ساکنان شمال کشور براساس مقدار درآمد اقدام به خرید برنج می‌کنند و وقتی بودجه کافی برای خرید ندارند، قطعا اقدام به خرید برنج ارزان‌تر یعنی همان برنج‌های وارداتی می‌کنند.

علیزاده شایق با بیان اینکه دولت برای حمایت از تولید کننده داخلی در کارهایی مثل توزیع سبد کالا به مردم می‌تواند از برنج ایرانی استفاده کند، گفت: در سری قبل که سبد کالا بین قشر زیادی از مردم توزیع شد، امکان تهیه برنج ایرانی برای آن تعداد فراهم نبود، ولی از این به بعد که قرار است، سبد کالا در بین عده‌ای نیازمند توزیع شود، می‌تواند از برنج ایرانی استفاده کند.

وی با اشاره به میزان واردات در سه ماه اول امسال اظهار داشت: مقدار واردات در این مدت معادل 300 هزار تن برنج بوده و مقدار آن نسبت به مدت مشابه سال قبل 43 درصد کمتر بوده است.

دبیر انجمن برنج ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کشور به چه مقدار برنج وارداتی دیگر نیاز است، گفت: بر اساس تولید و نیاز حداکثر به مقدار 400 هزار تن برنج نیاز است.

شایق اظهار امیدواری کرد: امسال بیش از مقدار مورد نیاز برنجی وارد نشود، امسال تابستان بسیار گرمی را پشت سر گذاشته‌ایم و نباید با واردات بیش از حد نیاز در حق شالیکاران زحمت‌کشی که در هوای بسیار گرم امسال تا بالای زانو در گل و لای شالیزارها کار کردند، جفا کنیم.

وی افزود: تا به حال وزارت بازرگانی متولی تنظیم بازار محصولات کشاورزی بود، ولی از امسال وظیفه تنظیم بازار بر عهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشته شده است و باید بسیار با ظرافت وظیفه تنظیم بازار را به عهده بگیرد که کشاورزان را از خودش آزرده نکند.

فارس

(شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳) ۱۲:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها