شنبه / ۴ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۱:۲۸
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۴۹۹۶۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

کشوری که در تامین غذای خود ناتوان باشد استقلال و امنیت ندارد

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه نگاه ما به مقوله تولید و کشاورزی از نوع نگاه به مقوله امنیت و استقلال کشور است، گفت: ملتی که نتواند غذای خود را تامین کند استقلال و امنیتش مخدوش می شود.

بهرام بیرانوند با اشاره به برخی مباحث مطرح شده در مورد بی توجهی مسئولان به بخش کشاورزی افزود: این مساله که مسئولان توجهی به بخش کشاورزی نداشتند خیلی پذیرفتنی نیست چرا که حداقل ما در کمیسیون کشاورزی شاهد این تلاش ها هستیم اما به نظر می رسد که این تلاش ها باید هوشمندانه تر انجام گیرد.
وی اضافه کرد: ما با این میزان محدود آب و خاک و با وجود آنکه در چند سال گذشته با کاهش  نزولات جوی روبرو بودیم ، به تولید و همچنین صادرات برخی محصولات می پردازیم.
بیرانوند ادامه داد: اما این مساله که ما در افقی بلند مدت تر باید بتوانیم از همین میزان آب و خاک جمعیتی دو برابر را تغذیه کنیم می طلبد روش های کشاورزی کشور هوشمندانه تر و به روز تر شود.
وی تاکید کرد: مراکز آموزشی و مراکز تحقیقاتی کشاورزی باید از این حالت خمودی خارج شوند و عملیاتی کار کنند علاوه بر این  باید گونه های جدید تری تولید شوند که عملکرد بالایی داشته باشند، همچنین با استفاده از علوم جدید بویژه مباحث ژنتیکی مقاومت به شوری و تشنگی باید در برخی محصولات تقویت شود تا ما بتوانیم به اهداف  چشم انداز 1404 دست یابیم .
بیرانوند با بیان اینکه کشور ما دارای مزیت های خوبی در زمینه محصولات کشاورزی است، افزود: با توجه به اینکه ما تقریبا در هر چهار فصل از سال قادر به تولید محصولات کشاورزی متنوع هستیم (یعنی دقیقا زمانی که جهان به این محصولات نیازمند است) بنابراین همیشه می توانیم محصولات نوبرانه مان را به بازارهای بین المللی تزریق کنیم.
وی اضافه کرد: ما احساس می کنیم کار برای بهتر شدن جای زیادی دارد اما دید منفی سبب تاثیر منفی در فضای تولید خواهد شد، ما موظف هستیم به کشاورزان و به مردم که مصرف کننده این محصولات هستند امیدواری بدهیم از سوی دیگر هم پیگیری های خود را داشته باشیم.
بیرانوند تاکید کرد: پولی که ما به دست کشاورزان داخلی بدهیم به طور قطع در جاهای مختلف سبب صرفه جویی می شود و به همین دلیل این کار سرمایه گذاری است، هزینه نیست.
وی تصریح کرد: ما وظیفه داریم در عین هوشیار بودن مواظب باشیم مردم امیدوار به امر تولید بپردازند و از این مساله ناامید نشوند.
بیرانوند ادامه داد: عده ای وجود دارند که نمی دانیم تعدادشان چقدر است؟ اما همین عده سودشان در واردات محصولات کشاورزی است مساله ای که ما آن را نمی پسندیم و معتقدیم که بازار داخل می تواند نیازهای جامعه را تامین کند، این ها مباحثی است که باید با آن مقابله کرد.
وی افزود: وظیفه ما  مانند پزشکی است که می داند درد مریضش چیست اما بالای سر او می رود و سعی می کند او را امیدوار به بهبودی نگه دارد تا به امر درمانش کمک کند.
بیرانوند با بیان اینکه یکی از مسایلی که باید روی آن کار شود بهبود روش های آبیاری  و استفاده بهینه از آب است ، اضافه کرد: هم اکنون راندمان آبیاری در کشور کمتر از 40 درصد است که اگر ما این راندمان را 10 درصد افزایش دهیم نتیجه آن زیر کشت رفتن چند میلیون هکتار زمین است.
وی افزود: مساله بعدی بحث بذر است بذور ما باید مقاوم و با راندمان بالا باشند همچنین باید در استفاده از کودها و سموم شیمیایی بیشتر دقت کنیم.
بیرانوند ادامه داد: بحث دیگر استفاده از ماشین آلات مناسب است ،هم اکنون بخش از محصولات کشاورزی ما به دلیل فرسودگی دستگاهها روی زمین می ماند.
وی با بیان اینکه مساله تناوب کشت باید مدنظر قرار گیرد ، گفت: ما باید دقت کنیم که هوشمندانه کشت کنیم تا به عنوان مثال یک سال سیب زمینی نشود کیلویی 100 تا 200 تومان و کسی آن را نخرد و یک سال قیمت آن به کیلویی 3 هزار تومان نرسد.
بیرانوند افزود: مباحثی چون استفاده از صنایع تکمیلی، وام و تامین اعتبار برای تولیدکنندگان و سرمایه در گردش کشاورزان از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه قار گیرد.
وی با بیان اینکه کشاورزان در روستا جهادگران عرصه تولید هستند، گفت: این تولیدکنندگان باید به میزان حداقلی حمایت شوند تا چرخه تولید را به گردش درآورند.
بیرانوند افزود: چرا که اگر روزی ما در بحث اقلام خوراکی محتاج بیگانگان شویم همانگونه که اکنون در برخی از اقلام خاص دارویی نیازمندشان هستیم این دشمان آن را به ما نخواهند فروخت .

وی تصریح کرد: نگاه ما به مقوله تولید و کشاورزی از نوع نگاه به مقوله امنیت و استقلال کشور است این دو موضوع کاملا بهم مرتبط هستند ملتی که نتواند غذای خود را تامین کند استقلال و امنیتش مخدوش می شود.

تسنیم

(شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳) ۱۱:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها